2incognito Startet 28.April Del på Facebook Startet 28.April Fikk i fjor skiftet både gass- og girwire på begge motorer. Samt at en elektriker gikk gjennom virrvar av ledninger fra forrige eiere. I og med begge disse håndverkere ikke lenger jobber, får jeg heller ikke tak i dem. Jeg gjør derfor et forsøk på å få tips her før jeg må krype til korset å sette det bort. I og med at dette ble gjort samtidig er jeg usikker på hva som forårsaket det. Båten går normalt ca 40 knop og går lett opp i plan, det er en 1980 Windy 27 CC. Nå får jeg ca 2000 omdreininger på turteller og ca 11 knop. Det eneste synlige tegnet på at noe er annerledes er at det lyser en gul kontrollampe som tilsier at drevet ikke er helt nede, noe det forøvrig er. Sjekket at spjellene åpner maks nå det er gitt full gass så tror derfor at det ikke kan ha noe med bytte av kontrollkablene7wirene å gjøre, men her kan jeg selvsagt ta feil. Vi har sjekket i dag og begge drevene har tilt som fungerer, og begge drevene er tiltet helt ned. Fortsatt lyser lampen og jeg skal skifte en del releer i morgen. Det noen med mer erfaring med meg sier er at dersom en eller begge lamper lyser går motor/system i et slags nødmodus siden drevene alltid skal være tiltet helt ned, og ikke brukes under fart. Dette er jo et system som er fra 1980, så jeg synes det er rart at det faktisk er et system fra 1980 som begrenser turtall ved feil vinkel på drev. Men siden jeg har forliten kunnskap spør jeg. Før jeg skiftet wirene og hadde besøk av elektriker fungerte alt 100 %. Er det derfor noen som har erfaring med samme utfordring og kan komme med råd? Har lest her inne at noen kobler fra den elektriske muligheten til å heve og senke drevene. Er det noe som kan være en teoretisk løsning, og hvor kobler man i såfall fra. Siden vi prøver å lære så mye som mulig selv og være selvhjulpen vil alle råd og kommentarer bli satt umåtelig pris på. Med vennlig hilsen en forholdsvis ny båteier som elsker ALLE dagen ombord i båten :-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Ser dette er din første tråd, så velkommen til Forumet. Takk for at du har lest reglene før du postet og tok deg tid til å lage en beskrivende overskrift. Det er bra på mange måter, det forteller oss hva tråden handler om og gir en pekepinn om hva du trenger hjelp til feks. Det er iht reglene slik at Moderator slipper å bruke tid på å få korrigert overskriften Det hjelper på søkbarheten, og det er viktig. Din båt: Drevet ditt styrer så vidt jeg vet ikke noen funksjon på motoren din. Det er ikke i stand til (i standardutgave) å begrense turtallet på motoren din. Motoren din er også i standardutførelse en meget enkel motor. Den trenger litt flåsete sagt kun et batteri for å gå.. Kan du svare på disse spørsmålene så vet vi litt litt mere Har du prøvd å ruse motoren i fri? Går det over 2000omdr da? Er båten 100% ren under? Har du samme propellere som sist båten gikk 40knop? Vet du sikkert at drevet står i 0 grader når du prøver å gå i plan? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April Har du separate spaker for begge motorene? Kan du prøve, når du når 2000omdr å gasse videre med en av motorene om gangen for å kjenne etter om en av motorene kan kjennes ut som den "vil mere" enn den andre Dersom en (eller flere) av propellene har dårlig vulking så kan du få den effekten du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
2incognito Svart 28.April Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April Takk for svar. I fri får jeg mer turtall enn 2000. Den var forholdsvis ren under, ikke mye groe og rur og når vi spylte når båten ble tatt opp i fjor så var det ikke så mye at det skulle ha noe å se for farten. separate spaker for hver motor, dvs forover og bakover på en spak, per motor. Det er de samme propellene og disse er uskadet. Drevene er "tiltet" så langt ned som mulig, dvs de treffer den bolten som stopper og er nullpunktet. Forstår jeg det slik at varsellyset som som sier at drevet ikke er nede ikke skal ha noe å si for motorstyrke eller innvirkning på motor og fart? