Jump to content

Gjesteflagg - regler - "innocent passage" - bruk av EU-flagg

tobixen

Recommended Posts

For de fleste båtfolk så er vel gjesteflagget mest en høflighetsgreie ("courtesy flag" på engelsk er jo i så måte beskrivende).  Så lenge man oppholder seg i Schengen, så virker det som at det eneste formålet er å bevise at man vet hvor i verden man er.  I Sverige er det mange nordmenn som skipper gjesteflagget.  Det blir etter hva jeg har lest galt å benytte et EU-flagg i masta.  Jeg antar imidlertid at det er en grei nødløsning dersom man ikke har greid å få tak i riktig type gjesteflagg når man reiser inn i et annet EU-land.

Jeg har ingen kjennskap til lover og regler om det (prøvde å sjekke litt opp rundt norske lovtekster for en del år siden, men det var ingenting konkret å finne i selve lovtekstene), men jeg har etterhvert fått en forståelse av at flagget har en viktig juridisk betydning ifht grensepasseringer.  Har man gjesteflagget oppe, så erklærer man å ha lovlig sjekket inn i landet.  Når man har "sjekket ut", så skal gjesteflagget ned og erstattes av et gult flagg som skal henge der til man har sjekket inn i et nytt land.  Er det rett forstått?

Når man ikke har plikt til å sjekke ut eller inn (f.eks. Schengen/EU, Norge-Sverige/Danmark uten behov for å deklarere noe, etc), så heiser man opp gjesteflagg på eget forgodtbefinnende etter å ha passert sjøgrense, eller i det minste før man kommer i havn.  Når man seiler i EU innenfor Schengen, så vil i såfall et EU-flagg i teorien være tilstrekkelig til å signalisere at man er lovlig sjekket inn i EU (men så har man spesialtilfeller som Hellas, hvor man med norskflagget båt er pliktig til å sjekke inn, selv om man kommer fra et annet Schengen-land).

Hvordan blir det da med gjesteflagg dersom man passerer internasjonalt farvann eller påberoper seg retten til "innocent passage"?  Jeg antar at man skal ha gult flagg hvis og bare hvis man har sjekket ut fra avreiselandet, men ellers beholde flagget til det landet man er sjekket inn i?  F.eks., dersom man seiler fra Gdansk til Vilnius (Schengen-intern reise gjennom russisk farvann), så beholder man polsk gjesteflagg oppe til man er ute av russisk farvann?  Og (relevant for min del), dersom man er sjekket inn i Tyrkia og sneier innom gresk farvann (for så vidt jeg kan forstå er det fullt lovlig f.eks. å ta snarveien på vestsiden av Lesvos når man skal opp til Dardanellestredet?) så beholder man tyrkisk gjesteflagg oppe (skifter man mellom gresk og tyrkisk flagg, og blir inspisert av kystvakt, så risikerer man store problemer fordi man ikke har papirene i orden?  Og har man gult flagg oppe, så kan kystvakten be om å få se utstemplet crewlist fra avreiselandet?).  Her om dagen måtte jeg foreta en nødankring i en gresk bukt for å fikse noe riggproblemer, da beholdt jeg tyrkisk gjesteflagg oppe (og ble ikke liggende særlig lengre enn nødvendig).

Bonusspørsmål: Dersom man ankommer Norge f.eks. med mer alkohol enn hva man kan ta tollfritt med seg, har gult flagg oppe, blir inspisert av tollere som mener å hevde "Dere har for mye alkohol med dere - der tok vi dere på fersk gjerning!", kan man da unndra seg straff ved å hevde "javisst har vi for mye alkohol med oss, men vi seiler med gult flagg og er på vei til Oslo for å deklarere det der"?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 1 måned senere...

Ofte er det slik at dersom man skriver noe som ikke stemmer på et forum, så ender man opp med lange diskusjonstråder - mens hvis man skriver noe som faktisk er sant, så forsvinner tråden i det obskure, da ingen har noe å sette fingeren på.

Det er også slik at dersom tråden omhandler ting som alle kan noe om (f.eks. sykkelskur, ref Parkinson) så baller det på seg, alle skal mene noe om dét, mens dersom tråden omhandler ting som omtrent ingen kan noe om (f.eks. atomreaktorer, ref samme bok), så forsvinner også tråden raskt pga inaktivitet.

Av dette konkluderer jeg at jeg enten har helt rett i mine antagelser over, slik at ingen gidder å krangle på det, eller det er ingen som vet noe.

