roesok Startet 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2024 Her en styrbord lanterne til en AMT 185 BR som må fikses, mest trolig skiftes. Festet i plast der lanternen skrus fast har sprukket. Der sitter to metalldingser som nå gir for dårlig feste for lyspæra. Og dermed fungerer den ikke. Dette er en Orsa Minore lanterne. Kan selvfølgelig bestille en tilsvarende. Som f.eks. her: https://ahoy.no/nav/batlys/lanterner-lanternemast/lanterner/lanterne-orsa-minore Men hva med å oppsøke den lokale Biltema-butikken og bytte til noe annet. Ser det Biltema leverer er LED. Kan en mikse vanlig lyspære på ene siden og LED på andre? Blir trolig forskjellig lysstyrke. Kan selvfølgelig også skifte på begge sider, men ikke sikkert festebraketten og skruene passer til eksiterende feste. https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/batbelysning/navigasjonslys/lanterne-led-styrbord-1125-2000060184 https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/batbelysning/navigasjonslys/lanterne-led-2-stk-2000034583 Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Hulda Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Biltema helt topp. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Det bør gå fint. Det eneste man skal være forsiktig med er å sette LED pære inn i eksisterende lanterner om de ikke er 360 graders. Riktig type lyspære er essensielt for å beholde sektorene. Det er med andre ord ikke uten grunn at mange av lanterne glødepærene har en vertikal glødetråd, og ikke en horisontal. Av den grunn så har jeg ikke byttet til led andre steder enn i anker lanternen. Men når du kjøper en komplett lanterne som tilfredsstiller kravene, så bør det være bra. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Kjøp en tilsvarende den du har, så slipper du å gruble på om skruehull osv. passer. Om du heller skulle velge LED fra Biltema, så bytt begge sider. Det blir nok av mikk-makk å holde rede på på båten allikevel, om du ikke i tillegg skal ha forskjellig type lanterne på styrbord og babord side. (hva er LED og hva er ikke LED) går fort i glemmeboka. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 De svarte fra Biltema får ikke så god omtale Jeg foreslår at du velger noen som er helt innstøpte med kabel ut. Den største typen er slik tror jeg. Da går det vel også greit å lage noen nye hull i holderen, om de eksisterende ikke passer. . Sitér dette innlegget Link to post
sea4me Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Noen som kan fortelle hvordan jeg får av deksel uten å knekke noe? Skal bytte pære. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Da knekker du dekselet. Sealed unit. Kjøp ny lampe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.