Jump to content

En eller to motorer....??

hermansen

Recommended Posts

:confused:

Skal kjøpe motorbåt (planende) i størrelse 32-25 fot. Da kommer de fort opp i en vekt på +5 tonn.

Er det da best med en eller to motorer ? Har hørt fra noen kjente at det skal være bedre med 2 små enn en stor (f.eks 2xKAD32/D3 kontra 1xKAD300/D6 eller tilsvarende for Mercruiser).

I følge dem vil en motor slites fortere (drev og motor) enn to motorer. Har dette noen praktisk betydning i dag ?

Noen som kan hjelpe meg her ?

Øystein

Skal du ha lavere forbruk med en motor så må denne motoren være tilstrekkelig stor til at den jobber optimalt.. dvs. at du må marsje på det turtallet som det speseifikke forbruket er lavest... Det samme gjelder selvsagt for 2 motorer...

Er enkeltinnstallsjonen "undermotorisert" så kan fort forbruket bli høyere enn dobbeltinnstallasjon.

Men her det vel like mange oppfatninger som det er båteiere... du vet det som vi selv eier er alltid det beste... De som har enkelt innstallasjon sverger til dette og de som har dobbels sverger til det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

For min egen del kan jeg aldri tenke meg å gå tilbake til singelinstallasjon, til det er fordelene med 2 motorer for store.

Men, på en planende båt som er såpass liten som 25-32 fot vil jeg tro at den økte vekten som dobbelinstallasjon medfører fort kan bli et problem med tanke på trim og speed.

Selv om du får relativt lette motorer så er det dobbelt opp av drev / evt gear, aksling, ror osv som ligger langt akter og bidrar til akterlig trim.

I ditt tilfelle ville jeg satset på singel og baugpropell.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Skal kjøpe motorbåt (planende) i størrelse 32-25 fot. Da kommer de fort opp i en vekt på +5 tonn.

Er det da best med en eller to motorer ? Har hørt fra noen kjente at det skal være bedre med 2 små enn en stor (f.eks 2xKAD32/D3 kontra 1xKAD300/D6 eller tilsvarende for Mercruiser).

I følge dem vil en motor slites fortere (drev og motor) enn to motorer. Har dette noen praktisk betydning i dag ?

Øystein

Dette kommer helt an på hva slags båt du ser etter. 2 motorer i en 30 fots båt blir fort trangt. Det er også viktig å se om skroget er konstruert for 1 eller to motorer.

Med nye D6 350 har mange båter over 30 fot gått fra 2KAD 32 e.l. til 1xD6 350. Windy har gjort det på 32 Grant Tornado og 33 Scirocco. Nye NordStar 350 fungerer visstnok også bra med D6 350.

Så lenge båten ikke er undermotorisert ville ikke jeg bekymret meg for slitasjen. Motorene er lagd for å gå mange timer på marsjturtall

Ja her er vi inne på en innteressant diskusjon som vi i "båtgjengen" hjemme har hatt mange ganger. Jeg holder en klar knapp på 1 motor hvis det er mulig. Skal en sammeligne dette må en forutse at alt. med en motor ikke er underdimosjonert, og at båten er "liten" nok til å klare seg med en.

I dette tilfelle 25 - 32 fot, helt klart en motor, joa baatsmann har rett, manøvrering og sikkerhet med tanke på motorstopp osv er det en fordel med 2.

Argumentet med baugpropell kjøper jeg ikke, i dag monterer man baugpropp uansett.

Men vedlikeholds kostnader, plass, vekt støy, forbruk osv ..... helt klart fordel med en.

Og ikke minst innkjøps kost.

:smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Øystein

LINKEN nedenfor

viser min dokumenterte erfaring -

vedr. slitasje, forbruksøkonomi osv.

med 2-motorløsning kontra 1-motorløsning.

I dette erfaringstilfellet veier båten ca. 5,5 tonn:

En eller to motorer?? Med de spesifiserte erfaringsforutsetninger: "2-MOTORLØSNING ER Å FORETREKKE!

Redigert av jma001 (see edit history)

LINKEN nedenfor

viser min dokumenterte erfaring -

vedr. slitasje, forbruksøkonomi osv.

med 2-motorløsning kontra 1-motorløsning.

I dette erfaringstilfellet veier båten ca. 5,5 tonn:

En eller to motorer?? Med de spesifiserte erfaringsforutsetninger: "2-MOTORLØSNING ER Å FORETREKKE!

