Jump to content

Sitronsyre blanding i motor, hvor mange timer skal det stå i?og farge på frostvæske.


Roger og Olina

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt en sekk med sitronsyre og tømt begge motorene for veske, tatt ut termostatene og kjørt begge motorene til de var litt over 40 grader. Hvor lenge bør denne blandingen stå før jeg tømmer? Jeg blandet 1:10 med sitronsyre og rørte det ut i varmt vann. Så oppdager jeg at jeg har kjøpt "feil" frostvæske. Jeg kjøpte blå, men det står at det skal være grønn. Har det mye betydning? Ikke for at det er noen stor sak å kjøpe inn grønn, for jeg får alltids brukt for den blå. 

Kjørte igjennom med samme blandingsforhold med sitronsyre på drevene også.. kom litt gugge 

20240428_122614.jpg

20240428_122638.jpg

20240428_124317.jpg

Link to post

Ville satt meg godt inn i hva motorprodusenten anbefaler når det gjelder frostvæske. Svarene du får her, eller på Facebook er ikke alltid til å stole på. Av en eller annen grunn velger mange det billigste man finner. Det finnes massevis av tråder om frostvæske på dette forumet. Her er det noe jeg skrev for noen år siden:
 

Frostvæske er mer komplekst enn hva de fleste tror. Det finnes ingen standarder på frostvæske, slik som på olje. Fargen sier ingen ting, den er tilsatt for å skille frostvæske fra andre væsker. Glykol er i utgangspunktet fargeløs. Det er helt opp til produsenten hvilken farge som blir tilsatt. Så hovedregelen er å aldri blande frostvæske fra forskjelllige produsenter, heller ikke om fargen er lik. Er det tvil om hva som er brukt tidligere bør alt byttes fremfor å blande med noe man tror er likt. Det finnes et fabrikat hvor produsenten påstår at deres frostvæske kan blandes med alt, merket er Peak.

 

Legger ved et par linker som beskriver emnet frostvæske mer inngående:
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

 

https://vacn.no/forums/topic/218112-valg-av-kjøleveske-en-grei-forklaring/?fbclid=IwAR0q5WF8qfzZPgjSjtUyAHoL8u3-HSbvCDeh6sGw48vRsXzQMA8QL4KyyhI

Link to post

Jeg tror at til neste gang, ville jeg ha anbefalt deg å bruke væske som er laget for dette formålet. Som nevnt tidligere, er Rydlyme den mest brukte væska for dette formålet i hele verden. Der holder det med 2-4 timer, og den trenger ikke varme. Så kan den gugga du sitter igjen med når du er ferdig, helles rett i havet. Jarlsø Marina har den normalt i hylla i butikken. 

Hjemmeblandet sitronsyre hadde ikke jeg brukt på mine motorer. 

Link to post

Sitronsyre funger helt fint. Men det er en svak syre så det tar litt tid.

Jeg pleier å holde på et døgn med gjentatte oppstarter av motor.

Poenget med å starte motorene er å få opp igjen temperaturen og å få sirkulasjon.

Når syren reagerer med urenhetene du vil bli kvitt kan du lokalt få for høy ph til at syren virker der du trenger det mest.

Derfor er god sirkulasjon viktig for et godt resultat.

Link to post
Johannes skrev 2 minutter siden:

Sitronsyre funger helt fint. Men det er en svak syre så det tar litt tid.

Jeg pleier å holde på et døgn med gjentatte oppstarter av motor.

Poenget med å starte motorene er å få opp igjen temperaturen og å få sirkulasjon.

Når syren reagerer med urenhetene du vil bli kvitt kan du lokalt få for høy ph til at syren virker der du trenger det mest.

Derfor er god sirkulasjon viktig for et godt resultat.

Takk for det. Jeg valgte sitronsyre fordi det virket enkelt og fordi det er skrevet en del om det her på BP der folket er fornøyd med resultatet. Jeg har startet opp begge motorene flere ganger i dag. Tenkte å tømme dem og skylle ut i morgen kveld.

Link to post
Roger og Olina skrev 55 minutter siden:

Hei Worry II

Hva er årsaken til at du ikke ville ha brukt sitronsyre?

 

 

Jeg kommer alltid til å være forsiktig med å bruke ting jeg får anbefalt på fora på Internett. Når det gjelder ustabiliserte syrer, ville jeg vært enda mer forsiktig. Det finnes flere systemrens på markedet, og selv har jeg brukt den som heter "Systemrens" i mange år, produsert og markedsført av Maritim/Seatronic. Noe sikkert @benji kan bekrefte. Den fungerer ok, men krever varme, samt 2-4 virkedager for å få jobben gjort. DET er ikke alltid optimalt. Derfor ble jeg svar skyldig da jeg fikk spørsmålet av en bekjent, om hvorfor jeg ikke brukte Rydlym Descaler i stedet for. Den trenger ikke varme og har gjort samme jobben på 2-4 timer. Det er en jo den enkleste, beste, ufarligste og den mest miljøvennlige blandingen av alle.

Vær også forsiktig med å bruke syrer/eddik og slike ting i septiktanken, dette sier seg selv, så lenge ikke tanke er syrefast, noe de færreste er. 

 

Edit, trodde du holdt til i Vestfold, så feil. Men Rydlyme kjøper du enklest på nett, om ikke du lokale pusher på det på hylla.

