Jump to content

Hva gjør man med fluer i båten?

tobixen

Recommended Posts

Det er kanskje ikke nødvendig å lage noe avansert.  Virker som at en allminnelig melkeflaske med litt fruktsirup på bunnen virker å være effektivt.  Fluene surrer rundtt i flaska i en stund og skjønner kke hvordan de skal komme seg ut, og etter en stund setter de seg fast i sirupen.

Jeg prøvde også en asjett med fruktsirup.  Svært lite effektivt.  De fleste fluene setter seg langs kanten av asjetten og spiser fruktsirup uten å dyppe føttene i fruktsirupen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har du en tom plastflaske så kan du kutte den den i to deler. Du kutter da 4-5 cm nedenfor der innsnevring ti tuten starter. Legg noe råtten frukt samt litt juice i flaskebunnen så snur du flasketut delen ned og presser den ned i flasken. 

Hvis fruktagnet fungerer dårlig så kan du prøve med kjøtt og blod i stedet 

mons skrev for 7 timer siden:

Når de først er kommet fungerer støvsuger veldig bra. Virker ikke som om de er redde for den, og det er renslig. Husk å tette røret og tømme støvsugeren innimellom. 

Har brukt støvsuger på uønskede vepsebol hjemme, men nå som jeg har fått skikkelig støvsuger ombord så skal den fram ved neste angrep!

6 hours ago, tacan said:

Har du en tom plastflaske så kan du kutte den den i to deler. Du kutter da 4-5 cm nedenfor der innsnevring ti tuten starter. Legg noe råtten frukt samt litt juice i flaskebunnen så snur du flasketut delen ned og presser den ned i flasken. 

Det høres smartere ut enn å bare bruke flaske. Siden de ikke var noe som helst interessert i vin, virker det som at fruktsirup er smartere enn råtten frukt. Melk var de visst også interessert i. (Ayran og melk var de akkurat like mye interessert i).

Fluene har forøvrig tatt kvelden nå. Jeg har drept mange, men bare en liten brøkdel av de som kom inn, så de har fløyet sin vei eller gjemt seg. Jeg er ankret opp utenfor urbane områder nå, og jeg så ingen fluer da jeg var på land en tur.

6 hours ago, tacan said:

Kantinedama på jobben hadde utplassert fluepapir, men det var før hun fikk seg en sånn dings som man ser på gatekjøkken. En boks med blått lys som tiltrekker seg fluer. Forviller de seg inn der blir de avlivet med elektrisitet. Kanskje upraktisk i båt.

Du kan forsøke kokende vann (mye) i alle avløp. Er det lagt egg der, så bør det gjøre susen (har jeg hørt).

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

tobixen skrev for 14 timer siden:

Jeg prøvde også en asjett med fruktsirup.  Svært lite effektivt.  De fleste fluene setter seg langs kanten av asjetten og spiser fruktsirup uten å dyppe føttene i fruktsirupen.

Så mye godsaker du serverer til fluene så er det ikke rart de kommer ombord på besøk for servering :-)

Gikk nok et rykte i fluemiljøet og dermed kom hele gjengen på besøk for en herskapsmiddag.

Kan de ha blåst bort fra land og mot din båt og så funnet det tryggest å lande der. Tenkte at de nok helst ikke vil legge ut på tur utover havet, men de kan jo kanskje bli tvunget til det av overraskende kraftig vind og må bare gjøre det beste ut av det og søke nødhavn hos deg?

Lurte litt på om det kunne fungere å lokke de bort med lys når det er begynt å bli mørkt. Slokk alt lys på båten (eller la det være igjen litt så du kan finne den). Ro rolig bort fra båten med ei kraftig lommelykt så du får med deg fluene. Slokk lommelykta et stykke unna båten din og ro fort tilbake og håp at ingen følger etter deg og at det ikke er noe lys de lokkes av. Men det er jo viktig at du ikke mister båten din helt ut av syne.