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.April Del på Facebook Svart 28.April 2incognito skrev for 3 timer siden: Forstår jeg det slik at varsellyset som som sier at drevet ikke er nede ikke skal ha noe å si for motorstyrke eller innvirkning på motor og fart? Har ikke skrudd 1000 AQ271 men jeg har ikke sett eller hørt om noen funksjon som skulle påvirke motorstyrke osv... Den lampen vil jeg tippe heller er en "beach" varsellampe i den hensikt at du ikke skal gi på mens du er i beach stilling med drevet/drevene. Er ikke kalibreringen eller jording/poler i orden kan vel den finne på å lyse motsatt eller hele tiden.... Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April Forgasssermotor med stifttenning, det er jo ikke så mye som kan gå galt egentlig. Kontroller med tenningslampe at tenninga ikke har flytta på seg. Er tenninga på plass må det bety at de ikke får bensin eller luft. Siden det kan virke som at begge motorer har samme problem ville jeg starta med alt i drivstoffsystemet som er felles for de to. Hvis du gir gass fort, er det drag et lite øyeblikk før det dør ned? Vulking som slipper gir da turtall men ikke fart? Her får han ingen av delene. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April Oppsto problemet direkte etter du hadde skiftet kabler og ordnet det elektriske eller gikk den ok først? Har du gjort moe mer med motoren? Service, plugger, bensinfilter? Stusser for øvrig litt på påstanden: "Det noen med mer erfaring med meg sier er at dersom en eller begge lamper lyser går motor/system i et slags nødmodus siden drevene alltid skal være tiltet helt ned, og ikke brukes under fart" Power trimen skal jo brukes under fart, det er jo liksom hele poenget. Sitér dette innlegget Link to post
Janne_G Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April Har skruvat mye i gamla V6/v8 fra GM genom åren. 2 ting som du relativt enkelt kan sjekke: * Kontroller med tenningslampe at tenninga ikke har flytta på seg (Som subwoofer skriver ovan) * Mät spänningen på tändspolen. Testa med egen kabel med korrekt 12 V och krokodilklämmor så att den har korrekt spänning. Ursäkta min dåliga norska, det er kun 12,5 % kvar, resten er svensk ;-) //Janne Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April Kallethekid skrev 37 minutter siden: Oppsto problemet direkte etter du hadde skiftet kabler og ordnet det elektriske eller gikk den ok først? Har du gjort moe mer med motoren? Service, plugger, bensinfilter? Stusser for øvrig litt på påstanden: "Det noen med mer erfaring med meg sier er at dersom en eller begge lamper lyser går motor/system i et slags nødmodus siden drevene alltid skal være tiltet helt ned, og ikke brukes under fart" Power trimen skal jo brukes under fart, det er jo liksom hele poenget. 280-drevene har ikke power trim, de har en elektromotor for tilt. Prøver du å bruke den i fart risikerer du å brenne motoren. 290 er ca samme drevet, men med hydraulisk power trim. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April subwoofer skrev Just now: 280-drevene har ikke power trim, de har en elektromotor for tilt. Prøver du å bruke den i fart risikerer du å brenne motoren. 290 er ca samme drevet, men med hydraulisk power trim. Takk, da lærte jeg noe i dag også! Er nok 290 drev jeg har vært borte i tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
2incognito Svart 29.April Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April Takk for svar alle sammen. Siden det er en gammel og svært enkel konstruksjon forstår jeg det slik at drevet ikke har noen påvirkning på motoren og dens ytelse. Jeg vil tro at det da må være wirene som på en eller annen måte skaper problemet. Når begge gasshendlene er på maks, dvs skjøvet helt fram, får jeg maks 2000 omdreininger. Logisk sett da, i min juristhjerne hehe, betyr det at jeg ikke får gitt nok gass. Men spjellene er altså helt åpne når spakene på kontrollboksen er i full-gass-posisjon. Men jeg skal få sjekket alt det som er foreslått. Jeg er svært takknelig for alle svar og råd. Båten ligger på land på Holmen slipp om noen er i nærheten. :-) Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April Nå er jeg usikker på hva slags forgasser som sitter på en AQ271, men det er ikke choke-spjeldene du ser på? De skal stå åpne annet enn akkurat ved kaldstart og et lite ping etter. Det er ofte to sett spjeld, et helt øverst i åpningen og et ca 10cm dypere, bak alt rælemikket som stikker ut i løpet. Det bakerste/nederste er det du styrer med gassen. Hvis de bare delvis åpner har du nok funnet synderen. Er det stor vandring på spaken før den begynner å ruse opp når du står i fri? Sitér dette innlegget Link to post
