Jump to content

Rutevalg Fredrikstad- Langesund 9. Mai. Kort hentetur av ny båt.

EvenEB

Recommended Posts

Hei!

Skal hente ny (brukt) båt i Fredrikstad til torsdag. Værmelding har sett bra ut lenge, men nå begynner det å dra seg til med vind og regn.

Planen var å gå strakeste vegen på utsiden av Færder, Svenner, Tvistein og Rakke, men nå er jeg mer usikker og tar gjerne i mot tips.

Båten er en Ibiza 24 med 300hk Suzuki, så vi flytter oss relativt raskt (25 - 30knop masj hvis været tillater det). 

Det er ca 35nm fra Struten til lunt farvann i Langesund hvis vi går utaskjærs, så overfarten er ikke veldig langvarig, men hvor rufsete blir det? Avreise er satt til ca kl 12.

Har også muligheter til å legge båten i Stavern, men har vi kommet oss dit kommer vi vel helt hjem 🙂

@EvenEB Du har bølgeprognose ikke så verst for klokken 12 i morgen: https://www.dmi.dk/bolger

Alicraft 31 likte å sjangle i slike bølger på Skagerrak som "full sjømann" på vei ut av pøbben, så antar at en 24 foter vil sjangle betydelig mer men burde jo overleve turen med den prognosen. Men du burde vel sjekke om ingenting endret seg i morgen. Også ha nummeret til RS klart om noe skulle "dævve" i båten.

Har kjørt det strekket endel ganger i Ibiza 760 med 300hk, så det er relativt sammenlignbart. Min øvre komfortgrense med denne båten er når det er meldt mellom 0,5-1m signifikant bølgehøyde. På slikt vær pleier jeg å kjøre på utsiden av Tvistein og Svenner, slik som du beskriver. 

Fom Tønsberg tønne til Langesund så er det uansett ikke så mange plasser det hjelper å legge ruta i roligere farvann. 

På torsdag ca kl12 er det meldt opptil 1,5m signifikant midt imot (fra vest), det tror jeg blir veldig  slitsomt i en 24 fot. 

Kjasse skrev 19 minutter siden:

Har kjørt det strekket endel ganger i Ibiza 760 med 300hk, så det er relativt sammenlignbart. Min øvre komfortgrense med denne båten er når det er meldt mellom 0,5-1m signifikant bølgehøyde. På slikt vær pleier jeg å kjøre på utsiden av Tvistein og Svenner, slik som du beskriver. 

Fom Tønsberg tønne til Langesund så er det uansett ikke så mange plasser det hjelper å legge ruta i roligere farvann. 

På torsdag ca kl12 er det meldt opptil 1,5m signifikant midt imot (fra vest), det tror jeg blir veldig  slitsomt i en 24 fot. 

Takk for tilbakemeldingen. Tror også det kan bli vel heftig med den værmeldingen som er meldt, men optimisten i meg sier at det fort kan endre seg til det bedre.

Hvilke strekke synes du er værst? Kan som sagt gå til Stavern, eller også Sandefjord (Granholmen) hvis nødvendig. Har også hørt Tønsberg Tønne kan være utfordrende, men det er meldt mindre vind der. Fra Struten til Færder er det bare 8nm og det er kanskje levlig selv i litt ruskevær.

Har opplevd at det er mest bølger og rotete både utenfor Rakke og utenfor Tønsberg tønne, men også motsatt så det avhenger mest av bølgeretning og vind. Har aldri prøvd å gå veldig nærme land mellom Tønsberg tønne og Stavern, men tviler på at det er mye roligere der om det allerede er mye sjø utenfor. Det går uansett som du sier underveis å trekke seg og kjøre inn til både sandefjord og stavern/larvik. 

På utsiden av Færder mot Strømstad eller Skjærhalden har jeg kun kjørt i fint vær. Ved vind fra sørvest så hjelper mye å krysse litt lengre nord i oslofjorden. Er det mye sjø kan du krysse helt oppe til Fulehuk fyr og ta Vrengensundet og videre ned til Tønsberg tønne. 

Yr melder opp til 14 sekundmeter ved Svenner utover dagen i dag. 

Hvordan er planen @EvenEB?

Hvis kl 12 er tidspunktet og du drar uansett, ville jeg gått innaskjærs vestover fra Strømtangen. Langs Rauer og krysset fjorden nord for Rauer og over til Bolærne. Så kan du dra følge leia nedover og enten gå inn Vrengen eller videre og inn Røssesund. Da kan du se an når du kommer ut ved Verdens ende og eventuelt legge deg i gjestehavna der og vente til det roer seg.

Hilsen

Lurvetass

Avreise mot Fredrikstad nå snart, men siden været ikke har snudd til det bedre blir det avreise imorgen tidlig. Da ser det ut til å bli en mer behagelig seilas og vi kan gå strakeste veien til Svenner/Rakke

Regner med at bølgene legger seg ganske raskt når vinden løyer? Det er meldt 4m/s på Struten kl 10 og 6m/s på svenner kl 11 (som avtar til 4m/s kl 12)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...