Jump to content

Yanmar 2gm, får ikke max turtall

pejens80

Recommended Posts

Hjelp ?? Hatt litt problemer med kondens i tanken. Har en Yanmar 2gm. Står oppgitt til at turtall er 3400. Klarer fint det på tomgang. Men så fort jeg setter den i gir og kjører er 2500 max på turtall jeg får den opp i. Diesel vannutskiller filter er drenert og ser bra ut pr nå. Hva kan være galt ? 

Og hvis båten nettopp har vært på land, er nysmurt, og med en propell som du fint har fått rett turtall på tidligere, kan det være en rekke andre årsaker. Selv om grodd båt eller feil propell nok er de vanligste årsakene til at man ikke oppnår korrekt turtall.

Andre årsaker kan være tett luftfilter, dårlig drivstofftilførsel (nesten tett filter, dieseldyr i tank og drivstoffrør/-slange eller annet som gjør at dieselen ikke strømmer fritt, dårlige dyser m.m.), tett eksos, m.m.

index skrev for 13 timer siden:

Grodd båt eller feil propell. Og det du kaller kondens er nok en dårlig pakning på tanklokket.

Grodd båt er ikke tilfelle. Den er nylig satt på vann og bunnsmørt. Propellen er samme som jeg hadde i fjor. Stemmer at pakningen på tanklokket er litt dårlig. 

OK! Siden du har hatt problemer med vann i tanken kan det jo skyldes tett filter f.eks. Om den oppnådde fullt turtall i fjor og ikke i år så tyder det jo på at propell er OK. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...