2incognito Svart 29.April Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April Det var tidligere eier som mente at spjeldene var åpne. Jeg skal stikke ned å sjekke og se litt mer i manualen. Blir lettere å svare når jeg vet hva jeg selv snakker om. Kan ta noen bilder. Men TUSEN TAKK til alle som engasjerer seg. Det setter jeg stor pris på! Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April Nå bare spekulerer jeg: Hvis det er universalkontrollboks(er) kan det hende at det er flere festepunkter for wire på gasspådraget. Hvis den er festet for nær omdreiningspunktet blir det for lite bevegelse i wiren. Den kan være så enkelt som at wirene ble satt på feil ved bytte. Sitér dette innlegget Link to post
2incognito Svart 29.April Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April subwoofer skrev for 8 timer siden: Nå bare spekulerer jeg: Hvis det er universalkontrollboks(er) kan det hende at det er flere festepunkter for wire på gasspådraget. Hvis den er festet for nær omdreiningspunktet blir det for lite bevegelse i wiren. Den kan være så enkelt som at wirene ble satt på feil ved bytte. Det er ingen dårlig ide. Jeg forsøker å få tak i han som gjorde jobben, men uten hell hittil. Kontrollboksen er standard Morse. Skal ta noen bilder i morgen så jeg får lagt det ut her, og sjekke spjeld mm. Dessverre kom jobben i veien for slike ting som hyggelig fritid på båten. Tusen takk for engasjementet Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April subwoofer skrev for 10 timer siden: usikker på hva slags forgasser som sitter på en AQ271, men det er ikke choke-spjeldene du ser på? De skal stå åpne annet enn akkurat ved kaldstart og et lite ping etter. Genialt , @subwoofer der tenker jeg du løste floken Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April 2incognito skrev 17 minutter siden: Jeg forsøker å få tak i han som gjorde jobben, men uten hell hittil. Kontrollboksen er standard Morse. Skal ta noen bilder i morgen Du trenger ham ikke... Ha spakene i nøytral posisjon og ta av luftfilteret/flammedemperen som sitter over forgasseren. Se ned i forgasserløpene og prøv å anslå hvor mye åpning du har på spjeldene som er lengst ned i forgasseren. Gi så full gass og verifiser at spjeldene nå står helt åpent. Gjør de ikke det så ta bilde av forgassere, og infesting av gasswire på motorene. Ta gjerne bilde av Morse kontrolleren uten deksel, om den er toppmontert, eller bakfra om det er der wirene er tilkoblet. Bilder og merkeskilt sier mer enn 1000 ord... Ikke start motorene og rus dem uten at du har vann tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April 2incognito skrev 29 minutter siden: Kontrollboksen er standard Morse. Det finnes ikke noe som er "standard", (ikke for å kverulere men det blir litt som å hevde at §3 i vegtrafikkloven dekker alle forseelser selv om den er vidtspennende... ) Morse har hatt fryktelig mange modeller på sitt repertoar, noen er ganske like i oppbygging men lurt å vise oss et bilde av hva du har så treffer alle råd bedre. Ellers... vet ikke hva slags forhold du har til våpen, men en tenningspistol, kan du kjøpe for noen hundrelapper... og du trenger ikke Ervervstillatelse eller våpenkort for å ha en, men den er enkel i bruk og til den generasjon motorer som du har så hører den hjemme i din båt.. og når du får det til første gangen så får du den stolte gode følelsen over å mestre sin båt Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 29.April Del på Facebook Svart 29.April Når vi er inne på tenningspistol; kjøp den dummeste versjonen, altså en som ikke har innstilling for grader fortenning. De er billigst og faktisk de mest anvendelige. Sitér dette innlegget Link to post