Alternativt fest ei lykt til en fender i et langt tynt tau og la denne drive vekk fra deg og lokke med seg fluene. Så kan de enten bare være der, elelr du kan starte opp og kjøre vekk med fendere og lampe på slep og når du har større fart enn fluene kan du hale inn og er kvitt dem og har alt utstyret ditt ombord.'

Ellers så hørte jeg om neon som var plaget av fluer på en litt spesiell måte. En ny vei var laget, men hva skal den hete. Offentlige etater med mye makt foreslo Flyplassveien. Eieren av området likte ikke navnet fordi de har mange internasjonale kontakter og fly = flue på engelsk, så utenlandske folk vil lese det som et veinavn med flue (høres ikke fristende ut å dra dit). Det nyttet ikke å protestere, så navnet ble Flyplassveien.

Det 

14 hours ago, dennrick said:

Kantinedama på jobben hadde utplassert fluepapir, men det var før hun fikk seg en sånn dings som man ser på gatekjøkken. En boks med blått lys som tiltrekker seg fluer. Forviller de seg inn der blir de avlivet med elektrisitet. Kanskje upraktisk i båt.

Det var slik som ble anbefalt av @Hakkannenover. Det er noe som vurderes, men fluepapir er nok enklere i båt ja.

14 hours ago, dennrick said:

Du kan forsøke kokende vann (mye) i alle avløp. Er det lagt egg der, så bør det gjøre susen (har jeg hørt).

Gråvannssystemene mine er neppe så ille at det er risiko for at det skal kunne utgjøre noe oppfostringsmiljø for fluelarver. 

Fluene har forlatt båten nå - men jeg tror jeg skal ha både elektrisk og ikke-elektrisk fluesmekker pluss fluepapir på innkjøpslista slik at jeg er klar for neste gang jeg får slike gjester ombord.

On 5/9/2024 at 12:43 AM, 19 fot said:

Lurte litt på om det kunne fungere å lokke de bort med lys når det er begynt å bli mørkt. Slokk alt lys på båten (eller la det være igjen litt så du kan finne den).

Kanskje det er grunnen til at flueplagen ofte blir merkbart mindre om kvelden - dersom jeg ikke har lys på i båten, så vil det før og etter solnedgang være relativt mørkt i båten mens det er relativt lyst ute.  Kanskje fluene finner veien ut på egenhånd på grunn av dette.  Og lysene de blir ofte av (særlig når jeg er alene), enten fordi jeg seiler og vil ha det mørkt, fordi jeg sitter ved en skjerm og glemmer av å skru på lyset, eller fordi jeg er dautrøtt og rett og slett går og legger meg når det blir mørkt.

I dag er det overskyet ute.  Jeg har en "øvre salong" i båten som har mye vindusareal, mens pantry ligger nede i "kjelleren".  På en dag som denne er det merkbart mindre lyst i "kjelleren" enn oppe i øvre salong - og helt fritt for fluer i pantry, mens det fortsatt er noen som surrer rundt meg og laptop'en i "øvre salong".  Ute i cockpit er det enda lysere, så forhåpentligvis finner de siste fluene veien ut etterhvert.

On 5/8/2024 at 11:24 AM, tacan said:

Dersom man greier å få det sånn rimelig tett f.eks. med tape, så har man en ekstra fordel der med at ting ikke enkelt renner ut av flasken (såfremt det bare er en slant på den).  Jeg glemte selvfølgelig å sikre flasken jeg hadde sirup i før jeg heiste seil, så nå må dørken vaskes ...

tobixen skrev for 3 timer siden:

Dersom man greier å få det sånn rimelig tett f.eks. med tape, så har man en ekstra fordel der med at ting ikke enkelt renner ut av flasken (såfremt det bare er en slant på den).  Jeg glemte selvfølgelig å sikre flasken jeg hadde sirup i før jeg heiste seil, så nå må dørken vaskes ...

Godt poeng👍 Eventuelt lage noen hull i den å henge den opp med tynn tau eller en tråd.

