Jump to content

Erfaring med diesel vannvarmer/tappevann i båten.

skage

Recommended Posts

Sitter og vurderer og montere en vannvarmer i båten. Bavaria 44. Savner varmtvann i krana når jeg ønsker det. Prismessig er det både kjente og ukjente merker nå til under kr 5 000.-. Tenker at det et akseptabelt. Men er det slik at dere som har dette montert for tappevann i båten er fornøyd med løsningen. Tar det lang tid og varme opp. Ser for meg 5kwh. Er slik at dere har gått rett på kretsen mellom motor og vvs tank? Så har jeg noen tanker rundt dette med eksos ut. Må vel legge til grunn samme krav som eksos diesel varmer luft, eller. Har en veldig fin plass i badet akter rett ved vvs bereder og god plass. Men da blir det jo eksos utløp midt skips nesten. Litt usikker på det da.

Men hva kan jeg forvente av en slik installasjon. Varm dusj og oppvask når det passer eller er det ikke så enkelt. 
kDere so har dette, vil dere montere det i ny båt om den ikke har?

Når du skriver 5 kW effekt blir jeg litt usikker på hva du spør om.

Jeg legger til grunn at du har en varmtvannsbereder med 230V elektrisk kolbe og tilkobling via motor for oppvarming ved motorbruk.

Antar at kapasiteten på mengden varmtvann er tilstrekkelig i dag.

Jeg mener da at en 5 kW varmer er laaangt over behovet og begrunner dette med at det elektriske elementet i bereder neppe er på stort mer enn 1 kW (1000 W).

Kobles krets fra varmer inn på krets fra motor mener jeg at motor også vil varmes opp med dertil økt behov for diesel for å varme opp en stor metallklump (med mindre termostater eller manuelle ventiler vil hindre sirkulasjon til motor).

Spent på løsningen du velger

PS! Du skriver 5 kWh (sikkert skrivefeil, men for ordens skyld) og for å være pirkete så er dette energi og ikke effekt som kun er kW. 5 kWh kan du få ved å ha et element på 1 kW stående på i 5 timer, 5 kW element stående på i én time eller feks 2 kW element stående på i 2,5 time)

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Jeg har en 3kW varmer, og den gir varmt vann på under en halvtime, Jeg har også to varmeapparat i samme sløyfe. Motoren kan være med, men jeg har også ventiler så jeg kan koble den ut av kretsen (Et alternativ kan være å skille ut motoren med en varmeveksler).

Det bør uansett være en egen ekspansjonstank på høyeste punkt, og en egen sirkulasjonspumpe. Sirkulasjonsretning bør være den samme for begge sirkulasjonspumpene. Ekspansjonstanken bør ha separat innløp og utløp. Det gjør det lettere å få ut luft.

Joda, effekt benevnelsen ble feil da. Beklager det så meget. Men som dere sier så skal den på sløyfen mellom motor ja og bereder. Har også tenkt at da vil nok jern klumpen også bli varmet opp. Men det er vel ikke så farlig,. bortsett fra effekt tap. Det nevnes ekspansjonstank hmmmmmmm. Vil ikke ekspansjonstanken jeg allerede har i kjøle kretsen motor fungere da. Det er vel dette vannet/kjølevannet med glykol som skal sirkulere rundt. Den sitter høyt og vil jo da luft eventuelt ut luft som er i systemet. Når det gjelder effekt behov er det godt mulig at det likeså kan monteres en som har lavere effekt. Må sjekke opp og se hva som er på markedet videre.

Mest usikker på eksos ut. Om jeg setter den i tørkeskapet bak wc så må jeg kjøre eksosen rett ut i skutesiden. Om jeg setter uttaket ca 20 cm over vannlinje da vil jeg få en god høyde opp med eksos slangen på innsiden oppover mot dekk, sikre vann inn. Men liker ikke denne løsningen da. Skal monteringen være bak blir det jo ganske så lange slanger, mulig behov for bedre sirkulasjonspumpe. Tja det er noen tanker her som må på plass.

Jag har gjort den ombyggnaden på vår Skilsö 35.
5kW är inte för mycket, i synnerhet inte om varmvattenberedaren är stor och du kopplar in dig på kretsen för motorkylvatten utan att ändra denna, som du är inne på (det absolut enklaste). Tänk dock på att även motorn behöver värmas upp om du kopplar så, men du behöver inget extra expansionskärl.