Du skriver jo selv i linken din at med en motor blir båten undermotorisert, dermed sammenligner du 1 for liten motor med 2 "mer enn nok" motorer

Ta f.eks. Windy33 Scirocco som gjør 36 knop med D6 350 og 33 knop med 2xD3. Det er et motsatt tilfelle - der går båten faktisk bedre med 1 motor enn med 2 motorer.

Så lenge en motor er tilstrekkelig motorisering for båten så mener jeg det er tilstrekkelig. Med mindre man da vektlekker sikkerheten ved 2 motorer så stort at det er vert pengene. Da jeg vurderte Nidelv 300 kostet 2xKAD 32 over 100.000 mer ennD6 310, og det var det ikke verdt. Manøvreringsegenskapene mener jeg også er tilstrekkelige med 1 motor og baugpropell. Og jeg ville ikke valgt bort baugpropell fordi jeg har to motorer.

En annen side av saken er også STØY. En D6 er en topp moderne motor med "godlyd" fra alle 6 sylindrene. Behagelig støynivå, og lite vibrasjoner. Hvis alternativet er 2 x KAD32 hadde ikke jeg vært i tvil. KAD 32 er en gammel konstruksjon, bråker fælt, vibrerer mer og pga. total motorvekt med drev vil du nok få en ubehagelig bratt planingsterskel.

Derimot vil 2xD3 være et mye bedre sammeligningsalternativ.

Du skriver jo selv i linken din at med en motor blir båten undermotorisert, dermed sammenligner du 1 for liten motor med 2 "mer enn nok" motorer

Så lenge en motor er tilstrekkelig motorisering for båten så mener jeg det er tilstrekkelig.

Ja, det er riktig at EN-motorløsning er beste løsning - isolert sett, MEN

da ser du helt bort i fra det ERFARINGSMATERIALET som man sitter på i visse tyngdeklasser

med for TUNG BÅT som skal håndteres av EN STOR MOTOR og bare ett DREV.

(Løsning med fast aksling er noe helt annet, og det blir en helt annen diskusjon.

Jeg forutsetter DREV-løsning i mitt eksempel)

NEI, 1-MOTOR-løsningen min VAR IKKE underdimensjonert.

Motoren - en 7,3l v8 300 hk MerCruiser var STOR nok og hadde et utrolig dreiemoment.

All erfaring med "tunge båter", med EN STOR MOTOR, viser at DREVET -

(spesielt duopropp) er det svake punkt.

DREVET tåler ikke de enorme påkjenningene som det utsettes for.

Derfor ser du heller ingen løsninger i denne klassen som baserer seg på

EN motor m.DREV.

Mitt konkretiserte eksempel med EN STOR motor, TUNG BÅT/LAST viste seg å

TA KNEKKEN PÅ IKKE MINDRE ENN 4 drev(duopropp) på mindre enn 4 år.

Og ENORMT mange i Norge har ERFART eksakt det samme - i denne klassen.

Og slikt blir det ikke særlig god økonomi av - blir det vel?

Med mitt eksempel som utgangspunkt (med bl.a. DREV som forutsetning)

er det TWIN som er den eneste holdbare og "billigste" løsningen.

Med fast aksling er vi over på et helt annet tilfelle.

Og INGEN leverandører - så vidt jeg har kjennskap til - kan levere DREV sterke nok til å

leveres sammen med båter av en viss tyngde. Det er bare å sjekke - så vil du se...

Og det er IKKE UTEN GRUNN at

fast aksling alltid er standard på båter av en viss størrelse/tyngde/belastning.

Med mitt eksempel som utgangspunkt (med bl.a. DREV som forutsetning) er det TWIN som er den ENESTE holdbare løsningen. Det har UTROLIG MANGE i Norge erfart.

Med fast aksling er vi altså over på en helt annen diskusjon.

Dersom der - mot formodning - skulle dukke opp et "SUPER-drev",

vil selvsagt noe av mine argumenter være uaktuelle.

:-)

Jeg ser på båter som Sun 33, Riviera 925, Marex 33, Benetau Antares og tilsvarende. En kamerat av meg har en Riviera 925 med 2xKAD32 . Han hadde før en motor (KAD300) og går aldri tilbake. Benetau'en leveres bare med 2 motorer.

Ser også at Marex 33 finnes med mange flere dobbelinstallasjoner enn enkel. Men med Sun og Riviera er det mest enkle.