Senere i dag setter jeg kursen mot Bosforus, denne gangen sjekker jeg ikke inn i Tyrkia, så det blir altså en intra-Schengen-tur.  Skal jeg bruke bulgarsk flagg i masta, gresk flagg, gult flagg eller tyrkisk flagg? :-)

Gjesteflagg er normalt mindre enn båtflagget - men ihht https://www.sailingtotem.com/blog/courtesy-flags så er det i Indonesia påbudt å ha større gjesteflagg enn båtflagg.  Tyrkerne er jo også ganske glade i flagget sitt, mens mange med polsk bekvemmelighetsflagg på båten har et svært lite båtflagg - så jeg har sett en del båter i Tyrkia som har adskillig større gjesteflagg enn båtflagg.

Du har stort sett rett. Men du trenger ikke gjesteflagg for "innocent passage". Så i eksempelet ditt med avreise Gdansk, skal du ikke ha noe polsk gjesteflagg gjennom russisk farvann underveis til et tredje land. Holder mer enn nok å føre båtens flagg.

Gult flagg (Q) indikerer kort fortalt at du ønsker å sjekke inn. (Request free pratique) er vel betegnelsen om jeg husker rett. Dette flagget heises på styrbord side når du entrer destinasjonslandets farvann. Q-flagget skal være heist inntil toll/immigration er utført og du er innklarert. Da byttes Q-flagget ut med gjesteflagget.

I tillegg til å være en høflig gest som du nevner, viser altså gjesteflagget at du er innklarert i landet. Enkelte land tar dette svært seriøst, andre er mer avslappet.

Gjesteflagget fires når du forlater territorialfarvannet til avreiselandet.

I tillegg kan man på babord side av masten bl.a føre nasjonalitetsflagg for mannskapet dersom dette ikke er samme som båtens flaggstat.

Leste en grei artikkel om dette for noen år siden på noonsite, men fant den ikke igjen nå.

1 hour ago, Trond123 said:

Du har stort sett rett. Men du trenger ikke gjesteflagg for "innocent passage". Så i eksempelet ditt med avreise Gdansk, skal du ikke ha noe polsk gjesteflagg gjennom russisk farvann underveis til et tredje land. Holder mer enn nok å føre båtens flagg.

Gult flagg (Q) indikerer kort fortalt at du ønsker å sjekke inn. (Request free pratique) er vel betegnelsen om jeg husker rett. Dette flagget heises på styrbord side når du entrer destinasjonslandets farvann. Q-flagget skal være heist inntil toll/immigration er utført og du er innklarert. Da byttes Q-flagget ut med gjesteflagget.

Ja, da hadde jeg misforstått.  Jeg trodde Q-flagget skulle opp så snart jeg var sjekket ut av et land, men det blir altså galt - Jeg skal rett og slett la vær å bruke noe flagg på styrbord side frem til jeg ønsker å klarere inn i et annet land.  Det gir mening.  Takk!

Det stemmer ja.

Du vet det sikkert allerede, men det er mange som tror at man kan ankre opp i destinasjonslandet (og ha Q-flagget heist), og så sjekke inn på et senere tidspunkt, ev dra videre og hevde "innocent passage". Dette er ikke lov. Første stopp skal være en offisiell tollklareringshavn. noonsite.com er en god kilde til prosedyrer og regler for hvert land.

On 5/10/2024 at 3:56 AM, tobixen said:

Bonusspørsmål: Dersom man ankommer Norge f.eks. med mer alkohol enn hva man kan ta tollfritt med seg, har gult flagg oppe, blir inspisert av tollere som mener å hevde "Dere har for mye alkohol med dere - der tok vi dere på fersk gjerning!", kan man da unndra seg straff ved å hevde "javisst har vi for mye alkohol med oss, men vi seiler med gult flagg og er på vei til Oslo for å deklarere det der"?

Jeg vil anta (men ikke sikker på) at du slipper unna med å si at du er på vei til Oslo for å deklarere. Man må jo få en sjanse til å deklarere hva man har før de kan hevde at du bedriver smugling. Ellers vil jeg anta at ett av de første spørsmålene til tollerne dersom de border deg, er om du har noe å deklarere. Svarer du da ærlig, får du vel en regning på toll og avgifter, du betaler dene og får kvittering og alt bør da være i orden ?

Man skal ikke stole blindt på noonsite, mye tull og utdatert informasjon der. Jeg tror det var for Romania at jeg fant tekst på noonsite som var kopiert fra cruiserswiki, som igjen var helt utdatert.

Nå er det jo greit med Schengen, jeg ankret opp både på vei fra Bulgaria til Romania og da jeg seilte andre veien.  Grensepolitiet fikk tilsynelatende panikkanfall, men de kunne ikke gjøre noe med det, jeg var i min fulle rett :) Jeg står også fritt til å ankre opp så snart jeg er i Hellas, ettersom jeg juridisk sett ikke har forlatt Schengen.

