Jump to content

Varmgang og termostater i båtmotorer

Karayato

Recommended Posts

Absolutt, men det hjelper mest om det er termostat som gjør at motoren går varm... ;-)

Vedlikehold av varmeveksler eller annet som gror til i kjølevannskretsen er kjekt. Og om impeller gir opp hjelper det ikke om du fjerner termostaten...

Om du har 30 grader i sjøen så vil vel det fungere for kjøling. At det er 50 grader i motorrommet kan ikke motoren noe for - det er lufting og tilgang på frisk luft som gjerne ikke er god nok. Se på luftbehovet som motor har og se på hvor store inntakt av luft til motorrom.

Lufttemp på 40 i motorrom har vi her også med 12-15 i vannet og 20 i lufta ute.

Men du kan vurdere å øke kjøling på motor. Noen lager ekstra kjøling på skroget med varmevekslere. Ikke pent og ekstra motstand... 

Men du nevner ikke varmen på/i motor - olje og kjølevann - koker det noe sted?

Termostat er vanligvis en 3-veis ventil slik at ved kald motor sirkulerer kjølevannet internt i motoren og når tempen øker så stenges internsirkulasjonen gradvis og samtidig åpner for sirkulasjon til kjøler/varmeveksler. Ved full driftstemperatur er internsirkulasjonen helt stengt og sirkulasjon til kjøler/varmeveksler helt åpen. Om en fjerner termostaten er begge løp åpne og en har ingen kontroll med hvilken vei vannet tar... Eneste grunnen jeg ser til å fjerne termostaten er hvis den er ødelagt men selv det  kan altså gi uforutsigbare resultater... I påhengsmotorer, i alle fall de litt eldre, er det vanlig at termostaten bare er en stengeventil og da vil en få full kjøling ved å fjerne den.

Termostater lever ikke evig og selv om noen varer i både 10 og 20 år så kan andre streike på få måneder... Sjekkes lett ved å koke den i vann. Ofte står der i verkstedmanualen hvor mye den skal åpne ved en viss temperatur men litt øyemål vil hjelpe greit også...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...