Jump to content

trimplan daycrusier

Framtia

Recommended Posts

Har en Nor-dan 6100 med Mercruiser 4,3 (190 HK). Denne gjør ca 33 knop maks og kommer relativt lett opp i plan ved lite last ombord. Siden båten legger seg noe ved sidevind eller ved skjev tyngdefordeling har jeg vurdert å ettermontere trimplan. Er det noen som har erfaring med tilsvarende eller lignende båt mhp. hva dette kan gi av senket planingsterskel, økt toppfart o.l? Tips om leverandører og priser mottas også med glede.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg ettermonterte trimplan på min forrige båt - en Nidelv 750 m/208hk, vekt ca. 2.200 kg.  Årsaken var primært at båten var skjev, i tillegg til at den var en del påvirket av sidevind. Jeg har bare gode erfaringer med dette - fikk effektivt rettet opp båten.

Jeg observerte ikke så mange andre endringer. Fart tror jeg generelt ikke øker, du får normalt optimalisert vinkelen på båten med trimmen på drevet. Derimot vil du nok komme raskere opp i plan hvis du utnytter trimplanene, dette er mest merkbart når båten er tungt lastet. Men også her oppnår du mye ved å trimme drevet helt inn før du gir på.

Etter at jeg byttet til større og tyngre båt har jeg eksperimentert en del med trimplan, og nå bruker jeg dem veldig aktivt. Primært til å balansere båten, dernest til å komme raskere opp i plan med mye last (men vanligvis holder det å trimme drevene inn). Derimot har jeg lært meg at ved å trimme båten tilnærmet maksimalt ned med trimflapsene så fjerner jeg nesten planingsterskelen. Dette er veldig nyttig når det er en del sjø og hastigheten må reduseres. Mens båten normalt planer ved ca. 17 knop kan jeg fint ligge i 12-14 knop med relativt normal vinkel på båten - da tar den også sjøene veldig mykt - dette verdsettes av mannskapet som ikke er overbegeistret når det slår mye. Jeg kan også redusere farten ytterligere uten at baugen reiser seg vesentlig. Uten denne teknikken reiser baugen seg kraftig når jeg passerer ca. 10 knop - så mye at sikten blir dårlig og båten tar sjøene veldig dårlig.

Jeg er usikker på om du får så mye effekt ut av dette på din båt som er mye mindre, men prinsippet burde være det samme.

Om det jeg har erfart er "god skole" og kjøreteknikk vet jeg ikke. Det er ingen som har lært meg det, kun noe jeg har erfart ved prøving og feiling. Det kunne vært interessant å høre hva andre gjør ved kjøring av planende båt i sjø.

Jeg mener jeg betale vel 5.000 ferdig montert (uten indikatorer) for trimflapsene til Nidelven.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Jeg har omtrent samme erfaring som ovennevnte.  För jeg gir gasspådrag, trimmer jeg drevet helt ned og trimflapsene helt ned.  Jeg gir så full pinne og begynner å bakke av på gassen når motoren når 4000 rpm, og holder 3800-4000 til båten er oppe i plan.  Normal marsjfart for meg er 37-3800 rpm.  Når båten er i plan, trimmer jeg begge flapsene helt opp, deretter ned på en side hvis båten ikke ligger plant.  Til slutt trimmer jeg drevet ut, dette er mer på skjönn.  Har merket at hvis drevet trimmes for mye ut, vil propellen kavitere i svinger.

trimflapsene hjelper definitivt for å komme raskere i plan, hvor mange sekunder jeg sparer er usikkert.  Jeg kan vanskelig forestille meg å kjöre min båt uten trimflaps, da de er vitale for balansen i plan.

Kåre

Nå har jeg halvplaner men jeg tar båten opp til farten jeg ønsker å forflytte mitt dvaske legme i,så rettes den opp sideveis med trimplanene.Båten er veldig følsom for sidevind og vektforandringer..Baugen peker godt opp og så justerer jeg baugen ned for å øke farten

samtidig som jeg prøver å finne akkurat punktet hvor hun ligger uten slagside med minimal nedgang på trimplan.Jeg bruker loggen som "trim instrument" når dette foregår.Fartsøkning som fremkommer iht til loggen kan være alt fra nesten 0 til 0,3 knop på en god dag.

I praksis mistenker jeg at fartsøkningen ikke er merkbar men litt skal en jo leke med og være

opptatt av.

Hvordan er erfaringen å kjøre uten indikator, vil man merke det godt om de er feil justert? Bruker man mye mer kraft ettersom flapsene henger som bremser ned bak?

Du merker selvfølgelig sideveis feiljustering, og med erfaring lærer du deg å bruke trimmen til å få båten til å gå optimalt.  Med optimalt menes ikke nødvendigvis mest fart, men også komfort som KOB beskriver i sitt innlegg.  Det er helt klart at du bruker mere kraft med trimplanene nede, så jeg prøver på stille dager å bruke kun ett trimplan hvis mulig.  Tenk på akebrett uten ratt.  Bruken vil nok også variere om du har aksling, drev eller outboard.

MVH

Kito

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...