BMW X1 Startet 29.April.2024 Link til dette innlegget Startet 29.April.2024 Må bytte ut min Trelleborg AG 2100 eksosslange, denne står oppført med minus 30 grader opp til pluss 100 grader og maks temperatur 580 grader en kort stund. I de fleste nettbutikker, hydroscand, tess osv så har de også våt eksosslanger med temperatur fra minus 30 grader opp til pluss 100 grader men de tåler bare opp til 120 grader maks, eller så står der ikke noe om maks temperatur. Går det fint å montere eksosslange som kun holder maks temperatur på rundt 120 grader en kort stund ? Motor er en Volvo penta D6 med 370 hk Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Det skal vel gå vann i eksosen? Ved havets overflate koker vann som kjent ved 100 grader. Eksosvannet fra motoren til Hulda holder neppe mer enn 30 grader. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Saltvann - høyere temp ;-) (100,5 C) Mao helt enig: bruker selv Hydroscan sin slange på mine to Yanmar DMax 394hk - går helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Det er et veldig relevant spørsmål. Har selv erfaring med høy temp på eksos slange lokale steder før eksos potte. Dette er på punktet hvor det går inn på eksos potte. Der er det er lite punkt hvor det akumuleres litt vann og der sitter eksos tempratur måler. På dette punktet kommer en opp i 100+. Slangen er oppgitt til 100-120 grader ved 3 eller 4 bar. For min del, ble dette mer relevant etter skifte og ombygging av eksos bend. Antar om du kjenner i bunn av slange så er den kjølig, men du kan få lokalt høyere tempratur enkelte steder hvor du akkumulerer vann før evt eksos potte på oversiden av slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 På yanmar 222 blir eksos slangen så varm på toppen at ting som ligger inntil smelter, en stolpute(blå), å en bærepose er eksempler. Dette er på litt mere enn tomgangs turtall, da gir pumpa for lite vann så det bare renner i bunnen av slangen, på fullt turtall blir slangen iskald,å på tomgang er ikke eksos temp så høy at slangen blir varm. Så dette er et kjent problem ja.kjølere er renset og ny impeller uten at det utgjorde noen forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.