Sologsjø Startet 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2024 Hei alle, jeg leter etter båt til bruk hovedsakelig til dagsturer i indre Oslofjord. Må være enkel å manøvrere/legge til. Er vant til båt, men aldri hatt ansvar alene, som jeg skal nå. Ønsker meg mulighet for skygge, badetrapp og nok plass til soling for minst to personer. Budsjett maks 70.000. Har sett på en Ockelbo 21 fot DC - veldig fin, men synes den er litt stor. Har noen andre tips til type båt jeg kan se etter? Må også være pålitelig i drift, har ikke erfaring med mekking og må ev kjøpe alle sånne tjenester. Innenbords/utenbords og bensin/diesel tar jeg gjerne imot tips på også. Forventer ikke veldig stort forbruk, som nevnt mest dagsturer/ligge på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Billig snekke med beste motoren du får tak i, er aldri feil som nybegynnerbåt. Så vidt jeg skjønner, er fartsgrensene stort sett lave i indre Oslofjord, og å ligge med planende båt i 5 knop er ikke behagelig på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Sologsjø Svart 13.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 paxo skrev for 2 timer siden: Billig snekke med beste motoren du får tak i, er aldri feil som nybegynnerbåt. Så vidt jeg skjønner, er fartsgrensene stort sett lave i indre Oslofjord, og å ligge med planende båt i 5 knop er ikke behagelig på tur. Tusen takk! Høres ut som en god ide. Blir nok mest lav fart, ja. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 paxo skrev for 3 timer siden: Så vidt jeg skjønner, er fartsgrensene stort sett lave i indre Oslofjord, og å ligge med planende båt i 5 knop er ikke behagelig på tur. Så gæli er det ikke. I oslo kommune er det 5 knop innenfor 200 meter fra land, og 25 ellers. Og Oslo dekker bare de helt innerste delene av fjorden. https://lovdata.no/static/LTII/lf-20211020-3473-01-01.pdf?timestamp=1696936928725 Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Er det slik at dere stort sett bare er to personer som skal bruke den, er vel den du nevner ganske greit, selv om jeg ikke har noen kjennskap til den. Selv synes jeg den så litt liten ut! Men som allerede nevnt så er en snekke en nydelig og rimelig start på båtlivet. Det ble en Nidelv 24 for meg da jeg kjøpte min første båt høsten 2013, og det angret jeg aldri på. Økonomisk er en snekke også veldig billig i drift og diesel er da også, enn så lenge, mye billigere enn bensin. Så hvis stort fart ikke er noe behov, så er en snekke med en så ny motor som mulig et godt forslag. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
pipe Svart 13.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2024 Man får ikke rare båten med påhenger og solseng til 2 for 70k....om noen. Syntes snekke høres ut som ett godt valg. Sitér dette innlegget Link to post
Sologsjø Svart 14.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Pequod skrev for 11 timer siden: Er det slik at dere stort sett bare er to personer som skal bruke den, er vel den du nevner ganske greit, selv om jeg ikke har noen kjennskap til den. Selv synes jeg den så litt liten ut! Men som allerede nevnt så er en snekke en nydelig og rimelig start på båtlivet. Det ble en Nidelv 24 for meg da jeg kjøpte min første båt høsten 2013, og det angret jeg aldri på. Økonomisk er en snekke også veldig billig i drift og diesel er da også, enn så lenge, mye billigere enn bensin. Så hvis stort fart ikke er noe behov, så er en snekke med en så ny motor som mulig et godt forslag. Takk for nyttig svar! Jeg har veldig lyst på litt plass, og bruke den på vannet uten å være avhengig av å legge til et sted. Men er redd den blir for vanskelig å manøvrere og legge til på båtplassen, spesielt hvis jeg er alene? Er ikke det enklere jo mindre båten er? Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 En Draco 18 foter Suntop/Daycab kan være et alternativ om solseng er et must, så kan man få litt skygge av å ha deler av kallesjen oppe. Ikke like behagelig som en snekke i lav fart, men mulighet for å flytte seg litt fortere. Det er mange eldre båter der ute som kommer innenfor budsjett, ta med en båt/motor kyndig på visning. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 For å summere trådstarter. Lyst på båt med litt plass, men redd det blir vanskelig å manøvrere. Lavt budsjett, men vil ha en pålitelig når. Har ikke erfaring med å skru, så må kjøpe de tjenestene. Skjønner du har et begrenset budsjett, men med timepris på mekaniker på 1-2000/time, så er det fint om du lager et budsjett. Har du båtplass? Hva med plan for opplag til vinteren? Snekke høres ut som en god plan. Da er du avhengig av kranbil for løft til opplag. Sjekk pris på det. Å kjøre båt er ikke så lett, det må læres og trenes på. Så finn noen som kan hjelpe deg. Snekke krever en litt annen teknikk enn drev/påhenger båter. Jeg ville ikke vert bekymret for 21 for eller større. De er mer stabile, med rett teknikk så blir det bra. Som nevnt å finne en pålitelig båt med god plass som er pålitelig. Få med noen som kan kikke på båt som har god erfaring med båt. I utgangspunktet den du tenker skal utføre vedlikehold, og reperasjoner på båten din. En Ockelbo som er nermere 50 år kan gi mye glede, men også bekymring. Så finn en mekaniker som har peiling. Fakta er vel at mange anerkjente verksteder ikke liker å røre så gamle båter. Det blir lett vanskelig å få deler. Samt timene går jo fort, det blir lett dyrt. Samt de vet at ofte folk med slike båter har et begrenset budsjett, så hvis det ender opp med en større regning, så sliter de å få betalt. Da er det lettere å ta service på "ny" båt. Lite går feil og kundene er forberedt på å betale. Mitt tips er vel å kjøpe en åpen båt. 15-16 fot. Påhengsmotor som ikke er eldre en 15 år. Ta med kjølebag, dra på tur, stopp på en holme, nyt det enkle, men gode båtliv, ta læring, spar penger, så kan du kjøpe en Daycruiser 18-22 fot, 5-15 år gammel om noen år. Det var nå mine tanker. Lykke til. Kom deg på vannet, kos deg. (Uten økonomisk og mekanisk mareritt.. ) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Det er også ofte et spørsmål om du har behov for pantry og toalett. Om du ser behov for det er jeg enig med de som mener snekke er smart. Da får du også ståhøyde under kalesje. Nidelv 24 som Pequod og undertegnede har hatt, er lettomsetlig og ganske enkel båt å holde. Minus for septiktank integrert i skroget, men ellers ok fixable på det meste. Motortype og alder på den bestemmer prisen ved kjøp. Lykke til med båtkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Sologsjø skrev for 1 time siden: Men er redd den blir for vanskelig å manøvrere og legge til på båtplassen, spesielt hvis jeg er alene? Er ikke det enklere jo mindre båten er? Jeg har en 27 foter og en 14 foter. Jeg synes 27 foteren er klart lettest å manøvrere, særlig i litt vind. Men det har nok litt med at jeg bruker den hver dag og den lille bare innimellom. Man venner seg til det man har, enkelt og greit. Med en 50 foter er det nok greit å være flere, men opp til 30 fot er i alle fall null problem alene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Faxen Svart 14.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2024 Det er kun trening, som gjelder. Større båt er enklere. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Sologsjø Svart 15.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Takk for alle svar så langt! Jeg fant denne, og tar veldig gjerne imot tips og erfaringer og meninger :-) Winrace 22 Ellers har jeg også kommet til at jeg kan (men helst ikke) øke budsjettet til opp mot 150k. Vakler nå mellom at en snekke i best mulig stand kan være best, eller om jeg skal prioritere utenbords motor uansett, som jeg har hørt er billigere og enklere å reparere. Tar gjerne imot tanker om dette også! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Den Winracen så ikke dum ut! Ellers er timeprisene til mekaniker de samme om motoren er innenbords eller utenbords, og motoren består av de samme delene. Så at utenbords er billigere og enklere å reparere har jeg ikke så stor tro på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Adkomst er jo betraktelig lettere på utenbords, men alt er pakket tettere sammen. Så holder kanskje en knapp på at utenbords går litt fortere å skru på, men forskjellen er på langt nær så stor som da påhengs var totakt og bare innenbords var firetakt. Setter man bort skruingen må du kontrollere hvor mange tenner det er på gaffelen regningene skrives med. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Nyere utenbords er både dyre og kompliserte. Tæingskader på 10+ år gamle motorer er heller ikke ukjent. Service og delekostnader er langt fra gratis. En Nidelv 24 eller lignende med nyere motor er helt klart det økonomisk trygge valget. Med pass og stell varer en liten ferskavannskjølt dieselmotor ofte 40++ år. Dette er enkle motorer som selv "idioter" kan greie å ta årlig vedlikehold på selv. man får god plass og toalettrom ( noe damene seter pris på ) Aberet er snilefart.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 38 minutes ago, index said: Den Winracen så ikke dum ut! Ellers er timeprisene til mekaniker de samme om motoren er innenbords eller utenbords, og motoren består av de samme delene. Så at utenbords er billigere og enklere å reparere har jeg ikke så stor tro på... En påhenger er vel vanskeligere å mekke på enn en innenbords med god plass og komponenter spredd utover! Man må ofte skru av og demontere masse for åkomme til deler påen påheng er som er laget så kompakt! Er vel ikke mange totaktere som går av større påhengere lengre! De nye totakterene er jo omtrent like komplisert som firetakterne Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 -morten- skrev 12 minutter siden: En påhenger er vel vanskeligere å mekke på enn en innenbords med god plass og komponenter spredd utover! Man må ofte skru av og demontere masse for å komme til deler på en påhenger som er laget så kompakt! Det er min erfaring også. Jeg for min del foretrekker å skru på innenbords motor. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sologsjø Svart 15.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 hanto1 skrev 16 minutter siden: Nyere utenbords er både dyre og kompliserte. Tæingskader på 10+ år gamle motorer er heller ikke ukjent. Service og delekostnader er langt fra gratis. En Nidelv 24 eller lignende med nyere motor er helt klart det økonomisk trygge valget. Med pass og stell varer en liten ferskavannskjølt dieselmotor ofte 40++ år. Dette er enkle motorer som selv "idioter" kan greie å ta årlig vedlikehold på selv. man får god plass og toalettrom ( noe damene seter pris på ) Aberet er snilefart.. Hehe. Er dame selv, det har jeg kanskje ikke nevnt. Tenker Nidelv 24 kan bli veldig fint, og heller mot den, hvis jeg ikke går for Winraceren nevnt over. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 6 minutes ago, Sologsjø said: Hehe. Er dame selv, det har jeg kanskje ikke nevnt. Tenker Nidelv 24 kan bli veldig fint, og heller mot den, hvis jeg ikke går for Winraceren nevnt over. I båtverden er det ingen hindring i å være dame! Mange flinke båtdamer altså! kansje lettere å få hjelp av menn til mekking og sånnt da! hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gullfisk Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Sologsjø skrev for 4 timer siden: Takk for alle svar så langt! Jeg fant denne, og tar veldig gjerne imot tips og erfaringer og meninger :-) Winrace 22 Ellers har jeg også kommet til at jeg kan (men helst ikke) øke budsjettet til opp mot 150k. Vakler nå mellom at en snekke i best mulig stand kan være best, eller om jeg skal prioritere utenbords motor uansett, som jeg har hørt er billigere og enklere å reparere. Tar gjerne imot tanker om dette også! Vil sterkt fraråde deg å ende opp med gammel innenbords bensin og gammelt drev. Det kan bli mye problemer og dyrt. Finn en gammel snekke med nyere dieselmotor, det vil gi mest båtglede og minst problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 index skrev On 14.5.2024 at 9.48: Jeg har en 27 foter og en 14 foter. Jeg synes 27 foteren er klart lettest å manøvrere, særlig i litt vind. Men det har nok litt med at jeg bruker den hver dag og den lille bare innimellom. Man venner seg til det man har, enkelt og greit. Med en 50 foter er det nok greit å være flere, men opp til 30 fot er i alle fall null problem alene. Du har jo den mest manøvrerbare 27 foteren som er laget da. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Gullfisk skrev 1 minutt siden: Du har jo den mest manøvrerbare 27 foteren som er laget da. Definitivt, den tar til og med ror akterover. En traust og stødig båt som tåler det meste. Et minus for en helt fersk båtkjøper er skadepotensialet, man gjør større skade om man driter seg ut med en fire tonns båt enn med en på 400 kg. Men med litt forsiktighet og ydmykhet lærer man seg etter hvert greit å håndtere den båten man ender opp med. Alle båter har sine styrker og svakheter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sologsjø Svart 15.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Gullfisk skrev for 6 timer siden: Vil sterkt fraråde deg å ende opp med gammel innenbords bensin og gammelt drev. Det kan bli mye problemer og dyrt. Finn en gammel snekke med nyere dieselmotor, det vil gi mest båtglede og minst problemer. Takk for tydelig råd. Så det er kombinasjonen innenbords+bensin+alder som er problemet? Det er en tilsvarende båt til salgs her: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310969712 Den har en Volvo Penta D3 fra 2004 (diesel). Er det såpass mye bedre at det forsvarer prisforskjellen (denne koster 115k, men det er endel annet som er bedre innvendig også)? Er nyere motor viktigere enn om det er innenbords/utenbords? Fant ellers en Nidelv 24 med motor fra 2007 som kanskje svarer ut rådet ditt :-) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=270981858 Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 15.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2024 Sologsjø skrev 1 time siden: Takk for tydelig råd. Så det er kombinasjonen innenbords+bensin+alder som er problemet? Det er en tilsvarende båt til salgs her: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310969712 Den har en Volvo Penta D3 fra 2004 (diesel). Er det såpass mye bedre at det forsvarer prisforskjellen (denne koster 115k, men det er endel annet som er bedre innvendig også)? Er nyere motor viktigere enn om det er innenbords/utenbords? Fant ellers en Nidelv 24 med motor fra 2007 som kanskje svarer ut rådet ditt :-) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=270981858 Hvis fart er viktig for deg, er vel Winraceren et godt valg, hvis ikke ville jeg personlig ha gått for det som ser ut som en meget velutstyrt Nidelv - dog med noe TLC-behov på treverket. Begge motorene er jo solide og av nyere dato, og det er det viktigste. Selv har jeg ingen erfaring med drevbåter, men jeg har fått inntrykk av at det er noe større vedlikeholdsutgifter på drev, uten at jeg egentlig vet noe om det. Her er det sikkert andre på forumet som kan forklare forskjellen bedre enn meg - og eventuelt arrestere meg på dette med vedlikehold! Jeg har jo bare hatt to båter, en Nidelv 24 i fem og et halvt år, og nå en Tresfjord 29 som jeg har hatt i fem år. Utelukkende gode erfaringer med begge! Når det gjelder manøvrering, som ut og inn av båser, så er det rett og slett bare noe man må øve på, jo mer du bruker båten, jo mer vant til det blir du jo. Selv koste jeg meg gløgg ihjel om bord i Nidelven, kom meg litt sør for Smögen i Sverige med den, og til Farsund i Norge. Har man god tid kan man komme langt! Så må det vel innrømmes at jeg har en båtbruk som nok er noe over normalen når det gjelder bruk og antall turer... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.