Jeg ser på båter som Sun 33, Riviera 925, Marex 33, Benetau Antares og tilsvarende. En kamerat av meg har en Riviera 925 med 2xKAD32 . Han hadde før en motor (KAD300) og går aldri tilbake. Benetau'en leveres bare med 2 motorer.

Ser også at Marex 33 finnes med mange flere dobbelinstallasjoner enn enkel. Men med Sun og Riviera er det mest enkle.

Javisst - det stemmer - men nå ser man at stadig flere båter som tidligere hadde dobbel installasjon nå kommer med singel installasjon fordi VP D6 350 har det drevet og den kraften som trengs for å få båten opp i plan på lavt turtall og krefter nok til bra toppfart.

Å da si at med eldre motorer er ikke det riktig for da bør man velge to motorer - javisst - det stemmer nok det - men det er jo ny båt vi snakker om her - eller tar jeg feil? Og skal man da ha single installasjon - da må man tydligvis velge VP og ikke Mercruiser ettersom drevene til VP D serien så langt har vist seg å holde bra med de kreftene som D6 350 leverer. Volvo Penta tok frme helt nye drev da de lanserte D serien - nettopp fordi de gamle drevene som sitter på KAD 32/KAD 44/KAd 300 ikke tåler dreimomentet fra D serie motorene. Og dreimomentet handler ikke bare om maks dreimoment - det handler også om på hvilket turtall dreimomentet leveres. Det er jo den store forskjellen mellom KAD og D motorene til Volvo

VP D6 350 leveres på båter opp til 35 fot som single installasjon - og det fungerer bra. Se f.eks.

test av Windy 32GT med D6 350

Windy har også testet W33 Scirocco med D6 350 - den topper 36,5 knop og gjør 0-20 knop på 6,8 sekunder.

Således mener jeg fortsatt at så lenge 1 motor er tilstrekkelig så er det nok med 1 motor. Og med tilstrekkelig mener jeg ikke for at båten skal gå i plan eller nå akseptabel toppfart. Det er mulig vi snakker litt forbi hverandre der. Med tilstrekkelig mener jeg at båten med den motoren enkelt går i plan, masjer en behagelig fart på rett turtall og at man har fornuftig drivstofføkonomi. De to Windyene som jeg viser til gjør det med denne motoren, og det sier tester at NordStar 350 gjør, og jeg vet av egen erfaring at Nidelv 300 definitivt gjør det med D6 310.

Det kan og nevnes at Bravo X drevene tåler motorer med inntil 720 Nm. På tunge båter bør det benyttes Bravo 2X. Disse har mer slipp en 3X. For å sikre deg enda mer kan du gå litt ned på stigningen på propellen og få enda mer slipp. Dette går selvfølgelig ut over farten, men drevet holder. I tillegg leveres det Konrad drev som er benyttet i kombinasjon med store Yanmar motorer. Disse blir dog litt dyre siden de krever gear inne i tillegg. Tåler mer enn 1000 Nm.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Det kan og nevnes at Bravo X drevene tåler motorer med inntil 720 Nm.

Ja, her rører du ved noe av hovedpoenget:

enda "tyngre båter" benyttes twin-løsning - og altså ikke 1 sterk motor -

fordi 1 belastningen med bare en sterk motor ville knuse drevet etter kort tid.

enda, enda, enda "tyngre båter" benyttes ikke drev i det hele tatt -

fordi fast aksling er det eneste som holder under den belastningen som her vil være.

Ja, her rører du ved noe av hovedpoenget:

enda "tyngre båter" benyttes twin-løsning - og altså ikke 1 sterk motor -

fordi 1 belastningen med bare en sterk motor ville knuse drevet etter kort tid.

D6 350 gir over 850 Nm dreimoment ved 2000 Omin.

Bilde

tenk eg 2 slike da :yesnod: Windy 43 topper over 41 knop med to slike og jgør 0-20 knop på 5,1 sekunder. Det er betydelig raskere enn samme båt med 2xTAMD 75 (461 hk) og rett aksling. Og den båten veier sine modige 9 tonn

Disse motorene tror jeg er de mest kraftfulle på markedet i dag.

enda, enda, enda "tyngre båter" benyttes ikke drev i det hele tatt -

fordi fast aksling er det eneste som holder under den belastningen som her vil eksistere.

