Jump to content

Mercury 50hk 1995 2 takter fusker

Krisingebri

Recommended Posts

Hei. Min 1995 Mercury 2 takter 50hk fusker under gasspådrag og kjøring i plan. Spesielt når den er varm. Er det blankstille så fusker den myye mindre enn om det er litt grov sjø. Er det mye bårer er det bare såvidt den makter å holde båten i plan. Noen som har tips? Justering av forgassere? Nål i forgasser som har hengt seg? Eller membran i pumpa. Kanskje noe med tenning/stator?

takk for svar på forhånd :)

Totakter trenger:

- bensin

- rett blanding

- gnist 

I og med at feilen øker med bevegelse (bølger) så ville jeg nok startet selv med å sjekke det elektriske. 

Er det god plugg?

Er det god kontakt mellom plugg og pluggledning, og pluggledning og coil? Kan det være at det er noe slitt/ løst der? Eller kan det være pluggledning som har nådd end of life, for mulig den er sprø og har vakkelbrudd?

Deretter prøve med helt ny 98 oktan bensin , og sørge for å tømme ut all gammel bensin. 

Så rense forgasser og sjekke spesielt nålen, at den tømmer når den skal og flottør fungerer som den skal. 

Til slutt evt rense forgasser manuelt eller med ultralydvasker. Virker som det beste er å ha den i bensin i et Norgesglass som igjen senkes i ultralydvasker.

Jeg har ikke spesielt god peiling på påhengsmotorer, men litt har jeg skrudd på gamle totaktere. 

I og med at det kan synes som at motoren yter best i stille vann så kan det virke som bevegelse påvirker.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hei å takk for svar. Skal sjekke alt dette. Ja bevegelse påvirker i stor grad. Men jeg har gådd over alt jeg kan se av elektriske koblinger og rengjort dem med pussepapir og elektrorens samt strammet alt. Når det er litt bårer så hjelper det om jeg sitter og justerer på tilten ofte litt opp og ned avhengig av mengde bårer og vindretning.

Ja den mister turtall, altså ‘’rykker’’. Virker som den jager og får det tungt. Jo grovere sjø jo værre blir det. Om jeg ikke justerer på tilt eller gass så drø den ut og jeg må sakke helt ned og starte på nytt. Det går også bedre om jeg kjører på full hendel, men vil jo ikke kjøre på full gass hele tiden med det forbruket som følger med det😅 også når jeg skal gi gass fra sakte fart for å få båten opp i plan så virker det som den syns det er tungt nesten. Vanskelig å forklare🙈

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...