En ting er hva som er lov, en annen ting er hva man kommer unna med.  Jeg kommer nok til å gjøre et kort stopp og spise en illegal kebab ila de nærmeste dagene.

Jeg har hørt om folk som i god tro har skiftet mellom gresk og tyrkisk gjesteflagg og ankret litt opp her og der. Det fungerer jo, helt til kystvakta kommer for å inspisere dokumenter.

Noonsite hevder at det tyrkiske gjesteflagget skal ned ved solnedgang. I såfall er det litt enklere å overnatte på anker. Jeg gjorde det på vei opp Bosporus, da var jeg alene i båten og det var lite aktuelt å seile non-stop helt til innsjekkingshavn. Så lenge man ankrer opp sent på kvelden og kommer seg opp igjen ved soloppgang er det lav risiko.

Trond123 skrev for 2 timer siden:

Gjesteflagget fires når du forlater territorialfarvannet til avreiselandet.

Du kan heise gjesteflagget samme dag som avseilingen……

og du kan fire samme dag som du kommet hjem…….

du trenger ikke å vente til du passerer territorialvannet, 

en annen regel er att firer du din egen nasjonalflagg i aktern, så tar du ned gjesteflaggen samtidig.

eksempel på att gjesteflagg henger oppe reden i hjemlandet ser man på ferjena…Her Color Viking i Sandefjord

IMG_1371.webp.128595a372c52c060d9ae6353befa6b3.webp

det her med tollfrie varer er jeg mer usikker på

vet att skip som kommer til Tyskland, som har tollfrie vare ombord setter opp 3-likhets tegnet ( 3 substitute)

, det ser man på Color line og Stena i Kiel

http://www.rolf-schwermer.de/projektergebnisse/Segeln/Segeln-

Website/1401.htm

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev 2 minutter siden:

Du kan heise gjesteflagget samme dag som avseilingen……

Mener du at du kan heise gjesteflagget før du er sjekket inn i destinasjonslandet?

Har du noen kildehenvisninger? Kunne vært interessant å lese i så fall, for dette har jeg aldri funnet.

Trond123 skrev 23 minutter siden:

Mener du at du kan heise gjesteflagget før du er sjekket inn i destinasjonslandet?

Har du noen kildehenvisninger? Kunne vært interessant å lese i så fall, for dette har jeg aldri funnet.

nå tenkte jeg ikke direkte på land der du trenger å sjekke inn……

Eksemplet jeg viset er Color Viking, liggandes i Sandefjord, med den svenske artighetsflaggen under SB saling…….

https://www.nationalflagg.se/flaggregler-ombord

her har du Fantasy i Oslo….med tysk flagg

IMG_1372.webp.c34304d6e8e85e18b74d72010c9acc5e.webp

S/Y Gunga Din

Vestkystseiler skrev 1 time siden:

Man må jo få en sjanse til å deklarere hva man har før de kan hevde at du bedriver smugling

Tolletaten har en app hvor du ‘kan’ deklarere før grensekryssing og forhåndsbetale evt toll om du har med tillatt mengde men over kvote. Jeg finner ikke noe annet alternativ på deres hjemmeside. Før skulle vi vel anrope på VHF før vi krysset grensen. Så du har en sjanse til å deklarere. https://www.toll.no/en/services/norwegian-customs-app/ 

Gunga Din skrev 20 minutter siden:

nå tenkte jeg ikke direkte på land der du trenger å sjekke inn……

Eksemplet jeg viset er Color Viking, liggandes i Sandefjord, med den svenske artighetsflaggen under SB saling…….

https://www.nationalflagg.se/flaggregler-ombord

her har du Fantasy i Oslo….med tysk flagg

IMG_1372.webp.c34304d6e8e85e18b74d72010c9acc5e.webp

Ser den. Men nå har jo Norge, Sverige og Danmark et ganske så avslappet forhold til innbyrdes innsjekk/ utsjekk og gjesteflagg.

Norsk immigration og tollmyndigheter var absolutt ikke like avslappet i forhold til regelverket da jeg hentet en båt i England for noen år siden.

Det har du rett i…..dette er ju mellom Schengen-land, der vi ikke sjekker inn…….

men husker i begynnelsen på 70-talet, jobbet jeg på en tankbåt, ganske ung var jeg, men jeg blev sent fram på bakken for å heise den sovjetiske flaggen, vi var på veg fra Sønderborg til Klaipeda, Litauen. Mulig vi hadde Q-flaggen under BB, det husker jeg ikke. det var ivarfall en ‘jævla’ prosedyre innen vi fikk sjekket inn, mange ggr låg vi på redden å ventet flere døgn innen vi fikk komme inn  å laste olje ! Tror vi var der 8 ggr den sommeren.

