Jump to content

D6/EVC problem: gir gass, ingenting skjer før full gass


RINOR

Recommended Posts

Jeg setter den i gir, går da noe opp i turtall (5,5knop), men så skjer ingenting før spaken er nesten på maks. Da rykker det til og den går opp i maks turtall. Kan så redusere ned «normalt».

Får kontakt med normal turtallsøkning med N innkoblet. Har og kalibrert, men samme problem.

Har byttet Potentiometer som erstatter #1336385, men det endret ikke problemet annet enn at den nå går opp noe i turtall når gir kobles inn (5,5 knop mot 4,5 før).

noen som har erfaring eller kjennskap til problemet?

Link to post

Litt sparsomt med opplysninger kanskje? Hvilken motor, årsmodell og gjerne antall motortimer.? Singel eller dobbelinnstalasjon? Drev eller fast aksling?

 

Kan du beskrive nærmere hvilke turtall du oppnår i de ulike fasene. Det er vel ikke sånn at den spretter fra tomgang og opp i maks uten noe mellom der?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei og takk for svar! Singel D6 350-AB, DPH drev, sitter i en Windy fra 2006. 

1250 timer, men drevet m/kom var fullstendig overhalt på ca. 900 timer.
Det er noe respons, men kun opp til ca 7-8 knop, 12-1400rpm. Deretter er det ingen respons før full gass. Har bare autokalibrert, skal prøve med manuell prosedyre. 
Ladelufttrykksensoren, kjenner du VP nummeret på den? 
 

takk igjen for respons og innspill😅

Link to post
RINOR skrev 16 minutter siden:

Det er noe respons, men kun opp til ca 7-8 knop, 12-1400rpm. Deretter er det ingen respons før full gass.


Da støtter jeg @Bårdp i at dette høres ut som et MAP-sensorproblem. Kjent problem på disse årgangene, det var en serie sensorer som hadde dårlig kvalitet. 
 

VPs delenr er 22330906

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Byttet den, men det utgjorde ingen endring.
Har oppgradert gir wire braketten i drevet. Nå går den veldig kontant i gir forover, men ikke bakover i sin «R» posisjonen, må skyve litt mer før revers slår inn. Kan hende dette ordner seg v/kalibrering, men kan aktuatoren justeres? Er denne til å justere?

Link to post

Det første du må gjøre er og kalibrere hendelen. Den jobben tar jo kun to minutter. Om det da ikke fungerer kan du begynne og spekulere på ting med aktuatoren

Når det kommer til MAP-sensorproblem som er en kombinert trykk og temperatursensor produsert av Bosch, så står bosch nummeret på sensoren. Sensoren sitter på toppen av motoren under det sorte dekslet på toppen. Den er kun festet med en enkel bolt og kabelen er plugget inn. Om du søker på nummeret på sensoren vil du finne den på nett til en brøkdel av prisen Volvo skal ha for den.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...