Jump to content

Nytt prosjekt. Jolle til småguttene mine.

pappa_wolf

Recommended Posts

Jeg ramlet over en veldig billig "båt" på FB.

Tenkte at den ville være perfekt for guttene å øve seg med.

Den er ca 8 fot og ligner et amatør støp av en With.

Den har innbyggede pontonger som lekker og fastmonterte trimflaps, som er skeive og boltet gjennom transommen.

Et jockeysete, som er laget av ply og glassfiber.

Hentet den til Oliver, da han er eldst, og han ble fyr å flamme med een gang.

Han brukte en time på å spyle den ren, og røske av fenderliste, som er klar for utskifting.

Deretter kastes vi et blikk på setet, og han vil heller ha styrekonsoll. Og bli kvitt pontongene.

Han og jeg ble enige om en slagplan og den er som følger.

Ut med pontonger. Og jockeysete. Legge bunn i båten, og skum. Han forstår at den er til småfiske i nærområdet, så den får ikke bensinmotor. Jeg har en liten elmotor som blir montert og batteri nok til fire timers fiske.

Solcellepanel til lading.

Jeg kommer til å stå for all kutting av glassfiber og så tar vi støping og sliping sammen.

Om den kommer ferdig på vannet er ikke så viktig, det viktigste er at han får prøve seg og føler litt mestring.

Så driter vi i finish og pynt.

Og skulle den synke eller bli stjålet, så har jeg mindre enn et par lapper i den.

IMG_20240511_110504417_HDR.jpg

IMG_20240511_110515743_HDR.jpg

IMG_20240511_110518094_HDR.jpg

IMG_20240511_110536853_HDR.jpg

IMG_20240511_110542351.jpg

har du bilder som viser båten forfra?   Tenkte først det kunne være ei terjesen jolle, men de har oftest litt annerledes innredning

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev Just now:

har du bilder som viser båten forfra?   Tenkte først det kunne være ei terjesen jolle, men de har oftest litt annerledes innredning

Min tanke var også Terjesen-jolle. Tipper det kan være en hjemmestøpt kopi, med selvdesignet interiør.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Bilde for fra.

Både bajonettsag og vinkelsliper var i bruk i går, kjekt med pontonger. Knapt så kjekt, når de lekker og er halvfulle av vann.

Dette blir et FÅG bygge. (Fort å gælli) Det er ikke så viktig med finish. Men det skal fungere.

Oliver spurte på fredagen om jeg kunne lage antiskli belegg i bunnen av båten. Vi satt og skravlet litt om det. Og han resonnerte seg frem til det å putte et grovt middel som sand eller lignende i malingen ville gjøre susen.

Ganske overrasket over det ble jeg.

Blir en fin sommer tenker jeg.

17154975682941866853773066962915.jpg

Tror dette er en selvstøpt Terjesen-jolle, ja. Den «bordgangen» (den er originalt blå) øverst under femderlista samt fasongen på baugen er ganske karakteristisk.

Disse går godt i vannet, men slår litt, mener jeg å huske. Jeg har sett varianter med jockey-sete, men ikke såpass amatørmessig laget som det på din båt. ?

IMG_5637.jpeg.3be25528b940e6dc5f23fe6d4dcf8eaf.jpeg

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Lazyjack skrev for 6 timer siden:

Er det ikke litt rart å snakke om familiemedlemmer og medisinering som om alle på forumet kjenner dere personlig? 

Eg har stor sans for prosjektet, og håpar guten får stor glede av båten.

Ein bør vera varsam med å skriva om andre, og spesielt barn, sine personlege tilhøve.

Dere har rett begge to.

19 hours ago, Lazyjack said:

Er det ikke litt rart å snakke om familiemedlemmer og medisinering som om alle på forumet kjenner dere personlig? 

12 hours ago, Ask said:

Eg har stor sans for prosjektet, og håpar guten får stor glede av båten.

Ein bør vera varsam med å skriva om andre, og spesielt barn, sine personlege tilhøve.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...