Jump to content

En eller to motorer....??

hermansen

Recommended Posts

- utover at jeg vet at Windy er svært fornøyde med 2xD6 350 i sin 9 tonns tunge Windy 43

Morsomt at du nevnte dette..

43 Typhoon leverer noe helt fantastiske prestanda med de nye D6-350 motorene. 42knop på topp. (Nesten 5 knop mer enn med VP 75...) Forbruk ved 31knop påstått å være 80 L/t. Rett og slett fantastiske gode resultater.

10.000kg Windy på lavere forbruk enn en f.eks 24 Weekender med en gammel V8 bensin - nesten ikke til å tro - ikke desto mindre fantastisk..?

Morsomt at du nevnte dette..

43 Typhoon leverer noe helt fantastiske prestanda med de nye D6-350 motorene. 42knop på topp. (Nesten 5 knop mer enn med VP 75...) Forbruk ved 31knop påstått å være 80 L/t. Rett og slett fantastiske gode resultater.

10.000kg Windy på lavere forbruk enn en f.eks 24 Weekender med en gammel V8 bensin - nesten ikke til å tro - ikke desto mindre fantastisk..?

Man må være obs på med hekkagregat på så store båter er at styreresponsen blir ganske livlig. Det blir ganske sporty "kjøreegenskaper". Det ble påpekt i testen av Absolute 45. Når man er vant til det er det sikkert greit.

Om jeg skulle kjøpt meg en W43 er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt 2xD6. nesten 1/4 mill billigere å kjøpe, bedre aksellerasjon, bedre toppfart og lavere dieselforbruk.

Windy er svært fornøyde med 2xD6 350 i sin 9 tonns tunge Windy 43, og

Absolute 45 er testet i et av de siste Motorboat and Yachting - og den båten har også 2xD6 350. Nimbus har også lansert 2xD6 350 og hekkagregat på sin nye 42 Nova.

Helt utrolig at du er så grei å hente frem denne konkrete informasjonen! :diving:

Uten at du vel er helt klar over det selv så bidrar du jo her faktisk til

å forsterke mine synspunkt/argument om at man i denne velt-klassen faktisk velger 2-motorsløsning - nesten alltid - når det er snakk om agregat.

Og årsaken til at det faktisk er slik - har jeg bl.a. forsøkt å forklare ut fra bl.a. behovet for å fordele belastningen ved å benytte 2*motor/agregat i steden for 1*motor/agregat, som trolig ikke ville være driftssikkert og sterkt nok til å makte påkjenningene ved hard belastning p.g.a. bl.a. tyngde/skrog, sterk sjø/motsjø osv.....,

:flag:

men du har kanskje andre og supplerende forklaringer på hvorfor produsentene helst vil levere 2*motor/agregat i steden for 1*motor/agregat i den tunge vektklassen der belastningene kan bli vesentlige???

I såfall bidrar du jo enda mer til å argumentere en smule mot deg selv og samtidig for mitt argument for 2*motor/agregat i den tunge vektklassen, og

det er det egentlig bare bra at du gjør i denne saken - synes jeg.

:cheers:

Forøvrig er det en fin båt du har, Bitteliten

:drink:

Redigert av jma001 (see edit history)

men du har kanskje andre og supplerende forklaringer på hvorfor produsentene helst vil levere 2*motor/agregat i steden for 1*motor/agregat i den tunge vektklassen der belastningene kan bli vesentlige???

Slike utspill faller i mine øyne på sin egen urimelighet.

Båter rundt 5 tonn kan nå gå brukbart med en motor, ok. Kanskje bedre med to? Greit nok. Dette spørsmålet blir vel først og fremst en smaksak..

At Bitteliten og undertegnede trekker fram D6-350 ifm bla Windy 43 Typhoon, illustrerer heller i beste fall at motoren faktisk viser seg å levere meget sterke prestanda. Selv i en båtstørrelse som du tok for gitt var utenkelig?

Det må vel kunne gå ann å ha to tanker i hodet samtidig?