2incognito Svart 30.April Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April dieselfan skrev for 11 timer siden: Du trenger ham ikke... Ha spakene i nøytral posisjon og ta av luftfilteret/flammedemperen som sitter over forgasseren. Se ned i forgasserløpene og prøv å anslå hvor mye åpning du har på spjeldene som er lengst ned i forgasseren. Gi så full gass og verifiser at spjeldene nå står helt åpent. Gjør de ikke det så ta bilde av forgassere, og infesting av gasswire på motorene. Ta gjerne bilde av Morse kontrolleren uten deksel, om den er toppmontert, eller bakfra om det er der wirene er tilkoblet. Bilder og merkeskilt sier mer enn 1000 ord... Ikke start motorene og rus dem uten at du har vann tilkoblet. Takk. Jeg skal få tatt bilder og legge ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 7.Mai Del på Facebook Svart 7.Mai @2incognito Hvordan går det med mysteriet? Hva er utelukket og hva står fortsatt som mulige årsaker? Sitér dette innlegget Link to post
2incognito Svart 26.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai Takk for alle svar. Båten ble satt ut nå på fredag og jeg tatt av puggkabler, renset alt av elektriske poler og kontakter og fått bort mye irr. Mekaniker var bestilt men på første tur på fredag klarte vi 39 knop og den gikk svært lett opp i plan så han ble avbestilt. Det var ingen kobling mellom den gule lampen som tyder på at drevet ikke var helt nede og motor. Forgasserne ble sjekket og det KAn ha vært noe med wire, men den er ikke justert. Så ingen feil ble funnet, men vi passer opp i tilfelle det skulle skje på nytt. Heldigvis er motor og drev av en slik alder at det er svært mekanisk, så det skal være mulig å enkelt finne feil som oppstår. Men nok en gang, tusen takk til alle som har kommet med bidrag. Sitér dette innlegget Link to post
2incognito Svart 30.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni Og så er feilen oppstått igjen :-). Motorene går lett 4000 omdreininger når jeg ruser motorene. Ved 1500 omdreiniger er vi på ca 8 knop og på 2000 ca 10 knop, og 10.5 på 2200. Når denne hastigheten er nådd er jeg på ca 3/4 gass. Når jeg presser spakene helt frem, dvs full gass er det ingen endring, verken i turtall eller hastighet. Noen som har noen tips igjen? Jeg har en video som viser dette men den er for stor til å laste opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 1.Juli Del på Facebook Svart 1.Juli Stifter, Kondensator eller coil. Høres ihvertfall tenningsrelatert ut om det plutselig inntreffer. Jeg hadde en Volvo penta V8 som hakket og gikk. Snakket med en av de eldre gutta på Ragnar Ringstad. Han sa at det var coil eller kondensator. Skrudde av coilen. Den sto det Biltema på. Den ligger på havets bunn. Ny orginal og båten gikk som en kule med mye lavere bensinforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 1.Juli Del på Facebook Svart 1.Juli Hvis du fortsatt kjører de originale 2 portet Carter forgasserne, så er det veldig lite smuss som skal til før de begynner å miste effekten. Jeg holder også en knapp på tenningskurven. To motorer med original stift-tenning. Med Coiler og der tilhørende tullball. Du vil få fult turtall, men ved belastning klarer motorene ikke å levere. Av med fordelerlokket, sjekk stiftene, sjekk at både vekter og fjærer beveger seg fritt, og uten annen treghet enn det som er i fjærene. Verifiser at du faktisk har korrekt tenningstidspunkt. ca 12 graders fortenning. Stiftene er forbruksvare. Jeg hadde alltid 2 ekstra liggende i båten, samt følerblad og verktøy til å bytte de. sist, men ikke minst. Jeg vil anbefale deg å bytte til elektronisk fordeler. Gjerne en HEI. de koster litt, men du verden for en endring. På båten min sitter det nå en HEI fordeler, og en 650 Edelbrock forgasser. Den originale forgasseren og fordeleren ble pensjonert i fjor. Forskjellen er at jeg slipper å slipe og justere stifter, tenningskurven er jevnere, og kaldstart er ikke lengere noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.