Jump to content

Innspill til passende startbåt for mine behov


Sologsjø

Recommended Posts

Sologsjø skrev for 3 timer siden:

Takk for tydelig råd. Så det er kombinasjonen innenbords+bensin+alder som er problemet? Det er en tilsvarende båt til salgs her: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310969712 
 

Den har en Volvo Penta D3 fra 2004 (diesel). Er det såpass mye bedre at det forsvarer prisforskjellen (denne koster 115k, men det er endel annet som er bedre innvendig også)? Er nyere motor viktigere enn om det er innenbords/utenbords?

 

Fant ellers en Nidelv 24 med motor fra 2007 som kanskje svarer ut rådet ditt :-) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=270981858 

Personlig, så er drev uaktuell drivlinje. Altfor mye leamikk og duppeditter under vann som tærer og går i stykker. Mere deler enn i undervannsdelen på påhenger, og den tar vi jo opp av vannet etter bruk. Mange er sikkert uenig, men etter noen tiår i båt har jeg sett nok. Med mindre du er avhengig av marsjfart på 25kn+, er aksling et bedre og rimeligere alternativ. 
Nidelven har en ukomplisert drivlinje med en mindre og enklere motor. Billigere i drift og enklere konstruksjon enn D3, som er en elektronisk styrt common rail motor med turbo flere kjølere(kort sagt flere dyre og avanserte deler). I tillegg til drev som krever sitt av belgbytte styre og trimslanger som må byttes osv. 

Men ta gjerne en prøvetur og se på begge, og se hva du liker/ikke liker. 
Ønsker du å kjøre over 6-7 knop blir jo Nidelven feil. 

Link to post

Familien hadde et par Winrace 22 ( En " Stor" 22`med bra byggekvalitet)  i en årekke fra ( 83-2005) Forholdsvis lite kluss med motorer & drev, men krever sitt med vedlikehold. Skal alt settes bort blir det dyrt, sammelignet med sjekte / båt med fast aksel.

Selv om den siste med D3 motor ser bra ut, så er motor / drev 20 år..

Sikkert andre her inne som kan si noe om årlige utgifter til en lignende  DC der man setter bort arbeidet på motor/drev.

For de flest av oss som har båt må man forholde seg til kost / nytte, eller kortere fortalt, hvor mye i årlige utgifter føler man er OK

 

Link to post
hanto1 skrev 21 minutter siden:

Familien hadde et par Winrace 22 ( En " Stor" 22`med bra byggekvalitet)  i en årekke fra ( 83-2005) Forholdsvis lite kluss med motorer & drev, men krever sitt med vedlikehold. Skal alt settes bort blir det dyrt, sammelignet med sjekte / båt med fast aksel.

Selv om den siste med D3 motor ser bra ut, så er motor / drev 20 år..

Sikkert andre her inne som kan si noe om årlige utgifter til en lignende  DC der man setter bort arbeidet på motor/drev.

For de flest av oss som har båt må man forholde seg til kost / nytte, eller kortere fortalt, hvor mye i årlige utgifter føler man er OK

 

Ja, tror det er det jeg må se på. Begynner å skjønne at innkjøpspris ikke er det viktigste, men årlige kostnader. Er innstilt på at det blir litt, men får prøve å få litt oversikt over hva det vil si i praksis. 

Link to post
Sologsjø skrev for 13 timer siden:

Takk for tydelig råd. Så det er kombinasjonen innenbords+bensin+alder som er problemet? Det er en tilsvarende båt til salgs her: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310969712 
 

Den har en Volvo Penta D3 fra 2004 (diesel). Er det såpass mye bedre at det forsvarer prisforskjellen (denne koster 115k, men det er endel annet som er bedre innvendig også)? Er nyere motor viktigere enn om det er innenbords/utenbords?

 

Fant ellers en Nidelv 24 med motor fra 2007 som kanskje svarer ut rådet ditt :-) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=270981858 


Eldre planende båt med drev er potensiell utgiftsbombe enten det er bensin eller diesel. Tidlige Volvo Penta D3 har dessverre også vært befengte med en del problemer, og denne er 20 år allerede. Slik jeg oppfatter det vil en Nidelv 24 oppfylle ønskelista mhp egenskaper og den som har fått komplett ny drivlinje i 2007 med en enkel og robust motor framstår som det sikreste valget ift store uforutsette utgifter. Jeg ville nok prøvd meg med et bud på denne. Det ligger mange Nidelv 24 på Finn for referanse på pris. Husk at salgssum ikke nødvendigvis er det samme som utropspris 😁😇

Link to post
hanto1 skrev On 15.5.2024 at 10.13:

Nyere utenbords er både dyre og kompliserte. Tæingskader på 10+ år gamle motorer er heller ikke ukjent. Service og delekostnader er langt fra gratis.

En Nidelv  24 eller lignende med nyere motor er helt klart det økonomisk trygge valget. Med pass og stell varer en liten ferskavannskjølt dieselmotor ofte 40++ år. Dette er enkle motorer som selv "idioter" kan greie å ta årlig vedlikehold på selv. man får god plass og toalettrom ( noe damene seter pris på ) Aberet er snilefart..

 

Begynner å tenke at Nidelv 24 er et bra valg, ja. 

Fantino skrev 1 time siden:


Eldre planende båt med drev er potensiell utgiftsbombe enten det er bensin eller diesel. Tidlige Volvo Penta D3 har dessverre også vært befengte med en del problemer, og denne er 20 år allerede. Slik jeg oppfatter det vil en Nidelv 24 oppfylle ønskelista mhp egenskaper og den som har fått komplett ny drivlinje i 2007 med en enkel og robust motor framstår som det sikreste valget ift store uforutsette utgifter. Jeg ville nok prøvd meg med et bud på denne. Det ligger mange Nidelv 24 på Finn for referanse på pris. Husk at salgssum ikke nødvendigvis er det samme som utropspris 😁😇

Den båten er superfin, bortsett fra litt slitt treverk endel steder. Men det er kanskje enkelt å gjøre noe med?

Link to post
Sologsjø skrev 40 minutter siden:

 

Begynner å tenke at Nidelv 24 er et bra valg, ja. 

Den båten er superfin, bortsett fra litt slitt treverk endel steder. Men det er kanskje enkelt å gjøre noe med?


Dørken ser ut til å trenge en grundig rengjøring og noe treverk kunne vel med fordel vært pusset rent der lakken skaller og lakkes på nytt, men dette er små utgifter og ikke noe en MÅ gjøre med en gang. Jeg ville funnet ut hvorfor vanntank er koplet fra (ref ‘ikke brukt i mitt eie’) og forvisset meg om at toalett, vannpumpe, og andre tekniske installasjoner fønker som de skal. Samt en helsesjekk motor og gir (ikke vann i olje, alt fungerer som det skal, starter lett, girer som den skal og går uten røyk og tåler Max turtall uten å gå varm). Gir er ikke oppgitt å være skiftet. Bør ikke være noe problem på denne men lurt med en sjekk av olje og forespørsel om hva som er gjort mhp vedlikehold. Er en helt blank så kan det sikkert være lurt å prøve å få med noen erfarne på besiktigelse. Det finnes en egen tråd her inne for det: 

Ellers lurt å sjekke ut Baatadvokatens utmerkede standardkontrakt for kjøp/salg av båt som jeg selv har brukt en del ganger. Sørg for å få med opplysninger som gis av selger i denne. Det forplikter ift å ikke holde tilbake noe som du burde ha blitt informert om.

 

http://www.baatjuss.no/media/blogs/a/baatadvokatens_bruktbaatkontrakt.pdf

 

 

 

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...