Eneste som holder er muligens noe forenklet. Det finnes andre altnerativer også. Overflate drev - feks Arneson drev som Sunseeker og NordWest bruker. Også har VP lansert IPS for et års tid siden - og de første båtene kommer på markedet nå

Bilde

Men snakker vi om reinstallasjoner - ja da er det noe annet. Jeg snakker nye båter - event reinstallasjon med VP D6.

Fremover så er både jeg og M/Y Ellen Marie enige om (og da er det vel sant :wink::lol: ) at det kommer enda sterkere motorer med hekkagregat fra VP

Bilde

Men snakker vi om reinstallasjoner - ja da er det noe annet.

Jeg snakker nye båter.

Fremover så er både jeg og M/Y Ellen Marie enige om at det kommer enda sterkere motorer med hekkagregat fra VP

Ja, du er langt fremme... :cheers: Ja, så langt at dine fremtidsrettede aggregatløsninger

er ukjent og uprøvd for det store markedet.

Ja, sågar leverandøren min fortalte f.eks. i flere år at der (iflg. hans interne "informasjon" fra fabrikken) at der ville komme nye duopropp-løsinger, som skulle tåle mer. Fortsatt er disse ikke kommet. Og så langt våger man fortsatt ikke å anbefale for kunden eller å selge visse motor-aggregat-båt-løsninger - fordi man klok av skade - ikke vil ha repetert sine erfaringer med enormt mange havari og store tap med disse for svarke løsningene.

Skikkelig erfaring med de nye tingene du reklamerer for kan vi enda ikke vise til.

Enn så lenge er du vel derfor å betrakte som utelukkende positiv reklamemann for løsninger, som man håper/tror skal ha fjernet gamle kjente problem med aggregat - som ikke holder hva de lover/lovet.

:newyearsign:

Skikkelig erfaring med de nye tingene du reklamerer for kan vi enda ikke vise til.

Enn så lenge er du vel derfor å betrakte som utelukkende positiv reklamemann for løsninger, som man håper/tror skal ha fjernet gamle kjente problem med aggregat - som ikke holder hva de lover/lovet.

:newyearsign:

Jeg henviser til offisiell informasjon som fra båtblader og internett. Og VP har hatt 2 sesonger med D serien med nye drev. Har noen hørt om mange drevhavarier? Og når DPH drevet til VP tåler 850Nm (D6 350), mens 290 drevet maks ble belastet med 570 Nm (KAD 300) er ikke det drevet det mer solide drevet mange har etterspurt? Mulig du snakker om Mercruiser mens jeg snakker om VP. Det er jo ganske godt kjent at det har gått med en del Mercruiser drev på Yanmar/Steyr motorer, og dine erfaringer viser jo også at Mercruiser har samme problemet på sine egne drev/motor kombinasjoner også.

Så din påstand om at jeg driver reklame for VP fordi jeg ikke er enig med deg i, og jeg synes din kommentar i beste fall usaklig i forhold til at vi diskutere sak her. Jeg vet ikke hva du mener med skikkelige erfaringer - fint om du kan definere det. Av egen erfaring har jeg kjørt en lang sesong med D6 310 helt uten problemer - og den motoren har DPH drevet. Men det er mulig det ikke regnes som skikkelig erfaring

At IPS er nytt - javisst det er det, og jeg tror det tar lang tid før det slår gjennom - til det er teknologien for ny for mange. Som jeg skrev - de første båtene kommer på markedet nå -og det kommer nok til å gå noen år før man høster erfaringene med det. Men at overflatedrev er nytt - det er feil - det har vært i mange år.

Det er mange som synser når det gjelder drev, og bygger nok sine erfaringer på tidligere utgaver av disse.

Volvo har tydeligvis nå drev til sine D6 utgaver som virker solide nok ift denne oppgaven. Mercruiser gjorde noen grep ifm at de oppgraderte sine til X utgaven. Selv har jeg nå kjørt 4 sesonger med et 2x drev i kombinasjon med Yanmar (690Nm) uten problemer av noe slag. Båten er 6 tonn.

Det interessante er om det er noen som personlig har opplevd havarier av disse nevnte drev produsert etter 2001.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

For det første; Marex 33 er nå erstattet med Marex 350. (Forlenget badeplattform) Dernest tror jeg at poenget ditt med at båten finnes i flere dobbel enn singelutgaver, bunner i tiden før

VP D6 - 350.

I min Marex 350 står det 1 x VP D6 350. Båten føles på ingen måte undermotorisert.

