Steinrawr Startet 5.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2024 Heisann smarte folk! Jeg har et problem (kanskje) som jeg vanligvis ville konferert med boka "electrics afloat", men den har jeg mista, solgt eller gitt bort uten å huske det. Problemet: Påhengsmotoren min lader batteriet med 15.5v. Jeg er ingen ekspert, men det mener jeg er for mye. Påhengeren er en Suzuki DT90 fra 1998, og jeg har i utgangspunktet ikke gjort noen modifikasjoner på motor, batteri eller ledningsnett på båten. Den er utstyrt med ratt i senterkonsoll, turtallsmåler, multidisplay og gasshendel. Batteriet er et 4 år gammelt 85amp startbatteri (Tror det er AGM?), men batteriet oppfører seg ellers normalt og har både god kapasitet og holder lenge på lading. Spørsmålet blir vel egentlig: Skal/må/bør jeg gjøre noe med dette, og evt. hva gjør jeg? Så vidt jeg vet er det ingen justeringsmuligheter på ladestrømmen fra coilene på motoren og ingen regulator el. på dene motoren, så jeg må evt. ettermontere en laderegulator/motstand for å få "normal" spenning på ladestrømmen. Jeg har saumfart delekatalogen til motoren og finner ikke noe relevant del som evt. er ødelagt og kan forårsake dette. EDIT: Etter litt ekstra googling ser det ut til at det skal være en "rectifier" på denne motoren. Hvor aner jeg ikke, men det er kanskje den som har begynt å tulle når jeg ser så høy ladestrøm? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2024 ladesystemet på litt eldre 2T er en smule primitivt.. (med forbehold om at jeg ikke er allverdens kjent med disse suzukiene) Ladespole under svinghjulet, som ikke har allverdens kapasitet (sammenlignet med feks generator på en innenbords- eller bilmotor.) Ofte ingen regulator i vanlig forstand - batteriet fungerer som regulator. Tror jeg ville startet med å måle ladespenning på batteripolene - ikke uvanlig at det er spenningsfall mellom motor og batteri når kabler begynner å bli gamle og korroderte. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SveinHa Svart 5.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2024 Jeg vil tro du kan bruke en hvilken som helst laderegulator fra annen påhengs, scooter, MC e.l. som f.eks. denne: https://www.amazon.com/Voltage-Regulator-rectifier-Electrical-Motorcycle/dp/B07L94NTSB?source=ps-sl-shoppingads-lpcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=AN3QLT9N21E5P Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Steinrawr Svart 5.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2024 ivar skrev 19 minutter siden: ladesystemet på litt eldre 2T er en smule primitivt.. (med forbehold om at jeg ikke er allverdens kjent med disse suzukiene) Ladespole under svinghjulet, som ikke har allverdens kapasitet (sammenlignet med feks generator på en innenbords- eller bilmotor.) Ofte ingen regulator i vanlig forstand - batteriet fungerer som regulator. Tror jeg ville startet med å måle ladespenning på batteripolene - ikke uvanlig at det er spenningsfall mellom motor og batteri når kabler begynner å bli gamle og korroderte. Jeg målte ladespenningen direkte på batteriet v/ca 4000 rpm og 1200 rpm, ca samme V. Jeg har sjeldent/aldri ladet batteriet på denne båten utenom via påhengeren, så jeg tror det er ganske kurant kapasitet på denne i alle fall. Hadde en DT75 før. SveinHa skrev 7 minutter siden: Jeg vil tro du kan bruke en hvilken som helst laderegulator fra annen påhengs, scooter, MC e.l. som f.eks. denne: https://www.amazon.com/Voltage-Regulator-rectifier-Electrical-Motorcycle/dp/B07L94NTSB?source=ps-sl-shoppingads-lpcontext&ref_=fplfs&psc=1&smid=AN3QLT9N21E5P Takk for tipset. Jeg har faktisk en regulator fra en MC liggende, mulig jeg skal forsøke meg på den om jeg ikke finner den som "angivelig" skal være på påhengeren min. Men, regulatoren skal vel strengt tatt være det første leddet etter coilene, så jeg må kanskje modifisere litt for å få det til på en kurant måte. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 5.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2024 Varierende og høy ladespenning er normalt på din gamle motor. Dette kan du løse enkelt og billig for en hundrelapp hos Kjell&Co dersom du trenger ladestrømmen til voltsensitive forbrukere. Se denne tråden og mitt svar der: Sitér dette innlegget Link to post
Steinrawr Svart 5.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2024 TideRace skrev 34 minutter siden: Varierende og høy ladespenning er normalt på din gamle motor. Dette kan du løse enkelt og billig for en hundrelapp hos Kjell&Co dersom du trenger ladestrømmen til voltsensitive forbrukere. Se denne tråden og mitt svar der: Takk! Tanken har slått meg som et alternativ, men ikke for "kun" forbrukerne i båten. Dette blir nok løsningen. Har et par slike småregulatorer liggende også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.