Elskerhavet
Har kommet over en båt som har en påhengsmotor, Honda 90hk. Det står 2006 EPA standard på et klistremerke på den og den skal ha ca 1500 gangtimer.
Den fikk siste service i 2019, da ble det blant annet byttet impeller. Den har dessverre stått stille de siste 3 årene, i havnen.
Jeg har selv null peiling på motor, motor ble forsøkt startet i går for første gang på flere år. Ny bensin i tanken. Ingen batteri, så det ble brukt en fulladet jumpstarter fra et båtverksted. Den gikk tom for strøm før motor startet og deretter ble det hentet en annen jumpstarter, og deretter ble det start. De mente den var treg pga forgassere, gammel bensin i slangene osv. Den gikk jevnt og fint etter hvert.
I dag ble det prøvd igjen med jumpstarter, for å se om den startet lettere nå, etter 5-6 forsøk gikk eieren inn i styrhus og justerte på choke og da ble det start.
Siden jeg ikke vet noe om båt eller motor er jeg litt usikker. Er dette noe man bør holde seg unna eller er en service det som trengs for å kunne fortsette å bruke denne motoren?