Toppfart ca. 32 og marsj på 26-27. Båten kommer hurtig opp i fart og plan. Vil imidlertid tilføye at jeg heller ikke ville hatt noen mindre motor på denne båten. Med f.eks. KAD 300 tror jeg båten ville slite en hel del med å komme i plan og fart. Dette med slitasje ville også garantert være et moment hvis båten ble såpass undermotorisert. Hva gjelder forbruk, har jeg fortsatt for lite erfaring til å komme med noen utsagn.

2 x KAD 32 ville jeg styre unna på denne båten. Hvis jeg først skulle gå for dobbelinstallasjon på denne båten, måtte det være for å kunne oppnå større hastighet. Da er det etter min mening

2 x D 4, som er det reelle alternativet. Da stiger til gjengjeld prisen en del.

Jeg henviser til offisiell informasjon fra båtblader og internett.

Din påstand om at jeg driver reklame for VP fordi jeg ikke er enig med deg er i beste fall usaklig...

Nei, nå furter du. At du er uenig med meg er selvsagt ikke noen årsak til at

jeg MENER du "reklamerer" - og det mener jeg....forstår du.

Jeg respekterer selvsagt dine argumenter.

Jeg vet ikke hva du mener med skikkelige erfaringer - fint om du kan definere det.

Skikkelig erfaring med et NYTT produkt oppfatter jeg som noe mer

enn at du har kjørt en sesong (gjerne lang sesong) uten å ha opplevd at agregatet har gått i stykker.

PS!

Jeg kjenner f.eks. til at de fleste som kjørte de såkalte "problem-agregat/motor-løsningene" -

kjørte både en og to sesonger uten at agregatet krashet.

Altså kan man ikke ut fra bare en eller to sesonger KONKLUDERE med at et

produkt holder mål eller ikke. Det er hva jeg mener med å ha solid, lang erfaring (mange år)

med et produkt - før man konkluderer entydig om produktets fortreffelighet.

Om et produkt holder må eller ikke er noe man først kan si noe om

etter MANGE ÅRS ERFARING og etter at produktet har vært ute i markedet og vært prøvd under variable og kanskje hardere påkjenninger enn den man selv påfører produktet.

:cheers:

Det er mange som synser når det gjelder drev, og bygger nok sine erfaringer på tidligere utgaver av disse.

Volvo har tydeligvis nå drev til sine D6 utgaver som virker solide nok ift denne oppgaven. Mercruiser gjorde noen grep ifm at de oppgraderte sine til X utgaven. Selv har jeg nå kjørt 4 sesonger med et 2x drev i kombinasjon med Yanmar (690Nm) uten problemer av noe slag. Båten er 6 tonn.

Det er jo ikke bare momentet i seg selv som tar knekken på drevet. Det må jo sees i forhold til vekten på båten også.

Har to KAD42 med DP drev på en 9 tonn tung båt. Disse har gått 1200 timer uten havari(skiftet ett ifjor pga kast i aksling etter tauverk). Ellers bare godt vedlikehold.

Jeg har en eldre båt med to orginale og godt holdte VP V8 bensinmotorer. Den dagen disse takker for seg, ser jeg for meg at jeg seriøst må vurdere motorbytte. I løpet av de siste to årene har jeg to ganger opplevd å ha berget meg til land på en motor...den ene gangen skyldtes dette en lekk slange fra oljekjøleren, den andre gangen en propell hvor vulkaniseringen løsnet. Begge disse feilene var ikke forutsigbare og viser vel bare at fremdriftsmaskineriet er følsomme greier. Kombinert med gode manøvreringsegenskaper gjør dette at jeg har funnet stor verdi av dobbeltinnstallasjon. Dette til tross, overgang til en D6 står nå for meg som det mest fornuftige alternativet. Har snakket med flere som har skiftet motor i W32 Scirocco og som har vært veldig tilfredse, vekt-, rom- og prisbesparelsen kontra 2xD4 er enorm, og så er det mindre å skulle holde vedlike.

Ingen fasit altså - bare mine egne synspunkter :-)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Om et produkt holder må eller ikke er noe man først kan si noe om

etter MANGE ÅRS ERFARING og etter at produktet har vært ute i markedet og vært prøvd under variable og kanskje hardere påkjenninger enn den man selv påfører produktet.

