Jump to content

Koble lanterne til fjernkontroll, 9,9 hk Yamaha.

Bever400

Recommended Posts

Hei! Jeg har en eldre båt med lanterne med ledpære. Lanternen har jeg ikke fått til å fungere i mitt eie. Båten er utstyrt med 9,9 hk Yamaha 2003 modell med fjernkontroll. Ikke batteri, så strøm kommer rett fra motor. Lanternen var koblet direkte på ledningene i kontrollboksen, men tror kanskje det har vært koblet feil. Hvordan ville dere koblet lanternen på eksisterende oppsett? Se foto. 

IMG20240513202041.jpg

LED er vel avhengig av stabil spenning. Spenningen som kommer fra den motoren varierer til en viss grad med turtall? Det ville fungert med eldre glødepære hvor lysstyrken varierer litt med turtall, men funker vel ikke med LED? Noen som er mer kvalifiserte får bekrefte eller avkrefte min ukvalifiserte vurdering :-)

Hvis det bare er lanterne det er snakk om, så er enkleste løsning i 2024 å gå for noe slikt: LED

Mja, LED pleier da å lyse så lenge du har tilstrekkelig spenning. Men lysdioder lyser fryktelig dårlig hvis de er koblet med feil polaritet. Er det DC eller AC på uttaket på motoren? Er alle kontakter intakte og uten irr. Er ledningene uten brudd? Er ledningene i kontrollboksen faktisk koblet til uttaket på motoren? Er det spenning på uttaket på motoren når den går, og i tilfelle hvor høy?

Mange spørsmål her...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...