Jump to content

Erstatte teakdekk med epoxy?

Ebb

Recommended Posts

tobixen skrev for 10 timer siden:

Kanskje det er mulig å slipe ned teakdekket?  Teak er verdifullt, behagelig å gå på, tørker fort, gir god friksjon, og kan se ganske pent ut også.

Har sikkert vore fint en gang dette er vel den typen som 5-6 mm nytt men nå er det 3-4 å har løsnet mangen plasser i limet vist eg må slipe mer blir det heller ikke plass til fugene heller 

2 hours ago, Ebb said:

Har sikkert vore fint en gang dette er vel den typen som 5-6 mm nytt men nå er det 3-4 å har løsnet mangen plasser i limet vist eg må slipe mer blir det heller ikke plass til fugene heller 

Ja, da er det ikke noe å ta vare på.  Jeg måtte selv kassere teakdekket mitt, det var også bare noen millimeter tykt, planker som hadde løsnet, råte og lekkasjer på undersiden (med trebåt ble det tvingende nødvendig å ta den operasjonen rett og slett for å ta vare på resten av båten - hadde det vært plastbåt hadde jeg sikkert greid meg i noen år til med samme dekk) og fuger på avveie.  Det ble en dyr operasjon, men båten min er jo noe større også.

Epoksy er glatt, det kan være en fordel å ha noe sklisikkert på dekk.  Jeg har sett varianter med kornete dekk.  En variant kan være (nå synser jeg bare) å blande sand i epoksyen for å få en kornete overflate i stedet for glatt.  En annen variant er å benytte peel-ply, det gir også en litt ru overflate.

I motsetning til epoksy-med-sand har jeg erfaring med peel-ply.  Denne erfaringen begrenser seg til primærformålet sitt, som altså er å sørge for at overflaten gir god vedheft til neste lag med epoksy/maling/laminat uten behov for å pusse ned med slipepapir - hvordan det blir ute på dekk kan jeg ikke si noe om.  Man kan få en relativt pen overflate, den gir definitivt mer friksjon enn glatt epoksy, men jeg  skulle tro man får en overflate som bruker lengre tid på å tørke etter regn og sjøsprøyt, og som er vanskeligere å holde ren.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...