traa Startet 9.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2024 Sliter med ujevn gange på min Yamaha utenbords motor - den jager opp og ned på tomgang på alt fra 500 til 900 omdr. Denne motoren går kun på 4 sylindre i fri men selv i gir så hører man at motoren jager litt opp og ned. Tok sjansen på en liten tur ut av havna en gang men da slet den med å komme i plan - fjusket som bare det (ga meg på ca 2600 omdr). Har sjekket alle coiler og plugger og alle gir gnist (med motor i gir) så jeg har kommet til at det må være noe som har med bensintilførselen å gjøre. Har koblet motoren til diagnoseprogram (YDS). Høytrykkspumpa viser verdier innenfor spek. (i underkant av 700 psi) både på tomgang og under den korte turen ut av havna, og blæra kan pumpes hard så det virker ikke som at lavtrykkspumpene (de to mekaniske som er drevet av vakuum) lekker bensin inn i motoren. Pumpa i VST har jeg ikke testet men jeg hører at den går - og sørger for at høytrykkspumpa kan levere trykk innenfor spek. Øvrige verdier ser også ut til å være innenfor spek, med unntak for O2-sensoren som viser en fast verdi på 0,17 volt - verdien her skal så vidt jeg har forstått være mellom 0,1 og 1,0 volt men den skal variere en del opp og ned - over og under 0,45 volt som er idealverdien ift luft/bensin. Dette kunne tyde på at sensoren er defekt. Noen ganger ved oppstart gikk motoren fint på tomgang i et minutt eller to for så å gå over til ujevn/jagende gange. Jeg leste på nettet at denne sensoren er koblet ut i starten og motoren får en gitt mengde bensin utifra en fast verdi fra ECU inntil motoren er varmet opp - da tar sensoren over styringen av bensintilførselen. Dette styrket min mistanke om defekt O2-sensor - men jeg har prøvd med en annen (uoriginal) sensor (ikke sikkert den har de rette verdiene ?) og motoren oppfører seg på akkurat samme måten. Så da tenkte jeg at det kanskje er ledningsbrudd i en av de to ledningene til 02-sensoren - og at ECU blir lurt til å tro at verdien er lav (dvs høyt okygeninnhold) - jordingen fikk jeg målt i dag og den er i orden - signalledningen til ECU har jeg ikke fått målt ennå. Det som gjenstår i siste ledd da er dysene - disse har jeg sjekket på DIY-måten som jo ikke blir særlig nøyaktig ift mengde og spredning men alle dysene ser ut til å dusje greit - ingen er tette og ingen gir tynn stråle - og siden motoren noen ganger har fungert fint på tomgang det første minuttet eller to så tenker jeg kanskje at disse er ok ? Har for øvrig ikke funnet noen i dette landet som kan ta rens av slike hpdi-dyser - noen som vet om noen ?. Er takknemlig for alle tips som kan lede meg i rett retning for å få motoren opp og gå - herunder info om verksted som kan ta dyserens :-) Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 10.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Vanlige årsaker til problemer med påhengere: Ikke gjennomført periodisk service, justeringer og inspeksjon, se manual. Dårlig bensin kvalitet, fyll på 100% ny ren bensin gjennom hele systemet. Dårlig elektrisk kontakt pga irr eller løse polsko. Sjekk alle kontakter motor, batteri og kontrollboks, jordinger, plugghetter. Tette filtere, morkne slanger og koblinger. Falsk luft, test med statgass. Feil justert avstand på sensorer. Feil type plugger. O2 sensor ville jeg prøvd å koble ut, for å se om den går stabilt. Coil kan få feil når de blir varm. Sammenlign pluggene etter kjøretur. Startgass i innsug for å få en indikasjon på bensin/ luft forhold. Sitér dette innlegget Link to post
traa Svart 10.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2024 Sitat takk for gode innspill Åge jeg kan nevne at motoren ble demontert helt ned til veiva og bygget opp igjen for et drøyt år siden men er ikke testet på båt før nå - og i den forbindelse ble alle slanger og filtre enten skiftet eller sjekket og funnet ok - alt av elektrisk er derfor også nylig sjekket og koblet sammen - renset bensintank og ny bensin samt nye plugger - jeg vil gå over alle kontakter på ny - vil også prøve med startgass for å se om den får for lite bensin - o2-sensor har flere ganger blitt koblet ut uten at det gjør noe forskjell - og det skulle jo tyde på at den ikke fungerer - men det er jo også en mulighet at det er brudd i signalledningen mellom sensoren og ECU vil gjerne høre om noen kjenner til et yamahaverksted eller annet verksted her i landet som kan rense hpdi-dyser ? - etter hva jeg har forstått skal dette være tilsvarende dyser som er brukt i noen mitsubishi-biler men er ikke helt sikker ? Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 11.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Skru ut pluggene og sammenlign etter kjøretur. Se etter vann, for mye eller lite bensin. Alle bør se like ut, og ha samme temp. Er det forskjell kan du bytte om på injektorene og se om forskjellen følger etter. Ville tenkt at den gikk stabilt dårlig i nødmodus med o2 sensor utkoblet. I og med at den går uten ved oppstart. Samme med andre sensorer på en såpass ny konstruksjon. Test at alle sensorer gir fornuftige volt endringer ved pådrag, som regel 0-5 v, og er montert i riktig avstand. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 11.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2024 Har du tatt kompresjonstest? Jeg hadde en 200 hpdi som jaget og var tungstarta.. Den endte som delemotor 🙈 Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
traa Svart 18.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 oppdatering: kompresjonstest er tatt og viser 105-110 psi på alle sylindrene - dysene har blitt testet og renset hos et firma i Oslo som heter Sørensen og Balchen - de er visst de eneste som kan teste/rense denne type høytrykksdyser - det viste seg at en av dysene var defekt og jeg har nå fått tak i en ny - men fortsatt går motoren ujevnt og fortsatt viser YDS en fast verdi på 0,17 volt for O2-sensoren - har testet begge ledningen fra ecu til sensor og de er i orden - har også prøvd en annen ecu - så nå er jeg på jakt etter ny/brukt O2-sensor.... Sitér dette innlegget Link to post
traa Svart 18.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 tilføyelse: den faste verdien fra O2-sensoren er fortsatt 0,17 volt men når jeg måler med multimeter fra sensoren viser denne ca 0,70 volt - men altså fortsatt fast og ikke varierende fra 0,2 til 0,8 som den skal være - så det må vel være noe galt med sensoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Baat1000 Svart 18.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2024 Har du målt mens motor går, eller varmet opp sensor? Se denne linken (helt på slutten). Sitér dette innlegget Link to post
traa Svart 16.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2024 siste oppdatering på dette vedvarende problemet :-( ved bruk av yamaha diagnose software (YDS) har jeg nå funnet ut at alle sensorer og verdier er normale - ingen feilkoder - med unntak for en ting; tenningen ifølge YDS er det 3 grader fortenning (BTDC3) i fri men med en gang jeg setter motoren i gir endrer tenningen seg til 9 grader ettertenning (ATDC9) 3 grader fortenning er nok riktig men det kan ikke være riktig at den skal endre seg med 12 grader - dette gjør at tomgangen blir veldig ujevn og jager opp og ned mellom 500 og 900 omdr. og hvis jeg forsøker å gi gasspådrag ser jeg på YDS at tenningen beveger seg mot TDC og kanskje litt forbi - men ikke i nærheten av der den skal være man hører også at motoren strever med å få opp turtallet og den rister også for orden skyld; gir-bryteren virker som den skal ved at sylinder 2 og 3 er koblet ut i fri og kobles inn i gir så spm er da hva som gjør at tenningen forskyver seg med 12 grader mot ettertenning ? det er ingen bensinrelaterte komponenter som er defekt - både lav- og høytrykkspumpen samt vakuumpumene virker som de skal tps, cps og temp/map sensorene virker som de skal ecu er skiftet med en annen uten at det ga noe annet resultat svinghjul, stator og pulser coil er også skiftet uten annet resultat nye plugger og rensede/testede injektorer jeg ser at jeg glemte å montere på den monteringsringen på toppen av stator - og den finner jeg ikke for øyeblikket er dette kun en monteringsring eller kan det være at den har noe med tenningen å gjøre - har forstått det slik at tenningen på denne motoren kun blir styrt av svinghjulet og cps ? det eneste som gjenstår nå - slik jeg vurderer det - er å skifte komplett ledningsnett men før jeg gjør det vil jeg gjerne høre om det er noen som har opplevd noe lignende med forskyvning av tenningen på en hpdi og som kan gi meg noen gode tips om hva jeg bør gjøre videre ??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.