Jump to content

Suzuki DF200, motordata på skjerm


Redningskroken

Recommended Posts

Lawrance kan kobles native til Suzuki, det kan ikke Garmin. Jeg har 250AP 2014 koblet til Garmin, men det var litt styr med interfacekabelen. Jeg måtte låne en Lowrance plotter for å oppgradere firmware på kabelen, dette kan ikke gjøres fra Garmin. Fant faktisk en på Finn som skulle selge en, og betalte han noen hundrelapper for å låne plotteren et par dager.

 

Dette forumet (https://www.suzukioutboardforum.com/forum/general-discussion/suzuki-outboard-parts-forum) er ekstremt bra. Jeg fikk hjelp av "Moonlighter", men vet ikke om han er aktiv enda. Søk litt rundt her ift motoren og garmin.

Link to post
19 minutes ago, hawthorne said:

Lawrance kan kobles native til Suzuki, det kan ikke Garmin. Jeg har 250AP 2014 koblet til Garmin, men det var litt styr med interfacekabelen. Jeg måtte låne en Lowrance plotter for å oppgradere firmware på kabelen, dette kan ikke gjøres fra Garmin. Fant faktisk en på Finn som skulle selge en, og betalte han noen hundrelapper for å låne plotteren et par dager.

 

Dette forumet (https://www.suzukioutboardforum.com/forum/general-discussion/suzuki-outboard-parts-forum) er ekstremt bra. Jeg fikk hjelp av "Moonlighter", men vet ikke om han er aktiv enda. Søk litt rundt her ift motoren og garmin.

Har sett det meste på forumet der, og fulgt Moonlighters beskrivelse. Men har ikke funnet at han skrev noe om at interfacen måtte via en Lowranceplotter. Kan du beskrive hva du gjorde ved hjelp av Lowranceplotteren? Satte du opp interfacen for Suzuki?

Link to post

Your in for a treat! Fra å ha koblet opp utallige Etecer på NMEA2000 med en enkel ledning uten mikkmakk, var Suzuki-verdenen en litt annen sak!

Linken som er oppgitt er fin. Ellers er det mye om emnet på nett. Bruk Google.

 

Men konfig vha Lowrance beskrives her: http://www.navico-online.com/Global/Lowrance/Documents/NMEA/Suzuki_Engine_NMEA2000_Connection.pdf

 

For å hjelpe deg enda litt mer på vei og spare deg for googling følger to andre gode kilder:

https://suzukioutboardforum.com/forum/general-discussion/suzuki-outboard-parts-forum/4380-forum-resource-suzuki-nmea2000-networks

http://www.arimaowners.com/index.php?action=dlattach;topic=10758.0;attach=15737

 

Usikker på om den siste fungerte, men tittel på PDFdokumentet er: "Suzuki Outboard NMEA 2000 Networks - all you need to know! (Version 2: Updated May 2016)"

 

Lykke til!

 

Jeg har fått koblet min 2008 DF300 på NMEA2000 nå etter endel timer med googling.

Men med en Garmin 4012 i dashen, så kom ikke noe motordata opp (virker det som). Til tross for at den fanger opp at motoren fins på nettverket.

Men nå har jeg også en RaspberryPI koblet på NMEA2000 som kjører SignalK, og denne virker å fange opp motordataene. Og da er jeg happy :-)

Dog ikke testet så mye enda.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Suzuki motorinterfacer med nyere software trenger ikke å konfigureres, det oppdager motortype og årsmodell selv. 

 

Med en nyere Suzuki med SMG4 instrument som normalt kobles til NMEA 2000 får plotteren motordata uten å gjøre noe som helst hvis også denne er koblet til NMEA 2000. 

 

Jeg har en IM kommunikasjonen gående med Redningskroken om dette problemet. Vi kan poste resultatet når vi har kommet til en konklusjon. 

Link to post

Jeg har DF300 og Lowrance HDS9 Får opp alt av data bortsett fra septik på plotteren, Her var dat sånn fra fabrikk, og ikke tilfeldig at de ble levert med Lowrance.  Er vant til Garmin. Den trengte jeg aldri instruksjonsbok på! Lowrance er litt mer knotete! litt for mye innstillinger på det ekkolodd greiene, men sikkert bra!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
On 5/6/2024 at 10:47 PM, Redningskroken said:

Har sett det meste på forumet der, og fulgt Moonlighters beskrivelse. Men har ikke funnet at han skrev noe om at interfacen måtte via en Lowranceplotter. 

 

Jeg trengte noe annet enn Garmin for å oppdatere firmware på interfacet. Dette er en god del år siden (7 eller noe), vil tro at ny kabler og grensesnitt er up-to-date

Link to post
chrisrik skrev On 6.5.2024 at 23.31:

Your in for a treat! Fra å ha koblet opp utallige Etecer på NMEA2000 med en enkel ledning uten mikkmakk, var Suzuki-verdenen en litt annen sak!

Linken som er oppgitt er fin. Ellers er det mye om emnet på nett. Bruk Google.

 

Men konfig vha Lowrance beskrives her: http://www.navico-online.com/Global/Lowrance/Documents/NMEA/Suzuki_Engine_NMEA2000_Connection.pdf

 

For å hjelpe deg enda litt mer på vei og spare deg for googling følger to andre gode kilder:

https://suzukioutboardforum.com/forum/general-discussion/suzuki-outboard-parts-forum/4380-forum-resource-suzuki-nmea2000-networks

http://www.arimaowners.com/index.php?action=dlattach;topic=10758.0;attach=15737

 

Usikker på om den siste fungerte, men tittel på PDFdokumentet er: "Suzuki Outboard NMEA 2000 Networks - all you need to know! (Version 2: Updated May 2016)"

 

Lykke til!

 

Jeg har fått koblet min 2008 DF300 på NMEA2000 nå etter endel timer med googling.

Men med en Garmin 4012 i dashen, så kom ikke noe motordata opp (virker det som). Til tross for at den fanger opp at motoren fins på nettverket.

Men nå har jeg også en RaspberryPI koblet på NMEA2000 som kjører SignalK, og denne virker å fange opp motordataene. Og da er jeg happy :-)

Dog ikke testet så mye enda.

Har du link til neslasting av SignalK ??

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...