S/Y Gunga Din

Jeg vet ikke om reglene er fjernet, men det er ikke veldig mange årene siden det ble laget en forskrift(?) som krevde at alle lystfartøy skulle levere mannskapslister og seilingsplan når de ankom norsk farvann. Eller noe sånt. Husker nok ikke helt ordlyden nøyaktig, men det var uansett ganske kokos. Ringte derfor "departementet", eller "etaten" eller hva det nå var og spurte hvor mange registreringer de hadde fått inn på de to-tre årene som hadde gått siden regelen trådte i kraft. Og ganske riktig, som jeg trodde var antallet null. Og sånn går no dagan...

Ellers trodde jeg vel det gule flagget var "pestflagget" (karantene), husker Christian Radich lå med dette oppe utenfor hjemmekontorvinduet mitt i Bunnefjorden et par uker under covid. Det er seff mulig jeg husker feil, men husker, det gjør jeg okke som ?

tobixen skrev On 10.5.2024 at 12.56:

Uavhengig av farge på flagg finnes det ikke tollbod utpå så ja er gangbar metode å hevde man er på vei til fortolling

Vestkystseiler skrev On 27.6.2024 at 19.28:

Jeg vil anta (men ikke sikker på) at du slipper unna med å si at du er på vei til Oslo for å deklarere. Man må jo få en sjanse til å deklarere hva man har før de kan hevde at du bedriver smugling. Ellers vil jeg anta at ett av de første spørsmålene til tollerne dersom de border deg, er om du har noe å deklarere. Svarer du da ærlig, får du vel en regning på toll og avgifter, du betaler dene og får kvittering og alt bør da være i orden ?

Det var sånn det var da jeg ble bordet ihvertfall. Fikk betale avgiften og ferdig med det. Noe hadde jeg kjøpt i Norge og tatt med ut, og så inn igjen, og ble trodd på det. Det eneste jeg ikke ble trodd på var at jeg skulle henge opp kvitteringa i glass og ramme. - Ja det sier dere alle sammen, men jeg tror f#en ikke dere gidder, sa tollbetjenten oppgitt ?

8 hours ago, pipe said:

Uavhengig av farge på flagg finnes det ikke tollbod utpå så ja er gangbar metode å hevde man er på vei til fortolling

Uansett, både i Norge og i utland er det ofte fullt mulig å sende en epost og melde fra på forhånd.  Grensepoliti/toll/kystvakt setter stort sett pris på det!

Forøvrig, både bulgarsk grensepoliti og greske havnemyndigheter bekrefter at turen fra Bulgaria til Hellas er å regne som en Schengen-intern reise, dvs vi har ikke engang rett på en oppdatert stemplet mannskapsliste på vei ut av Bulgaria, og vi står fritt til å heise gresk gjesteflagg og ankre opp hvor vi vil uten større bekymring så snart vi er i gresk farvann.  I mellomtiden har vi for alle praktiske formål fulle muligheter til å plukke opp eller avlevere folk eller smuglergods.  Nå som jeg hadde med meg mannskap var det ganske så trivielt å få seg en kebab til lunch mens vi passerte Bosporus.

Jeg er usikker på regler for oppankring underveis i Tyrkia.  Dette er jo ikke regulert etter "innocent passage"-regler, det er egen traktat som gjelder.  Jeg har en mistanke om at vi kan ankre opp dersom vi kontakter relevante myndigheter og/eller benytter oss av de offisielle ankringsfeltene (de som er beregnet for større skip).  Det er etter mitt skjønn ikke forsvarlig å seile denne distansen solo non-stop, så dersom man er alene ombord er det ganske nødvendig å ankre opp underveis.  Man kan trolig påberope seg nødrett til å ankre opp underveis, men sikkert ikke uten å informere relevante myndigheter.  Så lenge man ikke setter foten på land eller utveksler gods eller folk, så er dette så langt jeg kan skjønne en sak mellom meg og tyrkiske myndigheter.  Planen var å seile non-stop gjennom Tyrkia, men med mannskap uten noe som helst erfaring, problemer med autopiloten og én som ble slått ut av sjøsyke så snart vi la ut på Svartehavet, har det i praksis vært nødvendig med noen nattestopp underveis.  Jeg anser risikoen som lav så lenge man ankrer opp sent på kvelden og kommer seg avgårde igjen tidlig på morgenen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...