Jump to content

Hva er normal temperatur i motorrom. Innenbords diesel.


Jannmar

Recommended Posts

dieselfan skrev On 17.5.2024 at 22.09:

Det varme motorrommet vil også varme opp dieselen, som er på vei inn i dieselpumpe, mer enn det kjøligere motorrommet... Mange holder narr av det argumentet.

Her skjønner jeg jo ikke selv hva jeg har skrevet... Beklager, det henger igjen en halv setning som jeg skrev om....

Det jeg mente å si var:

Det varme motorrommet vil også varme opp dieselen, som er på vei inn i dieselpumpe, til en høyere temperatur enn det enkelte motorprodusenter anbefaler. Det stjeler effekt.... Mange holder narr av det argumentet.

Link to post
pipe skrev for 17 timer siden:

Så det kan virke som om ingeniør og konstruktører er fornøyd så lenge dieselen ikke overstiger kjølevann temperatur.

Har du ikke lest hva Yanmar anbefaler om dieseltemperatur enda, så anbefaler jeg at du gjør det.

Hvilket kjølevann er det du mener her?

Arne Henriksen skrev for 5 timer siden:

For en bilmotor kan vel oppvarming av diesel i kalde temperaturer ha mer nytte enn kjøling i spesielt varme forhold?

Merk deg at dieselkjøleren på bil sitter på retursiden og har til oppgave å hindre at drivstoffet på tanken, rør og slanger under bilen blir så varme at de feiler på kvalifikasjonstestene.

Samme på båt. Er det lite igjen på tanken blir det veldig fort varmt når dieselen returnerer til tanken etter å ha blitt pumpet opp til et trykk på inntil 2000 bar. Ved noen turtall returnerer en Common Rail diesel 75% av den dieselen som mates inn i CR pumpa.... :crazy:

Avsporing:

Om du tar en vanlig liten sykkelpumpe, tetter hullet og pumper som besatt... da blir det så varmt at mange ikke klarer å holde for hullet... da produserer du 7-8bar....

Link to post
dieselfan skrev for 6 timer siden:

Har du ikke lest hva Yanmar anbefaler om dieseltemperatur enda, så anbefaler jeg at du gjør det.

Er vel samme om jeg leser når ikke milliard konsernet Ford Lioen Motor bryr seg om hva myggen Yanmar mente for noen ti år siden?
Ting er som de er og naturlovene gjelder sikkert enda så sikkert mulig å klemme ut noen få hester til med kald diesel mens andre som lager comon rail motorer er kanskje mer opptatt av att ikke drivstoffet skal bli så varmt att det skaper problemer.
Ikke vet jeg og sikkert ingen andre her inne heller

 

 

Link to post
pipe skrev 41 minutter siden:

Er vel samme om jeg leser når ikke milliard konsernet Ford Lioen Motor bryr seg om hva myggen Yanmar mente for noen ti år siden?

Nei, det er ikke det samme, dersom du er opptatt av fakta, og hva som bra og hva som er en dårlig løsning for våre båtmotorer. 

pipe skrev 43 minutter siden:

Ikke vet jeg og sikkert ingen andre her inne heller

Joda, Bosch utgir en svært detaljert motorteknikkbok, som oppdateres jevnlig, og finnes på de fleste bibliotek sist jeg sjekket. Alle som leser denne vil vite det som ansees som fakta. Finnes også mange gode doktorgradsavhandlinger relatert til diesel, noe finnes dessverre bare på tysk, men mye er også tilgjengelig på engelsk. Bare å lese...

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

Joda, Bosch utgir en svært detaljert motorteknikkbok, som oppdateres jevnlig, og finnes på de fleste bibliotek sist jeg sjekket. Alle som leser denne vil vite det som ansees som fakta. Finnes også mange gode doktorgradsavhandlinger relatert til diesel, noe finnes dessverre bare på tysk, men mye er også tilgjengelig på engelsk. Bare å lese...

Ja kommer tilbake i tråden når jeg har blitt doktor i motorteknikk

Link to post
Roger jo skrev On 18.5.2024 at 17.42:

Får du kontakt mellom sensor og displayenhet om ikke det er fri siktlinje på denne? Har en lignende hjemme og der forsvinner kontakten så fort det ikke er sikt mellom disse to.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Goodspeed skrev for 3 timer siden:

Får du kontakt mellom sensor og displayenhet om ikke det er fri siktlinje på denne? Har en lignende hjemme og der forsvinner kontakten så fort det ikke er sikt mellom disse to.

Ja er fin kontakt mellom sensor å display hos meg. Har 18mm luke å vel 70mm isolasjon under luke.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 10 minutter siden:

Ja er fin kontakt mellom sensor å display hos meg. Har 18mm luke å vel 70mm isolasjon under luke.

Supert, tipper det ikke er store forskjellen til det som er hos meg. Så da skal jeg få anskaffet en slik.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...