Jump to content

Girolje på Volvo Penta D9 med strak aksling - 2005 modell

Stubba

Recommended Posts

Skal jeg tippe, så har du et ZF-gir og da tipper jeg at du skal bruke vanlig motorolje. Men dette er ren tipping, så du må finne ut hvilket gir du har. Du finner mest sannsynlig skiltet med type og betegnelse på giret, og kansje også på en klisterlapp på motoren.

bellen skrev for 9 timer siden:

Skal jeg tippe, så har du et ZF-gir og da tipper jeg at du skal bruke vanlig motorolje.

Viktig å være obs på at mange ZF gir ikke skal ha motorolje selv om dette er riktig for trådstarters gir. Mitt ZF80A skal for eksempel ha ATF-olje. 

Bare så ikke noen som kommer over denne tråden senere oppfatter det slik at alle ZF gir skal ha motorolje. Les instruksjonsboken for din motor/ditt gir. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har du en link eller kan ta et bilde av den manualen der den omtaler oljetype og spec?

I følge denne listgen fra ZF, lister de at den kan bruke olje i hht ZF 04A, B og C.

A og B er singel grade olje, SAE 30 (SAE 40 i tropisk klima).

C sier 15w40 (samt 5w40 og 10W40). og lister opp hvilke oljer de de godkjenner innenfor ZF 04C specén.

Underforstått at olja som kan brukes på disse girene må ha både riktig viskositet OG være på den lista for at ZF godkjenner det. Ikke dermed sagt at det er katastrofe  å bruke en olje som ikke er på lista men oppfyller spec ellers.

Det absolutt vanligste i all tid på ZF (IRM) 220-350 har vært SAE 30. Har ikke sett eller hørt om at noen bruker 15w40 og enda mindre 5 og 10w. på disse girene

https://aftermarket.zf.com/remotemedia/lol-lubricants/lol-en/lol-te-ml-04-en.pdf

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 5 timer siden:

Det absolutt vanligste i all tid på ZF (IRM) 220-350 har vært SAE 30. Har ikke sett eller hørt om at noen bruker 15w40 og enda mindre 5 og 10w. på disse girene

Jeg har et ZF 325IV-gir som er 20 år gammelt og gått 25000 timer. Har alltid vært brukt 15w-40 og det er ingen tegn til at giret begynder å bli dårlig.

Brigg skrev for 6 timer siden:

Bare så ikke noen som kommer over denne tråden senere oppfatter det slik at alle ZF gir skal ha motorolje. Les instruksjonsboken for din motor/ditt gir. 

Ja, det er sant. Men som jeg skrev, så var det bare tipping ut fra opplysningene som var tilgjengelig. Det er alltid viktig å lese i manualen om hvilken type olje som er rett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...