Hanzini Startet 12.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2024 Har en 2016 modell yamaha 4 takt som starter fint og går greit på tomgang opptil 2400 omdreininger. Da begynner motoren og slure og detter tilbake på turtallet ved gasspådrag. Har nettopp byttet propell, tennplugger og skiftet impeller. Ny bensin også. Noen som vet hva mer jeg kan prøve? Sitér dette innlegget Link to post
Hanzini Svart 23.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 Ingen ideer? Tatt oljeskift og byttet olje filter, fortsatt samme problemet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2024 slurer , vil det si fusker? sett denne tråden? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hanzini Svart 25.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2024 Virker som akkurat samme problem ja. Da var det å finne ut hvor drenerings skruene befinner seg. Finner ingen drenering skrue rundt forgasser, og vet ikke hvor VST befinner seg på motoren. Fant en drenering skrue som vist på bildet, ved siden av peilepinn, her kom det ingenting ut. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Du har vel innsprøyting på en 2016. Ser ingen forgasser på bildene Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 det skal være en avtapping på VST filteret en plass. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 jerognal skrev for 4 timer siden: Du har vel innsprøyting på en 2016. Ser ingen forgasser på bildene TS er nok villedet av en kommentar i en annen tråd. Som du sier; denne motoren har ikke forgasser, den har injection Sitér dette innlegget Link to post
Hanzini Svart 26.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Fant avtappingen og fikk drenert ut en del væske. Problemet er der fortsatt. Motoren fungerer bra når den er kald, men etter den har kjørt seg varm begynner den å tulle seg. Føler den blir veldig varm når jeg tar av lokket og kjenner på den. Har nettopp byttet impeller, og kjøle strålen virker veldig god, så vet ikke hva som kan forårsake dette. Ingen verksteder i nærheten som har tid pga sommerferie/mye jobb. Noen flere ting jeg kan prøve? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Var den min hadde jeg tatt ut termostaten og rengjort og testet den. 0-100 grader termometer får du kjøpt på et apotek. Da kan du samtidig se inn i kjølesystemet om du her mye avleiringer... Skruene til termostathuset knekker lett og drar du de av er det ikke bare min skyld, men om motoren gir solid vannstråle så er det ganske sannsynlig at du har en delvis igjengrodd motor eller et termostatproblem. Ser du i manualen så skal termostaten ut ganske jevnlig for inspeksjon, så.... Sitér dette innlegget Link to post
Hanzini Svart 26.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Okei, prøver å rengjøre den 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Hanzini Svart 26.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Da har jeg vært å skrudd litt, og den så slik ut. Får kjøpt ny imorgen og prøver å bytte den, takk for god hjelp så langt 👍 Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Ifølge Yamaha har termostat samme intervall som reg.reim Sitér dette innlegget Link to post
Hanzini Svart 27.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Etter termostaten ble skiftet virket det som at båten gikk litt bedre, men blir fortsatt veldig varm selvom kontroll strålen er fin. Mistenker drit i kjøle systemet. Noen tips til stoff man kan bruke for å løse opp gammel salt? Og hvor skal dette helles på motoren? Tenkte å koble på hageslangen på koblingen på bildet og la den stå og gå en stund. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Takk for ypperlige bilder Det var nok klokt å bytte den termostaten. Mange som ikke er klar over at termostat er forbruksvare... Husket du å sette inn skruene til termostaten med vannfast fett slik at de ikke setter seg fast til du skal bytte termostat neste gang? Jeg er veldig heldig for jeg kjenner mange som er skikkelig flinke med påhengere. Når jeg er i tvil om noe så får jeg hjelp av en av dem. Kjenner du en sånn "supermann" som kan hjelpe deg å vurdere om motoren din er for varm ? Kommer det ut mer hvit damp enn det pleier eller kjenner du ikke motoren så godt / er den ganske ny for deg? Sitér dette innlegget Link to post
Hanzini Svart 27.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Arvet båten for en stund siden, så har ikke så veldig mye kjennskap, men har allerede lært mye med å skru litt på den. Følte den ble veldig varm i forhold til tidligere, men mulig jeg overtenker det og det er helt normalt. Hadde 2 supermenn med påhengs som fikset for alle hyttene her, men de har desverre gått bort og vi må prøve oss på egenhånd 😅👍 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Bedre å være på den sikre siden enn å smelte den... Kanskje du har tilgang på et IR temp instrument ? Sitér dette innlegget Link to post
Hanzini Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Nei, men burde vel skaffe 👍 Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Det finnes noe som heter systemrens som løser opp salt. evt. kjør den litt i varmt vann. Varmt vann løser opp salt bedre enn kaldt. Men pass på at du ikke varmkjører den. Du kan vel og spyle gjennom med varmt vann på den koblingen. Jeg er ganske sikker på at det er mye saltavleiringer i blokken/toppen som stopper kjølevannet. Spesielt om motor har stått lenge og ikke jevnlig blir kjørt i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hanzini Svart 30.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2024 Takk for svar, skal prøve å spyle igjennom med varmt vann, må bare skaffe rett kobling til gardener. Må termostaten ut igjen før jeg spyler igjennom? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.