Om man skal følge dine råd som bruker/kjøper har man da to valg:

1. Kjøpe teknologi som er gammel - eventuell gått ut av produksjon (ref VP AD/KAD motorer)

2. Ta sjangsen sammen med noen andre tusen kunder, stole på at motor- og båtprodusenter har en viss aning om hva de driver med og kjøpe moderne teknologi. Som dog ikke er testet ut slik du beskriver

Jeg håper at flertallet følger alt.2 - om ikke er jeg redd at den teknologiske utviklingen blir svært sen. Denne debatten minner meg om tråden om elektronisk motorstyring har verdi eller ikke. Jeg er - som sikkert mange har forstått - tilhenger av å ta i bruk ny teknologi. Jeg har båtmotorer med både turbo og common rail - og lever lykkelig med det selv om andre brukere ikke har kjørt samme konfigurasjon i mange, mange år.

Attpåtil har jo våre politikere et ord med i laget ettersom de har innført EU regulativer som stiller krav til støy og utslipp fra motorer. Hva skulle vi vel gjort uten dem?

Om man skal følge dine råd som bruker/kjøper har man da to valg:

1. Kjøpe teknologi som er gammel - eventuell gått ut av produksjon (ref VP AD/KAD motorer)

2. Ta sjangsen sammen med noen andre tusen kunder, stole på at motor- og båtprodusenter har en viss aning om hva de driver med og kjøpe moderne teknologi. Som dog ikke er testet ut slik du beskriver

Ditt ovvenfornevnte forsøk på å definere hva JEG mener er du ikke helt heldig med.

Dersom du er opptatt av å motargumentere, kan du forsøke å

ta utgangspunkt i hva jeg sier:

For jeg mener utelukkende det jeg sier og ikke hva du legger meg i munnen:

a)Jeg mener at

man kan ikke ut fra bare en eller to sesonger KONKLUDERE med at et produkt holder mål eller ikke. Om et produkt holder må eller ikke er noe man først kan si noe SIKKERT om etter MANGE ÅRS ERFARING og etter at produktet har vært ute i markedet og vært prøvd under variable og kanskje hardere påkjenninger enn den man selv påfører produktet.

b)Og jeg snakker utelukkende om

problemet med ETT agregat/motor på TYNGRE båter som utsettes for harde påkjenninger.

(Erfaringen som du hevder å sitte på,

mener jeg ikke kan gjelde det jeg her snakker om.)

SPØRSMÅL-1:

Det skulle vært interessant å vite om du kjenner til mange løsninger med båter i f.eks. 10 tonn-klassen som kjører med agregat i det hele tatt?

SPØRSMÅL-2:

Og det skulle vært interessant å vite om du kjenner til mange løsninger med båter i f.eks. 10 tonn-klassen som kjører med BARE EN motor/agregat?

Mitt synspunkt er at man tilfelle agregat, generelt sette bare går for for twin-løsning når båten kommer over en viss tyngde.... :smiley:

Ditt synspunkt i punkt nr.1 - om å kjøpe gammel teknologi,

har ingen relevans til dette.

Mitt utgangspunkt har hele tiden vært trådstarters spørsmål - og det er båter rundt 5 tonn.

Hva som rører seg rundt 10 tonns båter har jeg ingen aning om - utover at jeg vet at Windy er svært fornøyde med 2xD6 350 i sin 9 tonns tunge Windy 43, og at Absolute 45 er testet i et av de siste Motorboat and Yachting - og den båten har også 2xD6 350. Nimbus har også lansert 2xD6 350 og hekkagregat på sin nye 42 Nova. Denne båten er basert på skroget fra Storebro 410 Commander. Info jeg har fått fra den norske importøren er at de da bruker mellomakslinger mellom motor og drev fordi skroget i utgangspunktet er lagd for rett askling.

For båter i vektklassen rundt 5 tonn blir det stadig vanligere å se nye båter med 1xD6 350 motorer. Naturligvis har denne motoren bare vært testet av forbrukere den tiden den har vært på markedet. Utover det antar jeg at VP har en viss testing av sine nye produkter før de slipper de på markedet, selvom man historisk sett kan undre på det når det gjelder visse modeller (de første KAD motorene hadde en del problemer).

Når et produkt er ferdig testet ut - ja det kan vi nok diskutere til vi går i graven. Der har vi alle ulike oppfatninger. Din oppfatning avviker en del fra min oppfatning :yesnod: Om vi går inn på semantikken skal vi da også diskutere betydningen av "konkludere" - men det tror jeg vel ikke har så stor allmenn båtinteresse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...