Jump to content

Aluminium slepejolle?

sjøge69

Recommended Posts

Hei og Hei

Er det noen her som har en aluminiums slepejolle / hengene på daviter bak seilbåt eller motorbåt? Kjenner jeg vegrer meg litt for oppblåsbar da jeg liker å fiske osv. Ser at alubåter på 12 fot veier ca 50 kg og kan ha 4 pers med 9.9/15 motor. For meg ser det ut til å være en no-brainer, men ser kun oppblåsbare joller i daviterene rundt i marinaene, er det noen grunn til at ingen går for aluminium?

Slik jeg ser det er aluminiums jollene større, lettere, mer kapasitet og mer slitesterke samt mindre vedlikehold.

Noen meninger rundt dette?

Hei.

Eg er einig med deg. Eg skulle gjerne hatt ei jolla av alu, og med form som ein rib.

Eg har ikkje funne nokon slike enno, men eg veit det finst.

Youtubarane på S/y Delos hqr ein slik.

Me har ein River 350 i davitane. Det har funka fint i mange år, men jolla er tung. Ca. 115 kg.

Ble lei av gummibåt som gikk lakk og gikk tom for luft, og kjøpte en plastik jolle på 8 fot i stedet. Det fungerer OK men den blir forholdvis liten og noe mindre stabil enn en tilsvarende gummibåt. Med gummibåten så gikk det helt fint å sette seg på den ene siden. Ville tro om at om jeg gjør det samme på plastik jolla så blir det en våt opplevelse. Ville også tro at dette er felles for små lette joller generelt, at de blir mindre stabile enn tilsvarende gummibåter.   

Det er mye lyd i aluminium da, enten den henger i davitene, ligger på siden av båten eller brukes. En gummibåt er jo som en stor fender, praktisk på mange vis...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

River er jo en god ide det også, men som du sier så blir den kanskje litt tung. Men river er fortsatt på lista over "kjøpbar" båt om jeg finner noe på finn.

Arne2 skrev for 1 time siden:

Ville tro om at om jeg gjør det samme på plastik jolla så blir det en våt opplevelse

Hehe, kanskje ingen fiskebåt dette her heller? Skulle jo fungert i teorien hvis jeg feirer opp dama litt så vi får balansen :sailing:

index skrev for 1 time siden:

Det er mye lyd i aluminium

Det er et veldig godt poeng... Slepejolle er kanskje ikke så god ide, vil tro at det ikke er et problem hvis den henger i en daviter bak båten? Ask kan vel svare på dette? 

sjøge69 skrev On 15.5.2024 at 14.11:

River er jo en god ide det også, men som du sier så blir den kanskje litt tung. Men river er fortsatt på lista over "kjøpbar" båt om jeg finner noe på finn.

Hehe, kanskje ingen fiskebåt dette her heller? Skulle jo fungert i teorien hvis jeg feirer opp dama litt så vi får balansen :sailing:

Det er et veldig godt poeng... Slepejolle er kanskje ikke så god ide, vil tro at det ikke er et problem hvis den henger i en daviter bak båten? Ask kan vel svare på dette? 

Hei.

Me har riverjolla (350) i davitar på hekken. Det funkar fint, men jolla er tung. Eg trur ikkje eg vil slepa jolla langt, eller i dårleg vær. 

River 350 veier 160 kg, med en 9.9/15. Hvis jeg kjøper daviteren som tar 300 kg burde jo dette være grei skuring. Tror jeg går for dette. Litt ekstra tauverk for å sikre jolla ekstra i vær og vind om jeg skal langt. Drømmen om feit rib med 90 hk døde ganske greit etter jeg titta litt på river igjen hehe.

Alu båt er nais selfølgelig, men ratt-konsoll og ordentlige seter er så sykt digg, lite vedlikehold også:thumbsup:. Lett å selge igjen også virker det som.

sjøge69 skrev 43 minutter siden:

River 350 veier 160 kg, med en 9.9/15. Hvis jeg kjøper daviteren som tar 300 kg burde jo dette være grei skuring. Tror jeg går for dette. Litt ekstra tauverk for å sikre jolla ekstra i vær og vind om jeg skal langt. Drømmen om feit rib med 90 hk døde ganske greit etter jeg titta litt på river igjen hehe.

Alu båt er nais selfølgelig, men ratt-konsoll og ordentlige seter er så sykt digg, lite vedlikehold også:thumbsup:. Lett å selge igjen også virker det som.

Me har ikkje rattkosoll på vår River 350.

Dette fordi eg er ein ivrig dykkar, og treng plassen til dykkeutstyr. 

Eg løftar motoren på og av frå gang til gang. 

I fjor fekk eg forsterka davitane. Eg må framleis ta av motoren. Dette fordi jolla tek all plass mellom skroga på vår katamaran. 

Ver klar over at det ikkje er festepunkt, til linene frå davitane, i dørken på jolla. 

Eg har montert fester sjølv. 

Dersom du har høge davitar kan du festa linene i handtaka på sidene av jolla. 

• 2 uker senere...
Ask skrev On 17.5.2024 at 10.27:

Ver klar over at det ikkje er festepunkt, til linene frå davitane, i dørken på jolla. 

Eg har montert fester sjølv

aaa fan haha trodde det gikk an å feste jolla i sia hvor han typen her holder seg fast foran og bak... men ser jo nå at den kanske er for å holde seg fast...

image.png.2c3ecd1f36a9bad22a52fed1f77d3779.png

Burde gå an å få på et løfteøye elns satt inn et eller annet sted. 

Ask skrev On 17.5.2024 at 10.27:

ivrig dykkar

dykkerutstyr står høyt på lista! men er en smule gira på ratt, meee får sjå

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...