Eddiken tiltrekker nok fruktfluer, men ikke spyfluer eller husfluer.  Fluene på bildet ser ut til å være av et litt mindre slag enn hva jeg har.  Shampo inneholder ofte parfyme, men primærformålet er vel å sørge for at fluene drukner i kontakt med væsken.  Men olivenolje?

Jaja.  Jeg har planer om å lage et par-tre slike flasker med "omvendt tut" som ble foreslått ovenfor og fylle dem med ulike remedier.  Kanskje jeg prøver ut varianten over også.  Men forutsetningen er selvfølgelig at jeg blir plaget av fluer igjen.  Har ikke vært mange av dem i dag.

Fruktfluer tiltrekkes av noe helt annet enn spyfluer. Ligger på en måte i navnet deres også :yesnod:

Jeg jobber en del med skadedyrprodukter nå, og kan si at en slik insektsgrill ikke er lov på steder der det tilberedes eller oppbevares mat. På slike steder brukes lamper med samme karakteristiske lyset, men med limplater som insektene sitter fast i. En slik insektsgrill kan gi så mye støt at insektene spruter utover, og det vil man ikke ha i maten...

Hjemme fungerer det kjempegodt med en liten insektsgrill av den litt dyrere typen.

Til ditt behov tobixen,  tror jeg du har funnet ut av det selv. :clap:

Det kan for fremtiden være et alternativ for deg å kjøpe noe tilsvarende denne typen fluefelle  når du er et sted med litt utvalg.

20240512_094909.jpg.cda06565e1a95bc9a25f245ca3f52066.jpg

Beskrivelse: https://skadedyrproffen.no/produkt/fluefelle-med-lokkemiddel-alt-i-ett-losning/  (antar du er på langtur ennå, men slike får du nok kjøpt overalt.).

En slik kan du ha liggende tørt i en plastpose, og så bare pakke den ut hvis du skulle oppleve problemer med fluer igjen, helle på litt vann, og så henge den opp et passende sted.

Da tiltrekker den seg disse fluene, og så lenge den henger kan den ikke velte og søle ut innholdet.

Den har en traktløsning som gjør at fluer finner inn, men ikke ut. 

Tar noen bilder her som gjør at det kanskje blir lettere å lage en felle selv, modellert på en løsning som virker:

Forsøk på å ta bilde ovenfra og ned i trakt.

Fluer kan gå ned trakten. Den er utformet slik at lokkemiddelet skal få ut lukten i rommet (luftehull)

20240512_095627.jpg.e1fd8b1abd78a3d7179d5c8c9d78e52e.jpg

Bilde fra bunn og opp mot trakt:

Der ser man hvor lite selve inngangshullet er, og med mange luftehull for å få ut den "deilige lukten" til fluene i rommet.

20240512_095657.jpg.c68caea216385d2ded8d8acd5eac2ed3.jpg

Jeg tipper at hvis du har en 1,5 liters plastflaske, kutter av toppen og snur den opp ned og taper den fast, evt også borer noen små hull i trakten (for luft ut, men små nok til at fluer ikke kommer ut), og bruker lokkemiddelet du fant fungerte, så vil det fungere glimrende. 

Fester du da denne hengende så haf du jo en veltesikker løsning.

Til fruktfluer pleier det å fungere godt med denne enkle oppskriften: eplecidereddik, 1 dråpe Zalo, et glass. Sette frem glasset, ta oppi ca 2 cm med eplecidereddik og blande inn 1 dråpe zalo. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

1 hour ago, Grand Banks jr said:

Jeg jobber en del med skadedyrprodukter nå, og kan si at en slik insektsgrill ikke er lov på steder der det tilberedes eller oppbevares mat. På slike steder brukes lamper med samme karakteristiske lyset, men med limplater som insektene sitter fast i. En slik insektsgrill kan gi så mye støt at insektene spruter utover, og det vil man ikke ha i maten...

Denne problemstillingen ble nevnt i artikkelen jeg linket til, men jeg fikk allikevel inntrykk av at det var slike griller som ble benyttet i matindustrien.