Har du en liten motor är det ingen stor fördröjning. Däremot behöver du oavsett en elektrisk cirkulationspump, samma typ som vid installation av parkeringsvärmare på bil. Kostar dock inte många hundralappar.

I mitt fall ville jag inte behöva värma upp hela motorn också (en stor Yanmar 440hk) eftersom det tar extra lång tid, så jag kopplade motorn via en värmeväxlare. Naturligtvis behövs då ett extra expansionskärl, och den elektriska cirkulationspumpen behöver då kopplas att även gå när motorn gå (de små siffrorna är slangdimension/gänga):
image.jpeg.c9a4235eacd3b2557f7f46eb1a312637.jpeg

Eksos är ju allra bäst att ha snett akterut, eller i vilket fall som helst nära där du redan har eksosutblåset från den ordinarie värmaren (om du har någon). Då blir det bara ett ställe att komma ihåg att inte hänga fendrar på o.s.v.
På min Skilsö 35 sitter tyvärr ordinarie eksosutblås mitt på skrovsidan (varför ?), så man måste tänka på att inte lägga den sidan tajt mot brygga eller hänga fendrar där. Men eftersom "skadan redan var skedd" monterade jag det andra utblåset bredvid ordinarie.

image.jpeg.0a72c74e23df7dd9ca38172d8661df79.jpeg

Ingemar E.

NB Forum

Vi har varmet vann med energi fra batteriene i 10-15 år.  Har man planer om Lifepo4 batterier og inverter, så bør man også vurdere denne muligheten. Batterier og ladesystemer er en dyr løsning om man ønsker varmtvann 24/7.  Det skal imidlertid ikke så mye til for å lage vann til en dusj fra tid til annen. Vi regner 50Ah for å lunke vann så en familie på 4 får dusjet.  Legger man ut litt sammenleggbare solceller på dekk, så henter man fort inn igjen denne energien.  Fordelen med denne løsningen fremfor dieselvarmer er at man da bygger videre på ett system som man uansett har, og som kan brukes til mye annet også. Det krever derfor lite vedlikehold og kompliserer ikke båtens kjølesystem. Ulempen er at det ikke har like stor kapasitet som ett diesel system. Spørsmålet er derfor først og fremst hva man har behov for.  For vår del så flytter vi oss såpass ofte, og har en teknisk god bereder som holder lenge på varmen. Dermed er det relativt lite som kreves av batteriene for å supplere varmtvannet fra tid til annen.

Jeg monterte en 5kw i forrige båt. Ble litt frem og tilbake, men valgte til slutt å ikke gå igjennom styrbord motor. Jeg monterte varmeren i motorrommet som lå helt akter pga støy. Det finnes mange forskjellige av disse vannvarmerene og flere av dem går på tid. Dvs at de slår seg av etter eks 1 time. Min var slik, men fikk koblet rundt dette slik at den kjørte på termostaten. Hadde en stor varmtvannstank og to bad. Gikk en del varmtvann. Støtter det som ble skrevet her med å ha en liten tank som står høyere enn varmeren og pumpen. Uten det blir det mye luft som er vanskelig å få ut. Jeg koblet denne kretsen også til en isoterm luftvarmer. Fungerte perfekt, alltid varmt vann og varmluft når jeg trengte det. 

Det finnes også en varmtvannstank med dieselbrenner. De koster litt og mener de er på 40liter. Der får du varmer vann samtidig så kan du ta ut varmluft. Søk på JP heater på Facebook. Så kan du lese deg opp på den om det er av interesse. Fant bilde av den.

Mvh, Roger 

FB_IMG_1715098836316.jpg

FB_IMG_1715099000618.jpg

Seilars skrev On 7.5.2024 at 7.28:

Vi har varmet vann med energi fra batteriene i 10-15 år.  Har man planer om Lifepo4 batterier og inverter, så bør man også vurdere denne muligheten. Batterier og ladesystemer er en dyr løsning om man ønsker varmtvann 24/7.  Det skal imidlertid ikke så mye til for å lage vann til en dusj fra tid til annen. Vi regner 50Ah for å lunke vann så en familie på 4 får dusjet.  Legger man ut litt sammenleggbare solceller på dekk, så henter man fort inn igjen denne energien.  Fordelen med denne løsningen fremfor dieselvarmer er at man da bygger videre på ett system som man uansett har, og som kan brukes til mye annet også. Det krever derfor lite vedlikehold og kompliserer ikke båtens kjølesystem. Ulempen er at det ikke har like stor kapasitet som ett diesel system. Spørsmålet er derfor først og fremst hva man har behov for.  For vår del så flytter vi oss såpass ofte, og har en teknisk god bereder som holder lenge på varmen. Dermed er det relativt lite som kreves av batteriene for å supplere varmtvannet fra tid til annen.