Helt utrolig at du er så grei å hente frem denne konkrete informasjonen! :diving:

Uten at du vel er helt klar over det selv så bidrar du jo her faktisk til

å forsterke mine synspunkt/argument om at man i denne velt-klassen faktisk velger 2-motorsløsning - nesten alltid - når det er snakk om agregat.

Og årsaken til at det faktisk er slik - har jeg bl.a. forsøkt å forklare ut fra bl.a. behovet for å fordele belastningen ved å benytte 2*motor/agregat i steden for 1*motor/agregat, som trolig ikke ville være driftssikkert og sterkt nok til å makte påkjenningene ved hard belastning p.g.a. bl.a. tyngde/skrog, sterk sjø/motsjø osv.....,

:flag:

I såfall bidrar du jo enda mer til å argumentere en smule mot deg selv og samtidig for mitt argument for 2*motor/agregat i den tunge vektklassen, og

det er det egentlig bare bra at du gjør i denne saken - synes jeg.

Hver gang det kommer argumenter mot det du mener så vender du fullstendig på flisa.

utgangspunktet for diskusjonen var igjen båter rundt 5 tonn. Det var også ditt utgangspunkt - eller var det ikke det? er det slik at tunge båter er en definisjon som du kan vri og vende på etterhvert som dine argumenter faller så lenge utfallet blir at det trengs to motorer. Har du samme utgangspunkt som meg -dvs trådens første innlegg?

Naturligvis setter man 2 motorer inn i båter hvor 1 motor blir for liten. Men om D6 kommer i en 450 hk versjon etterhvet - da tror jeg vi vil se enda større og tyngre båter med denne motoren i single installasjon. Poenget er vel å ha nok krefter til å få båten opp i plan på lavt turtall og deretter ha et behagelig marsjturtall. Akkurat det motsatte av det du opplevde med din egen båt da du hadde 1 motor " det tilfellet at båten er stor/tung i forhold til motorens yteevne, må man ta ut

kraft av motoren som ofte overstiger grensen for hva som er drivstoff-økonomisk.

Med EN-motorsløsning:

I en Sun33 f.eks. som veier over 5,5 tonn med EN kraftig 7,3l V8 MerCruiser, kreves et turtall på rundt 3200-3300 omdreininger

for å komme skikkelig opp i plan. Og da er det ikke mange hundre omdreiningene igjen før full hendel". Poenget er jo akkurat som du skriver - motoren var ikke sterk nok. Er det noen som har testet Sun 33 med D6 350?

Bildet under er test av en 5 tonn tung Windy 33 med 1xD6 350. Et konkret eksempel på at en motor er nok i en 33 fots båt som veier 5 tonn

Bilde

At jeg også kom inn på samme motor i dobbelinstallasjon på tunge båter - ja det er fordi du lurte på hva som skjer når man kommer opp i 10 tonn og mer. Men det er ikke utgangspunktet for denne tråden.

Hver gang det kommer argumenter mot det du mener så vender du fullstendig på flisa.

Det er retorikkens kunst, det! :flag:

jma's poeng var:

b)Og jeg snakker utelukkende om

problemet med ETT agregat/motor på TYNGRE båter som utsettes for harde påkjenninger.

I akkurat DENNE delen av diskusjonen ser det jo vitterlig ut som om du og jma er skjønt enige? :diving:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

:confused:

Skal kjøpe motorbåt (planende) i størrelse 32-25 fot. Da kommer de fort opp i en vekt på +5 tonn.

Er det da best med en eller to motorer ? Har hørt fra noen kjente at det skal være bedre med 2 små enn en stor (f.eks 2xKAD32/D3 kontra 1xKAD300/D6 eller tilsvarende for Mercruiser).

I følge dem vil en motor slites fortere (drev og motor) enn to motorer. Har dette noen praktisk betydning i dag ?

Noen som kan hjelpe meg her ?

Øystein

Dette var mitt utgangspunkt

Det er retorikkens kunst, det! :flag:

Sukk er du på banen også nå :wink:

Greit med retorikk - men man må da holde seg til poenget og saken. Se over

Har du samme utgangspunkt som meg -dvs trådens første innlegg?

