Akvanauten Startet 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2024 Jeg har lagt merke til at de aller fleste seilbåter har ei rekke (manntau) i wire, mens de fleste motorbåter har ei rekke i stålrør. Slik jeg ser det er det bedre med ei rekke i stålrør. Det er mer solid, lettere å holde seg fast i, og lettere å knyte fendere etc fast i. Hvorfor er det slik at seilbåter, der man ofte jobber på dekk, har en dårligere rekke enn motorbåter, der man sjeldent er på dekk under fart? Noen seilbåter, som Nauticat, Sirius etc har rekke i stål, men de aller fleste har wire. Hva er det jeg har misforstått eller oversett? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Amel har stålrør Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Akvanauten skrev for 2 timer siden: Jeg har lagt merke til at de aller fleste seilbåter har ei rekke (manntau) i wire, mens de fleste motorbåter har ei rekke i stålrør. Slik jeg ser det er det bedre med ei rekke i stålrør. Det er mer solid, lettere å holde seg fast i, og lettere å knyte fendere etc fast i. Hvorfor er det slik at seilbåter, der man ofte jobber på dekk, har en dårligere rekke enn motorbåter, der man sjeldent er på dekk under fart? Noen seilbåter, som Nauticat, Sirius etc har rekke i stål, men de aller fleste har wire. Hva er det jeg har misforstått eller oversett? Antar det har med vekt å gjøre. Litt andre krav til sikkerhet nå men i gamle dager var det vel heller ikke uvanlig med ikke noe. Dessuten er mange motorbåter helt rette i skroget mesteparten av båten mens på seilbåt er det en slak bue som endrer seg. Så mye mulig det også har med pris/kompleksitet å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Lettere å kappe dersom man må hale noen ombord/riggen går i vannet etc. Jeg bruker dyneema som jeg spleiser selv. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Mote, historikk men pris aller mest tenker jeg. Det sier vel noe at kostbare merker som Nauticat/Sirius/Moody/Amel har valgt å levere noe litt mindre flimsy. 1 hour ago, Valkyrja said: Lettere å kappe dersom man må hale noen ombord/riggen går i vannet etc. Hvis riggen går i vannet er vel relingen det minste problemet du har, så kjøper ikke den. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Code0 Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Valkyrja skrev for 2 timer siden: Lettere å kappe dersom man må hale noen ombord Kjøper den. Standard fremgangsmåte, derfor skal / kan vaier være festet med tausurring i en ende iht regatta sikkerhetsregler. https://www.sailing.org/inside-world-sailing/rules-regulations/offshore-special-regulations/ Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Vekt er nok i tillegg til redning ved mann over bord situasjoner viktigst. Selv ikke dyre seilbåter har rekke i stålrør dersom de er av typen som kan seile raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Arne Henriksen skrev 37 minutter siden: Mote, historikk men pris aller mest tenker jeg. Det sier vel noe at kostbare merker som Nauticat/Sirius/Moody/Amel har valgt å levere noe litt mindre flimsy. Hvis riggen går i vannet er vel relingen det minste problemet du har, så kjøper ikke den. Snakker heldigvis ikke av egen erfaring, leste en plass om noen som kappet for å berge masta opp på dekk. Men er nok ikke akkurat det som som er intensjonen bak designet nei. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 Code0 skrev 22 minutter siden: Kjøper den. Standard fremgangsmåte, derfor skal / kan vaier være festet med tausurring i en ende iht regatta sikkerhetsregler. https://www.sailing.org/inside-world-sailing/rules-regulations/offshore-special-regulations/ Her kunne jo utløser av treringstypen slik vi har på fallskjermrigger vært en idè? Tåler store krefter (åpning i terminalhastighet), og er lette å løse ut under belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2024 . Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
J-Å Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Valkyrja skrev for 5 timer siden: Her kunne jo utløser av treringstypen slik vi har på fallskjermrigger vært en idè? Tåler store krefter (åpning i terminalhastighet), og er lette å løse ut under belastning. Ja, de kjenner jeg godt til, jeg har faktisk møtt oppfinneren.Vanskelig å si hvorfor de ikke brukes på seilbåter. Jeg bruker spinnakerkroker på rekkewire. Fordelen er at det er raskt å få rekken opp igjen. Egentlig er det jo en ulempe at hele lengden blir slakk, hvis man skal redde en person. Jeg har vurdert om jeg skal løse ut bare nedre wire i en slik situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Såpass! Man kan også få trerings i bare tau (uten metalringer), har det på en paraglider til frittfallsele. Utrolig kompakt. Er vel bare å teste berging på flatt vann det, med redningsvest og det hele? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 En fordel med wire fremfor faste rekker er at skjøter/seil som belaster disse ikke forårsaker at rekkene bøyes da det er en større fleksibilitet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Akvanauten Svart 10.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Framtia skrev for 3 timer siden: En fordel med wire fremfor faste rekker er at skjøter/seil som belaster disse ikke forårsaker at rekkene bøyes da det er en større fleksibilitet. Det er det beste argumentet jeg har hørt hittil. Takk. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.