Denne løsningen er forholdsvis enkelt implementerbar hos med med kun istallasjon av en inverter og litt kabling etter at jeg monterte inn 400 Ah Lifepo4 batteribank, stor landstrømslader etc. Tror ikke varmeelementet mitt er mer enn 7-800w i varmtvannstanken.

Hvor stor inverter benytter du til opplegget? Forsyner denne øvrig 230v i båten som stikk etc? Koblet rett inn på landstrømsinntaket via evt. rele slik at den forsyner hele 230v anlegget i båten og du må slå av landstrømsladeren når du  benytter den?

Hei, løsningen med oppvarming av vann fra inverter ved behov vil fungere fint med 400Ah og en 1000W inverter.  Det var slik jeg gjorde det i begynnelsen.  Da benyttet vi en velgebryter med Land-OFF-Inverter.  Da fikk vi ved « Inverter» posisjon strøm til alle stikk unntatt dem som forsyner ladere.  Det er etter ytterligere oppgraderinger nå en 3000W victron multipluss kombi inverter som forsyner anlegget.  Vi har fortsatt velgebryteren for Land-OFF-Inverter.  Den er imidlertid ikke så ofte i bruk lenger da victron kombi invertere av en viss størrelse (1200VA?) har noe som heter «pass thru» funksjon. Dvs. at dersom man velger «charger only» på den, så vil den ikke gå over på inverter dersom landstrømmen faller ut. All strøm ombord kan imidlertid sendes igjennom den, og ved utplugging av landstrømmen kan den settes på og forsyne hele 230V anlegget ombord.  (men andre ladere kan kobles før denne).  Hos oss har vi valgt såpass stor batteribank at vi har vært på overnattingsturer uten å plugge ut varmtvanns berederen.  Foreløpig har vi kun vært på en slik overnatting, men erfaringen tilsier at vi kan være på helgetur uten å plugge ut varmtvanns berederen.   Vi får se hva vi velger å gjøre fremover, men varmtvanns produksjon etter behov er ikke noe problem med 10,5Kwh (800Ah) med lithium batterier ombord. 

Jeg har hatt en  5 kW Autoterm vannvarmer installert i 2-3 sesonger nå. Jeg er veldig fornøyd med denne. Bruker den både til å varme vv-tank, og til kabinvarme via en Isoterm defroster. Har endret oppsettet et par ganger etter installasjonen før jeg fant den optimale løsningen. Først koblet jeg den bare inn på opprinnelig sløyfe som gikk via vv-tank, defroster og motor. Selv om motorens ekspansjonstank var høyeste punkt, fikk jeg problemer med luft. Satte derfor inn en ekstra ekspansjonstank ved varmeren. Senere satte jeg også inn en varmeveksler for å skille motorens kjølevann fra ekstern sløyfe. Dette fungere svært fint. Har også satt inn to 3-veis ventiler på ekstern sløyfe som gjør det enkelt å spyle og skifte kjølevann på ekstern sløyfe.  

Varmesjøyfe.png

Vi har Eberspãcher 8kw varmer, 2 kw radiator på akterdekk, 5 liter ekspansjonstank, filter/magnet, ekstern sirkulasjonspumpe, 7 kw varmeveksler tilkoblet motor, 10 kw defroster, håndkletørker på bad, Alde element (2x 1050w med sirkulasjonspumpe 230v) og 60 liter VVt (element 1200w 230v) Uttak fra defroster på alle rom.

Har også en magnetventil på innløpet til defroster og en magnetventil på et bypass rør slik at varmtvann fra motor ikke går innom defroster på varme dager da denne brukes til ''kjøling''.

Har nå hatt dette i bruk i ca 4 år på en Saga 385 og er fornøyd med anlegget og ytelsen.

Varmes opp på 3 forskjellige modus: 

1-  Motorens kjølevann via varmeveksler (da går den eksterne sirkulasjonspumpen)

2- Dieselvarmeren med intern sirkulasjonspumpe.

3- Alde elementet med intern pumpe og ved behov også ekstern sirkulasjonspumpe, kan         også koble inn elementet på VVT ved behov (under forutsetning av at det er nok effekt         fra landstrøm, om ikke kan det suppleres fra batteribanken via inverter)

image.png.865e7c78d6a4d12287048bc199b062e0.png

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...