Til ditt behov tobixen,  tror jeg du har funnet ut av det selv. :clap:

Tja, fruktsirupen så ut til å fungere i starten, men var ikke så effektiv etterhvert.  Kanskje fluene åt seg lei på fruktsirup :-)  Kanskje luktstoffene i sirupen forsvant etterhvert.  Melk og ayran var omtrent like effektive, kanskje ha en skvett sur melk på en slik flaske - men da må den sannelig gjøres veltesikker (og jeg tror ikke jeg har så veldig lyst til å la en slik hengende oppunder dekk).

Jeg vet ikke om jeg nevnte det, men i søpla hadde jeg en ispinne - selv om jeg mener at jeg slikket ispinnen skikkelig ren, så var fluene veldig tiltrukket av denne.  Lot den ligge på gulvet og smekket over med restene av fluesmekker hver gang jeg passerte, før den (fluesmekkeren, altså) gikk helt i stykker.

Det kan for fremtiden være et alternativ for deg å kjøpe noe tilsvarende denne typen fluefelle  når du er et sted med litt utvalg.

"outdoor use"?

Beskrivelse: https://skadedyrproffen.no/produkt/fluefelle-med-lokkemiddel-alt-i-ett-losning/  (antar du er på langtur ennå, men slike får du nok kjøpt overalt.).

Det er mulig å finne det meste i Istanbul - men spørs om jeg har tid til å lete.

Jeg tipper at hvis du har en 1,5 liters plastflaske, kutter av toppen og snur den opp ned og taper den fast, evt også borer noen små hull i trakten (for luft ut, men små nok til at fluer ikke kommer ut), og bruker lokkemiddelet du fant fungerte, så vil det fungere glimrende.

Jeg akkumulerer enliters melkeflasker.  Tuten er kanskje litt for bred, er vel en risiko for at fluer finner veien ut også.  Så får man se om jeg gidder å "modde" med å borre småhull i flaskene for å kunne spre luktstoffene bedre.

Fester du da denne hengende så haf du jo en veltesikker løsning.

Til fruktfluer pleier det å fungere godt med denne enkle oppskriften: eplecidereddik, 1 dråpe Zalo, et glass. Sette frem glasset, ta oppi ca 2 cm med eplecidereddik og blande inn 1 dråpe zalo. 

Vin skulle også fungere.  Jeg har en plastflaske med noe gresk hvitvin, ment (og brukt) for matlagingsformål, det er en slant igjen som sikkert er en mellomting av eddik og vin nå.  Som nevnt, null effekt på spyfluene - men det hender jo at vi får problemer med fruktfluer også.  Fruen drikker te med sitron, jeg ser at fruktfluene elsker å sette seg på kuttflaten på en halv sitron.  Jeg antar at fruktfluene er i stand til å formere seg ombord, dersom man har for mye frukt liggende for lenge.  Å putte frukten i kjøleskap er jo et alternativ, men særlig ting som banan bør jo helst ikke oppbevares i kjøleskap.

Fungerer innendørs også, men lukter jo. Men det gjør all åte til disse fluene som jeg kjenner til.

Elektriske feller trenger ikke lukt, for der er det lyset som er tiltrekkende. Men elektriske feller kan muligens dra for nye strøm i båt. De små batteridrevne virker ofte ikke godt nok.

Det brukes elektriske insektsgriller en mengde steder, men det er insektslamper med limfelle som er rett å bruke der man risikerer å sprute på matvarer for mennesker. Men mange kaller begge deler "insektsgrill",  men det er altså 2 ulike typer. Jeg så ikke forskjell på dem før jeg begynte å jobbe med dem. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 10 minutter siden:

Er det nok trøkk i den til å ta husfluer?

Nå er ikke jeg en flueekspert, men ja, den tar i alle fall disse 1,5cm store fluene som eksporteres fra landbruket rundt der jeg ligger med båten. Det kan småsmelle litt når de blir grillet, men ikke verre enn at det går under radaren når jeg sover. Fluefella henger vanligvis i salongen, men jeg sover med lugardøra åpen, derfor lokkes også eventuelle fluer derfra inn til sin siste barbeque:giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...