Link to post
Fergu skrev for 5 timer siden:

Frostvæske er mer komplekst enn hva de fleste tror. Det finnes ingen standarder på frostvæske, slik som på olje. Fargen sier ingen ting, den er tilsatt for å skille frostvæske fra andre væsker. Glykol er i utgangspunktet fargeløs. Det er helt opp til produsenten hvilken farge som blir tilsatt. Så hovedregelen er å aldri blande frostvæske fra forskjelllige produsenter, heller ikke om fargen er lik. Er det tvil om hva som er brukt tidligere bør alt byttes fremfor å blande med noe man tror er likt. Det finnes et fabrikat hvor produsenten påstår at deres frostvæske kan blandes med alt, merket er Peak.

 

Det er vel så komplekst man velger å gjøre det teoretisk men tiltros for manglende standarder på farge til frostvæske så følger vel alle leverandører vertfall her i norge bransjenormen på farger?
Så den som kan vise meg en G12 frostvæske som ikke er rød er god eller en G48 som ikke er grønn for den saksskyld
Sitat I fra siden til Thansen
Merk: Det anbefales å sjekke fargen på kjølevæsken i kjøretøyet ekspansjonstank - fyll med samme kjølevæske/farge*
Med andre ord er de mer redd for att kunder skal mikse farge på frostvæske enn att kunden heller på feil frostvæske i forhold til produsenten sin henvisning
 

Link to post
Roger og Olina skrev 1 time siden:

Ble ikke så mye klokere av det som står i manualen. Det står som følger: High quality glycol-freeze contaning corrosion inhibitors???

Er ikke noe vits i å lage mye styr ut av dette.
Det fantes knapt noe særlig frostvæske å velge i når motoren din ble laget.
Blå funker fint men Grønn har lengre levetid.
Men siden farge ikke har noe å si så se etter G48 i alle regnbuens farger men tipper regnbuen bare er grønnfarget i butikkene 

Edit. Er klar over att det er mer til frostvæske i 2024 enn det som jeg  skriver over blant annet så påbyr ca halvparten av bilprodusentene silikater i frostvæsken mens de andre forbyr de mens VW har en miks av begge deler.
Men eldre båtmotorer er det grei skuring som over.
Rådet om å bruke båtfabrikanten sin anvisning er ikke like lett bestanding for det kan virke som en standshemmelighet hva egentlig innholdet i frostvæsken egentlig er.
Skulle ikke forundret meg stort om VP foreskiver feks VP 1234 mens de som produserer frostvæske ikke aner hva VP1234 er for noe fordi VP ikke vil dele med andre for de skal selge skitten selv.
Uansett er det ikke noe tryllemiddel i frostvæske deres så G48 blir helt fint det.

Link to post

Må en Dansk blande sig ? 

 

Jeg pillede termostane ud af min 40 hk Yanmar motor og og fyldte kølekredsen op med vand hvor der var opløst 2 opvasketaps.

Sejlede derefter en tur på et par timer og tømte derefter kølekredsen for blandingen.

Der var masser af "guf" i skyllevandet og derefter kørte jeg 2 gange med rent vand ved tomgang til ca 40 grader.

Køleproblemerne jeg havde forsvandt derefter.

 

Jeg har en gravemaskine med samme problemer (varmgang) og der virkede metoden også.

Billigt -og relativt nemt.

Link to post

Vokvo Penta har en grei og spesifisert oppskrift for rens av D4/6 motorene.  Der anbefaler de å benytte oksalsyre (32 gr/L). Det er en kraftig syre som ikke er giftig (rabarbra inneholder oksalsyre).

Det er viktig at syre sirkulerer for å oppnå god effekt. VP foreskriver også å nøytralisere syrerester med natron (6 gr/L), fås i dagligvarebutikker. 1 kg oksalsyre kostet meg 238 kr og gir 31 L syreblanding.

Motoren varmkjøres i 20 min med syreblandingen og skylles deretter med vann. Fyll på med en longlife kjølevæske så slipper du å skifte kjølevæske hvert 2. år.

Link to post
22 hours ago, Worry II said:

 

Jeg kommer alltid til å være forsiktig med å bruke ting jeg får anbefalt på fora på Internett. Når det gjelder ustabiliserte syrer, ville jeg vært enda mer forsiktig. Rydlym Descaler i stedet for. Den trenger ikke varme og har gjort samme jobben på 2-4 timer. Det er en jo den enkleste, beste, ufarligste og den mest miljøvennlige blandingen av alle.

 

Hva mener du når nevner "ustabiliserte syrer"?

Rydlym Descaler har vel saltsyre som virkestoff?

Den anser du som en tryggere syre enn sitronsyre?

 

 

3 hours ago, Kaskazi said:

Vokvo Penta har en grei og spesifisert oppskrift for rens av D4/6 motorene.  Der anbefaler de å benytte oksalsyre (32 gr/L). Det er en kraftig syre som ikke er giftig (rabarbra inneholder oksalsyre).

Oksalsyre er en relativt sterk syre, den er giftig. Men du må nok spise mye rabarbra før det blir farlig. Konsentrert Oksalsyre blir noe annet.

 

Sterk syre gir kort behandlingstid, men større risiko ved håndtering.

Har man god tid er en svak syre, som Sitronsyre, å foretrekke.

Link to post
Johannes skrev 46 minutter siden:

Hva mener du når nevner "ustabiliserte syrer"?

Rydlym Descaler har vel saltsyre som virkestoff?

Den anser du som en tryggere syre enn sitronsyre?

 

 

Det er jo det som er poenget, at den delen av syra som er skadelig for motor, folk og miljø, er nøytralisert. Du kan stikke hånda nedi å holde den der om du vil. Ser bare fordeler med den contra egne hjemmelagde blandinger. Full kontroll.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...