Jump to content

Jakt på impeller vinge, KAD44


ttyridal

Recommended Posts

Jakter feber problemer på en kad44

Første post, impeller og her mangler det en vinge 🙄

 

Greit nok, men på denne motoren sitter vannfilter etter pumpa, så etter min logikk burde jeg finne rester der, og det gjør jeg ikke.

 

Kan den ha løst seg opp fullstendig? 

 

Satte igang en systemrens samtidig. (vann inn mellom eksosbend og veksler og ut ved vannfilter) Kom litt skjell og rusk, men foreløpig ikke noe impeller vinge.

Link to post
Mr_Stian skrev 1 time siden:

Hvis den ikke ligger i filteret så kan den ha havnet andre veien. Å ligge i inntaket rett under pumpen. 

Hvis filteret ditt er helt så er det lite sannsynlig at den har gått noe videre. Neste stopp på turen er vel kjøler til ladeluften. 

Når jeg tenker meg om tror jeg det var en slik sak jeg husket. Noe uventet..

Link to post
4 hours ago, Mr_Stian said:

Hvis den ikke ligger i filteret så kan den ha havnet andre veien

 

👍 Så ikke noe sånn umiddelbart, men kan muligens ha sunket tilbake i slangen?  Ingenting i stykket mellom pumpe og filter i alle fall og filter ser intakt ut.

 

Ikke veldig fristet av tanken på å demontere bit for bit bakover i systemet..

Link to post

På KAD32, som også har filter etter pumpe, har jeg funnet impellerdeler på neste stopp. Mener det er oljekjøler.

 

IMG_20200418_094139.jpeg.9a6942e9a45db135310d94c2f68cfb0a.jpeg


Har også opplevd at bladene falt ned i sugeslangen. Disse fikk jeg opp med en våtsuger mens båten lå på vannet.

 

Min erfaring er at originalt filter ikke stopper så veldig mye for rester av skjell og lignende er også funnet i første kjøler etter filter

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Systemrens resulterte i noen små/tynne gummi-"pølser" så litt fristende å tro at denne vingen er revet i filler. Temperaturen ser ut til å være tilbake på stabile 80 også. Men burde sikkert begynne å skru. I tilførselsslangen fant jeg i alle fall ingenting. 

 

litt frem og tilbake om det er olje eller ladeluft-kjøler som er neste stopp, så krøp til korset og kikket i boken: 

Quote

Sjövattnet passerar genom motorns laddluftkylare, oljekylare, värmeväxlare, avgaskrök.

image.png.00d08723c0918d3d60302e7b8e4cdb64.png

Owners Manual har ingen skisse, men tilsvarende tekst (som også åpenbart? er feil, vann fra varmeveksler går vitterlig rett i eksosen)

Quote

On engines with stern drives, the sea water pump sucks in water via the drive, after which the water passes the sea water filter before it is pumped through the intercooler, heat exchanger and the engine oil cooler

 

 

Så skal man tro på skissen, tekst 1 eller tekst 2 mon tro? 🤨. Får vel bare se om jeg ser hvor slangene går..   ladeluft-kjøler er ca en million ganger lettere å komme til i alle fall. 🤞

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...