Jump to content

Koble lanterne til fjernkontroll, 9,9 hk Yamaha.

Bever400

Recommended Posts

Hei! Jeg har en eldre båt med lanterne med ledpære. Lanternen har jeg ikke fått til å fungere i mitt eie. Båten er utstyrt med 9,9 hk Yamaha 2003 modell med fjernkontroll. Ikke batteri, så strøm kommer rett fra motor. Lanternen var koblet direkte på ledningene i kontrollboksen, men tror kanskje det har vært koblet feil. Hvordan ville dere koblet lanternen på eksisterende oppsett? Se foto. 

IMG20240513202041.jpg

LED er vel avhengig av stabil spenning. Spenningen som kommer fra den motoren varierer til en viss grad med turtall? Det ville fungert med eldre glødepære hvor lysstyrken varierer litt med turtall, men funker vel ikke med LED? Noen som er mer kvalifiserte får bekrefte eller avkrefte min ukvalifiserte vurdering :-)

Hvis det bare er lanterne det er snakk om, så er enkleste løsning i 2024 å gå for noe slikt: LED

Mja, LED pleier da å lyse så lenge du har tilstrekkelig spenning. Men lysdioder lyser fryktelig dårlig hvis de er koblet med feil polaritet. Er det DC eller AC på uttaket på motoren? Er alle kontakter intakte og uten irr. Er ledningene uten brudd? Er ledningene i kontrollboksen faktisk koblet til uttaket på motoren? Er det spenning på uttaket på motoren når den går, og i tilfelle hvor høy?

Mange spørsmål her...

Rectifier betyr likeretter på utaskjærsk. Har det vært glødelampe før har ikke den brydd seg om polaritet, så det er ikke usannsynlig at det vil virke om du bytter rundt de to ledningene som går til lanterna. Men som sagt, mål spenning på utgangen på motoren når den går.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...