Jump to content

Synlige forskjeller på fortøyningstau og riggtau

tobixen

Recommended Posts

Dersom et tau er treslått, så er det ganske sikkert et fortøyningstau - men det finnes jo også flettede fortøyningstau som ikke ser så helt forskjellig ut fra riggtauene.  Finnes det noen standarder for hvordan et riggtau skal se ut?

Årsaken til at jeg spør er at jeg nettopp gjorde et bomkjøp - 45 meter med ganske dyrt tau, jeg har byttet ut spinnakerfallet - eller, siden jeg ikke har spinnaker blir det mer riktig å si "klatre/sikringstau for mastearbeider".  Så jeg byttet ut det gamle, festet tampen på egnet sted, og så strammet jeg til.  Og fortsatte å stramme.  Det føltes som at jeg dro og dro tau, uten andre konsekvenser enn at tauet ble litt strammere.  Altså, tauet er elastisk!  Det er noe man ønsker for fortøyningstau, men slett ikke for riggtau.  For et sikringstau brukt ved klatring i mast?  Tja, hvis man har litt slakk på tauet og plutselig trenger det er det kanskje en fordel å unngå kraftig rykk?

Det hender rett som det er at jeg må kjøpe nytt tauverk i "tvilsomme" båtutstyrsbutikker hvor det enten er inkompetent personale, personale som ikke forstår engelsk, eller hvor butikken rett og slett har fokus på høyst mulig profittmarginer heller enn å selge kvalitet.  Hvordan kan man se/kjenne forskjell på et riggtau og et fortøyningstau?  Hvordan kan man gjenkjenne kvalitet?

20240512_180217.jpg.6c1e9c9b316e15e6593d5c4624f50f08.jpg

Her er det nye tauet mitt. Ser etter min mening ut som et riggtau, men strekker seg kanskje et par prosent under lett stramming. (En halvmeter på ca 35m lengde vil jeg anslå)

20240512_180512.jpg.f357ba37e71dc0ff5a5853dc802e028d.jpg

Dette er et fortøyningstau. Tror jeg. Det er i allefall dét jeg bruker det som

20240512_181017.jpg.a2fa89f57b3cd020b3112e3183fd0c23.jpg

Dette tror jeg også er et fortøyningstau, brukt som fendertau.

20240512_181407.jpg.54c55d5ff5fcbcf675bfcb940b284d78.jpg

Jeg har et par ensfargede riggtau også.

20240512_180857.jpg.5b3281552a761a69b8cbeb3f2c3dbd33.jpg

Riggtau.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nei, du kan ikke se på et tau om det er elastisk. Dvs som du skriver 3 slått tau ser man i sin form er elastisk, men tau som er en strømpe på utsiden av en kjerne som går på langs er vanskjelig.

Men jeg skjønner ikke at du/man bare skal se? Ville det ikke vært lurt å google produsentens hjemmeside, finne hva slags fiber dette består av på lappen/bruksanvisningen, lese på lappen som ligger ved der bruddstyrke og fibertype er nevnt osv?

Så bruk hodet ikke bare øynene - så finner u ut om tauet kan brukes. Og dersom du ikke finner bruddstyrke eller fibeertype så er det hyssing til å bruke som hyssing. Ikke noe du vil ha i riggen...

Ser en på brygga vår har veldig tykke sånne grønne fortøyningstau. Jeg har mer moderat, men bruddstyrken er 4200kg på de 16mm flettede tauene. i tillegg til rykkdempere da og spring så blir det jo veldig mye bedre enn 4 tykke grønne tau.. Etter å ha vært i marinen har jeg lært å ta vare på tauverk og kjøre stil! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

31 minutes ago, alfaalfa said:

Dvs som du skriver 3 slått tau ser man i sin form er elastisk, men tau som er en strømpe på utsiden av en kjerne som går på langs er vanskjelig.

Jeg forestilte meg at det var noe slags defacto-standard på mønster på utsiden av strømpen.  De fleste riggtauene mine har et spiralformet  mønster med prikker i grupper (ref bildene over), mens fortøyningstauene har et anderledes mønster (flere prikker, og ikke noe utpreget spiralmønster eller gruppering av prikker) - og mens jeg har sett mange fortøye med tau som ser ut som mine fortøyningstau (ref bilder over), har jeg aldri sett noen fortøye med tau som har slik spiralformet prikkete mønster.

Jeg minnes en dag det blåste katter, jeg fikk mye hjelp til å legge til, og vi brukte mye tau for å holde båten på plass - såpass at jeg også fant frem noen gamle riggtau.  Jeg fikk passet påskrevet av en av hjelperene på brygga som bare så på tauet og kunne fortelle meg at dét tauet var helt uegnet for fortøyningsformål!

Jeg tviler på at det er et klatretau (det kjøpte jeg da jeg reparerte taket hjemme - det var vesentlig dyrere, og selges normalt ikke i båtutstyrsbutikker), men det skal brukes til dét formålet (ettersom jeg allikevel ikke har spinnaker), så da er det kanskje egentlig en fordel at det har litt elastisitet.

Ingen spesieln stamdard, men med litt erfaring ser man gjerne hva som er hva. Men det aktuelle tauet du hadde bilde av vil jeg ikke umiddelbart kunne se. Neste gang sjekk spolen tauet tas fra, og vær skeptisk til slike hauger med ferdigkappede taukveiler som selges billig. Det tauet du kjøpte får du bruk for når du skal ligge med tau inn til land :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...