Belia Startet 6.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2024 Jeg har funksjonsfeil på min Victron SmartSolar MPPT-lader, denne må inn til sjekk. Mener å ha hørt at solceller ikke liker å stå uten tilkoblet regulator i sollys. Stemmer det? Har limte panel, så litt styrete med eventuell tildekking. Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
Fantino Svart 6.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2024 Dette er nok oppskrytt. Regelen er vel at inn/utkopling av solceller til MPPT skal skje mens MPPT er tilkoplet batteriet. Når solcellene er frakoblet vil det jo aldri gå noen strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Belia Svart 6.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2024 Ok. Hvor viktig er dette med frakopling av MPPT mens tilkoblet batteri? Lite lysten på å koble til lader på batteri igjen. Er det noe poeng å dekke til paneler først? Sitér dette innlegget Hilsen Belia Link to post
Swingswong Svart 6.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2024 Panel er det siste som kobles til og det første som kobles fra. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2024 Jeg har opplevd én gang at en antatt bypassdiode på selve panelet tilsynelatende gikk i stykker etter at panelbanken sto i sola uten å være koblet til noe (den kortsluttet effektivt hele panelbanken). Jeg fjernet dioden, problemet løst. (Så skal man ikke se helt bort fra at feilen egentlig skyldtes at jeg hadde koblet noe feil) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.