Jump to content

Gulnet lakk på hvit utenbordsmotor. Mulig å redde?

Bever400

Recommended Posts

Hei, dra på Biltema å kjøp den lille svarte flasken med rød topp (kjøp 2 flasker) som det står Rustfjerner på, smør på med en pensel, pass på så det ikke tørker, smør på med 1-2tim mellomrom, ikke i solen, gjør det i gråvær eller på kveld så det ikke tørker mens du holder på, regner med du trenger 4-5 påsmøringer, ikke tørk/vask av mellom hvert strøk, sørg for att det holdes fuktig.

Kom gjerne tilbake med tilbakemelding :)

Jeg bruker dette fot å ta "rust forurensing" fra sjøen på alt fra gelcoat, rustfritt til lakk.

On 5/7/2024 at 8:35 PM, Marqies said:

Det er framgangsmåten jeg bruker, skyller godt etterpå, tar både gulning og rur. 5 min er i massevis med tid.

Fantastisk tips. Takk for hjelpen! Skitten bare rant av og den ble som ny igjen. 

IMG20240509204614.jpg

Nå fikk jeg øynene opp for saltsyre. Hva annet bruker man det til? 

Fjerner rustmerker også. Er båten gammel, kan man med fordel dusje hele skroget og innredning i saltsyre, så fjerner man absolutt all gulning overalt 

Jeg så gelcoat i mikroskop her om dagen, nypolert og fin, men damn, jeg fikk bakoversveis når jeg så hvor mange mikroskopiske porer det var i gelcoat'n selv om den så helt strøken ut i mine øyne (som har jobba med gelcoat i noen år) 

Eika skrev for 6 timer siden:

fjerner man absolutt all gulning overalt

Gjelder dette lett guling på øvre del av skroget også? Jeg holder på å fjærne litt klistremerker/emblemer, og ser det er gulere rundt, men også MYE blankere der hvor klistremerkene var. Jeg har forsøkt DA maskin med grov pute og rubbing og gelcoat rens uten noen tegn til endring. Også forsøkt oksalsyre uten noen endring. Så nå er det bare saltsyre igjen. Blir nytt forsøk på søndag. 😀20240507_190426.jpg.590b3d64eb0b6d80f1032ef0c5f3042a.jpg

Thomas_h skrev 33 minutter siden:

Gjelder dette lett guling på øvre del av skroget også? Jeg holder på å fjærne litt klistremerker/emblemer, og ser det er gulere rundt, men også MYE blankere der hvor klistremerkene var. Jeg har forsøkt DA maskin med grov pute og rubbing og gelcoat rens uten noen tegn til endring. Også forsøkt oksalsyre uten noen endring. Så nå er det bare saltsyre igjen. Blir nytt forsøk på søndag. 😀20240507_190426.jpg.590b3d64eb0b6d80f1032ef0c5f3042a.jpg

Jeg vil anta den tar det, fortsatt ikke vært borti gulning av gelcoat som 30% saltsyre ikke har tatt. Vidundermiddel

Eika, imponerende, jeg har brukt saltsyre mye men da ifbm overhaling av motorer, feks fjerne/etse bort aluminium fra nicacil belegget i sylindre etter havari.

Men trodde faktisk saltsyre ville skade gelcoat, man lærer så lenge man lever:thumbsup:

BT stoffet gjør akkurat samme jobb med like bra resultat, men er selvsagt ikke egnet på store overflater, jeg bruker det på hver dorgetur, finner alltid ett brun skruehode el å pensle på :)

Hvor lenge/hva er maks tid 30% saktsyre kan ligge på gelcoat før den spyles av ? 

@Eika Holdt på med syrevask og polering i dag. Det blir blankt, men i forhold til det som var under klistremerkene ser det fortsatt gult og matt ut. Hatt på 30% syre i flere omganger uten endring i utseende. Ikke luktet det heller, så muligens jeg stod der med en flaske vann. Hehe.

Nå polerer jeg med Rupes "Coarse" ull pad, og rupes "coarse" compund med roterende. Men kutter liksom ikke så mye at jeg får vekk overgangen under klistremerkene, og det blir ikke helt blankt. 

20240513_204853.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...