Jump to content

får ikke undervannhuset på plass etter bytte av impeller Yamaha f100d

lioged

Recommended Posts

lioged skrev for 2 timer siden:

Litt usikker på hva du mener med å dreie motoren med en nøkkel.

I bunnen av veivakslingen er det splines, også er det splines på vertikal drivaksel. De må treffe slik at vertikal drivaksel kan entre inn i bunn av veivaksel. 

For å få entret kan det være lurt å enten dreie noen grader på propellaksel eller på svinghjulet, samtidig som en løfter/presser opp girhuset med en hånd. På noen motorer så smetter det på plass av seg selv... mens det på andre kan være litt mer knoting for å få det til.
Ikke bruk makt, ikke bruk hammer eller slegge. Dette må løses med god teknikk :thumbsup:

Synes ikke spalten ser så stor ut... har du målt åpningen?
Utifra bildene ville jeg tro at vertikal drivaksel er delvis entret allerede...?

Kan det være en styrepinne som skaper hodebry for deg?

Der er normalt fire ting, som skal passe sammen: Udstødning, kølevand, drivaksel og gearvælger. Udstødning og kølevand giver næsten aldrig problemer, men drivaksel og gearvælger kan give problemer.

Drivakslen kan man normalt få til at falde i, ved at dreje lige så sagte på enten propel eller svinghjul indtil drevet tydeligt glider lettere på plads.

Gearvælgeren kan man ofte få til at passe ved at være sikker på, at gearvælgeren på både gearkassen og på kontrolboksen er sat i neutral; normalt sikrer man, at gearkassen er i neutral inden adskillelsen, men ...

lioged skrev for 4 timer siden:

Hei, takk for svaret. kjølevann koblingen treffer. Litt usikker på hva du mener med å dreie motoren med en nøkkel.

Han mener nok fastnøkkel eller lignende på toppen av motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Nå har jeg gjort den samme operasjonen på min Yamaha f100 og det jeg mente var å bruke en nøkkel for å rotere motor ved å vri mutter på svinghjul.Jeg hadde også litt problem med å få undervannshus til å entre,smurte  godt med grease på drivakselen og etter noen forsøk så smatt det på plass.www.youtube.com/watch?v=FFtWsp15X1c&t=

Hei alle sammen, fikk det endelig til:smiley: Vi smurte drivakselen godt, brukte en nøkkel for å rotere svinghjulet og skrudde undervannhuset forsiktig opp over, og vi møtte ikke alt for stor motstand. Sannsynligvis var det et vakuum som sørget for at vi ikke kom oss videre i første omgang. Takk for bidraget og gode råd. Ønsker alle en flott 17.mai:flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...