Det er mulig jeg ikke spesifiserte klart nok hva jeg mener med TUNGE båter.

Båter i 10 tonn-klassen krever 2*motor/agregat - ikke 1*motor/aggregat-

ikke utelukkende p.g.a. motorkapasitet, men hovedsaklig p.g.a. at agregatet ikke vil tåle belastningen i det lange løp.

Kjenner du til båter i 10-tonnklassen som går på 1*motor/agregat-løsning?

Jeg kjenner ikke noen?

Naturligvis setter man 2 motorer inn i båter hvor 1 motor blir for liten.

Med EN-motorsløsning:

I en Sun33 f.eks. som veier over 5,5 tonn med EN kraftig 7,3l V8 MerCruiser, kreves et turtall på rundt 3200-3300 omdreininger for å komme skikkelig opp i plan. Og da er det ikke mange hundre omdreiningene igjen før full hendel".[/i] Poenget er jo akkurat som du skriver - motoren var ikke sterk nok.

Ja, ovennevnte er da helt innlysende.

Selvsagt!

Men kjenner du eller noen andre til båter i 10-tonnklassen som kjører med 1*motor/agregat-løsning? Jeg kjenner ingen slike løsninger

Selv om der skulle finnes motorer sterke nok til å drive en slik båt, er mitt poeng FORTSATT at 1*motor/agregat-løsningen ikke er interessante også fordi dagens agregater som tilbys markedet er ikke laget for slike påkjenninger.

Bl.a. derfor blir ikke slike 1*motor/agregat-løsninger benyttet på slike båter.

Teoretisk kan du nok -dersom du vil - hevde at jeg tar feil her - fordi vi jo (av ovennevnte grunner) selvsagt ikke har erfaringer med 1*motor/agregat i 10-tonners klassen.

Og dette med ERFARING var jo noe av mitt hovedpoeng.

Forøvrig tror jeg vi har snakket litt forbi hverandre - noe som etter det jeg ser,

sikkert er min skyld :fishing:

Selvsagt fungerer 1*motor/agregat-løsningene for de "normalt" tunge båtene, som jo både du og de fleste av oss besitter..

Redigert av jma001 (see edit history)

OK - da begynner det å lysne her på berget også. :lol:

Joda - da er vi jo hjertens enige i at i tunge båter der det i dag ikke er tilstrekkelig med 1 motor trengs to motorer. Det finnes til og med de med 3 og 4 motorer :yesnod:

Et poeng er også at grensen for hvor 1 motor er aksetabelt skyves stadig oppover. Som det ble vist over harl Sun nå valgt å utstyre sine båter med D6 motoren. Etterhvert som motorene blir sterkere og sterkere vil grensen for hvor det er tilstrekkelig med 1 motor bli skjøvet stadig oppover. Akkurat som man på samme måte nå ser at båter som tidligere hadde aksling nå får hekkagregat. Dette var utenkelig for bare et par år siden i båter over 40 fot. Faktisk var det mange som bare for et par år siden hevet skikkelig på øyenbrynene at Gobbi satt 2xKAD 300 med hekkagregat i sin 425. I dag er dette slettes ikke uvanlig lenger å finne dobbel installasjon med hekkagrefat i større båter - der det før bare kunne velges rett aksling. Det hadde ikke overasket meg om Windy i sin 46 foter kommer med hekkagregat. Men da er vi jo langt over det som tråden handlet om - og det var rundt 5 tonn båt.

Det er jo litt interessant å spinne tanker omkring EN stor motor i stedet for to "små". Det kune sikkert ha vært mye å spare, ikke minst plass. Og vektfordeling/trim kunne jo ha blitt noe ganske annet.

