Jump to content

Mercruiser 5.7 Eksos manifold blir for varm

cossiewonka

Recommended Posts

Hei, 

Har fått skuta på sjøen. Det dukket opp et problem etter første turen.

Skuta er en SeaRay med en 5.7 Mercruiser 

Eksosmanifold på venstre side blir varm i løpet av få minutter mens andre siden er fortsatt kald. Spacer og albue blir ikke spesielt varme, kun manifold. 

Det pippler vann opp i overkant av belg. Jeg mistenker at det er eksos manifold som er tett. Men klarer ikke helt forstår hvorfor det da kommer vann ut mellom belg og bend. Noen som har en forklaring på det?

Rust og salt merket på manifold kom etter første turen. Ser nesten ut som den er sprukket? Prøvde å smøre på noe olje for å se om det bobblet, men det gjorde ikke det, mulig jeg må kjøre motor enda varmere for å oppnå noe lekasje. 

Skal se om jeg får tatt en flow test i morgen.

IMG_20240513_164814413~2.jpg

IMG_20240513_170105590.jpg

Hei.

Fikk flow testet manifold og raiser i går og de er ok. Men tidligere eier har lagt igjen eksos flaps i utløpet. Så her er det tett. ?

Har fått fisket opp en flaps med en gripetang. Men er fortsatt tett der, noen gode tips til å få ut det som evt sitter fast nedi der? Håpet å få det ut uten å løfte opp båten. ?

Mvh William.

IMG_20240515_121414067.jpg

cossiewonka skrev for 10 timer siden:

Hei

Ja, har nok det,
Er en gripeklo ifra Biltema jeg bruker på bildet. :yesnod:

Har også brukt et endoskop kamera og sett nedi Y koblingen, men ligger ikke noe mer før det bøyer seg ut i drevet, klarer ikke komme forbi der med kamera. ?

Har hatt en noe ufrivillig dykketur? for å prøve å pirke ifra utsiden, men klarer ikke se hvor eksosen faktisk kommer ut på drevet. Noen som har en forklaring på det eller bilder? 

Har søkt på nett, men finner ikke noe forklaring eller godt bilde på det.

Ser det er en gummibelg som kommer ut omtrent i høyde med Y-pipen. Men går eksosen gjennom den og videre ut i drevet? 

Kan jeg løsne slangeklemmen på belgen under vann og få staket inn der? 

cossiewonka skrev for 3 timer siden:

Ser det er en gummibelg som kommer ut omtrent i høyde med Y-pipen. Men går eksosen gjennom den og videre ut i drevet? 

Kan jeg løsne slangeklemmen på belgen under vann og få staket inn der? 

Er ikke lett å si noe bombe sikkert når vi ikke vet hvem drev du har men en gammel Sea Ray har ofte OMC drev før 1996.
Det drevet har to gummibelger ett til eksos og ett til drivakselen.
Du kan fint ta av eksosbelgen under vann uten problem.

pipe skrev for 3 timer siden:

Er ikke lett å si noe bombe sikkert når vi ikke vet hvem drev du har men en gammel Sea Ray har ofte OMC drev før 1996.
Det drevet har to gummibelger ett til eksos og ett til drivakselen.
Du kan fint ta av eksosbelgen under vann uten problem.

Drevet er Bravo 3 X. Båten er ifra 2001. Men usikker på om det er originalt. Derav også usikker på produksjonsår drev. 

• 2 uker senere...

Har funnet ut av det. ?

Etter å ha inspisert eksosen gjennom belgen til drevet fant jeg ikke noe mer. 

Y-pipen går rett inn og omtrent 90° opp inn i et bend. Inspiserte med endoskop kamera, men kunne ikke se noe flere deler av flapsene

Da falt mistanken tilbake på manifolden, jeg demonterte den og raiser med spacer og flow testet med vann i kjølekanalene, der viste seg at 2 av 4 kanaler var tette. 

Så fikk brå flyd å kjøpt meg ny manifold og spacer før butikken stengte på fredag. Og jammen ble det helgetur på sjøen ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...