Jump to content

Skade i glassfiberbaug Maxi 77

kremlin

Recommended Posts

Hei,

Jeg har kjøpt en seilbåt som har noen skader i baugen. Båten har angivelig løsnet i den ene fortøyningen og dunket gjentagende mot bryggekanten. Jeg lurer på hva omfanget av skaden er og eventuelt hvordan jeg burde gå frem for å fikse den. Bildet som er vedlagt viser skaden. Det er ikke mulig å se noen skade fra innsiden av båten. Hva tenker dere?

Jeg er ny i gamet og setter pris på all hjelp jeg kan få.

IMG_2256.jpeg

Se på tråden min om sjøspeidere til Mjøsa.

Holdt på gå ned vest av Tjøme i vinter pga 'kosmetiske' skader i baugen på en Maxi 77.

Har du støpt vanntank helt foran som holder tett hvis du får hull i baugen?

Du kan få et inntrykk hvis du banker i baugen helt oppefra og nedover og sjekker om lyden er like kontant hele veien.

Høres den mykere ut lenger ned er det ikke bra.

Litt usikker på hva vi ser på bildet. Er det bare hakkene i framkant som er malt over med en tynn strek eller ser vi fargeforskjell litt lenger ut på sidene etter en større, tidligere reparasjon?

Mons

Ser ut som dette kun er overfladisk. 

Gjør godt rent og puss flatene ny gelcoat skal feste seg til. En Dremel med sliperondel hadde kanskje fungert bra. 

Ser ut som det er potensiale for å bruke en teknikk jeg lærte av min far som de brukte for å fikse støpefeil i nye båter på Selco sin tid...

Fyll hakk/hull med gelcoat og dekk forsiktig over med gjennomsiktig pakketape slik at du ser at det ikke blir luftbobler under. Gjør du dette bra følger tapen skrogformen ellers, og overskytende gelcoat kan presses ut og tørkes vekk, og du sitter igjen med minimalt med sliping. Du slipper også å tilsette voks i gelcoaten da tapen skaper en lufttett barriere mot gelcoaten slik at denne herder på samme måte som når den blir smurt på en form. 

Er du flink med å legge på tapen er det minimalt med sliping som skal til i etterkant, og etter noen minutter med sliping, rubbing og polering er det kun hvor bra du traff med fargen som vil avgjøre hvor godt tidligere skade synes.

Lykke til!

Krimart skrev for 4 timer siden:

ser ut som en amatørmessig reparasjon. 

Det ser vel egentlig bare overmalt ut, attpåtil i feil farge. Det positive er at det ser ut til å være kun hakk i gelcoaten, og ikke noe dypere. Jeg ville prøvd å få tak i gelcoatsparkel i rett farge, slipt vekk gråmalingen som er lagt på og sparklet, slipt og polert opp. Eventuelt bare kjøpt en bauglist og bare montert det over. Baugen kommer til å få få skader igjen, jeg hadde rustfritt jern i baugen på forrige båt og savner det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...