Om noen følte seg kallet til å lage andre motordesign enn de heller kjedelige rekke og V motorene, så kunne jo en slik utvikling bli aldeles fortryllende. Hva med en 600-hesters bokser diesel på 500 kg? Det hadde vært noe, det! (Bare ikke be Worse om å designe den!! :lol:)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det er jo litt interessant å spinne tanker omkring EN stor motor i stedet for to "små". Det kune sikkert ha vært mye å spare, ikke minst plass. Og vektfordeling/trim kunne jo ha blitt noe ganske annet.

Jeg leste en test av Sealine 29 med 2xD3 160. Testerne mente at det var en lite heldig motorisering og at båten ville gå mye bedre med 1 stor motor (D6 snakket de om). samme sier Windy forhandler på 32 og 33 - båter som tidligere var "standard" med 2xKAD 32

Om noen følte seg kallet til å lage andre motordesign enn de heller kjedelige rekke og V motorene, så kunne jo en slik utvikling bli aldeles fortryllende. Hva med en 600-hesters bokser diesel på 500 kg? Det hadde vært noe, det! (Bare ikke be Worse om å designe den!! :lol:)

For å få skikkelig lyd bør man vel også ha luftkjølt boxer motor da. men man sparer jo ikke så mye plass med en boxer - med mindre man vil ha en veldig lav båt da. Bare se på BMW motorsyker - man må jo ha brei beinstilling for å skreve over noen av de. Men hva med en Wankel motor? Plassbesparende og masse hk.

Nei, jeg tenkte på boxer, og plassbesparelsen i høyden. For bredden blir det jo rikelig å gå på når en motor erstatter to. Lavere motor betyr jo da tilgang overalt, ikke sant? Jaja, et artig tankeeksperiment, i alle fall

For oss som har båt med god tilgang til motorjuvelene er jo ikke dette noe problem. På enkelte engelske 80 talls konstruksjoner må jo halve innredninge demonteres for motortilgang-og allikevel må man være 22 år og atlet og slangemenneske for å komme til juvelene - så da forstår jeg ditt tankeeksperiment :yesnod: Bokser diesel - vet da rakkern om det er teknisk mulig - finnes den konstruksjonen? Eneste i bilverdene som bruker boxer i stor skala er vel Porsche og Subaru (med trykk på den midtre b'en)

Cummer lastebiler hadde 6 syl. bokserdieselmotorer. Men det er lenge, lenge siden. Det var muligens ikke helt vellykket, for det er vel ingen boksermotorer med dieseldrift i dag? Men jeg tror tyske MAN har leverte noen motorer med liggende sylindre, som bl.a ble brukt i fiskebåter.

Leyland, Volvo, Scania og sikkert flere bruker liggende motorer i busser. Men om noen av disse er blitt marinisert, ja det vet ikke jeg.

Jeg leste en test av Sealine 29 med 2xD3 160. Testerne mente at det var en lite heldig motorisering og at båten ville gå mye bedre med 1 stor motor (D6 snakket de om). samme sier Windy forhandler på 32 og 33 - båter som tidligere var "standard" med 2xKAD 32

For å få skikkelig lyd bør man vel også ha luftkjølt boxer motor da. men man sparer jo ikke så mye plass med en boxer - med mindre man vil ha en veldig lav båt da. Bare se på BMW motorsyker - man må jo ha brei beinstilling for å skreve over noen av de. Men hva med en Wankel motor? Plassbesparende og masse hk.

Wankel ser jeg helt klart poenget med.. Problemet med Wankel-motorer er bare driftssikkerheten, den er relativt nære null.

Husk at biler som Mazda RX-7 må ha full overhaling etter 50-100000km..

Hvor lenge tror vi det holder i båt? 200 timer?

Wankel ser jeg helt klart poenget med.. Problemet med Wankel-motorer er bare driftssikkerheten, den er relativt nære null.

Husk at biler som Mazda RX-7 må ha full overhaling etter 50-100000km..

Hvor lenge tror vi det holder i båt? 200 timer?

Mazda har muligens forbedret den konstruksjonen i det siste - om jeg husker rett er det fortsatt wankel motor i nye RX8

Bilde

De ekstremt interesserte kan lese mer her

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...