Stubba Startet 16.Mai Del på Facebook Startet 16.Mai Hei Noen som vet hvordan olje giret skal ha på en Volvo Penta D9 575 med strak aksling? Maritim fant ikke ut av det, og fikk ikke tak i verksted akkurat nå! Takk for hjelpen. Hilsen Espen Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Mai Del på Facebook Svart 16.Mai Har du ikke manual på ditt gir? Om du vet benevnelse på giret så er det sikkert lett å finne ut Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bellen Svart 16.Mai Del på Facebook Svart 16.Mai Skal jeg tippe, så har du et ZF-gir og da tipper jeg at du skal bruke vanlig motorolje. Men dette er ren tipping, så du må finne ut hvilket gir du har. Du finner mest sannsynlig skiltet med type og betegnelse på giret, og kansje også på en klisterlapp på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Stubba Svart 16.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai Supert, takk for hjelpen. Fant manualen og det er ZF305A-E gir på den, så da er det vanlig motorolje :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Mai Del på Facebook Svart 16.Mai Det ligger en oversikt over oljetype og mengde på VP-gir her, men den er fra 2001. Noen som kjenner til en oppdatert versjon? (Her er tilsvarende for drev). Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Mai Del på Facebook Svart 16.Mai bellen skrev for 9 timer siden: Skal jeg tippe, så har du et ZF-gir og da tipper jeg at du skal bruke vanlig motorolje. Viktig å være obs på at mange ZF gir ikke skal ha motorolje selv om dette er riktig for trådstarters gir. Mitt ZF80A skal for eksempel ha ATF-olje. Bare så ikke noen som kommer over denne tråden senere oppfatter det slik at alle ZF gir skal ha motorolje. Les instruksjonsboken for din motor/ditt gir. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sap_2000 Svart 16.Mai Del på Facebook Svart 16.Mai Har du en link eller kan ta et bilde av den manualen der den omtaler oljetype og spec? I følge denne listgen fra ZF, lister de at den kan bruke olje i hht ZF 04A, B og C. A og B er singel grade olje, SAE 30 (SAE 40 i tropisk klima). C sier 15w40 (samt 5w40 og 10W40). og lister opp hvilke oljer de de godkjenner innenfor ZF 04C specén. Underforstått at olja som kan brukes på disse girene må ha både riktig viskositet OG være på den lista for at ZF godkjenner det. Ikke dermed sagt at det er katastrofe å bruke en olje som ikke er på lista men oppfyller spec ellers. Det absolutt vanligste i all tid på ZF (IRM) 220-350 har vært SAE 30. Har ikke sett eller hørt om at noen bruker 15w40 og enda mindre 5 og 10w. på disse girene https://aftermarket.zf.com/remotemedia/lol-lubricants/lol-en/lol-te-ml-04-en.pdf Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bellen Svart 17.Mai Del på Facebook Svart 17.Mai sap_2000 skrev for 5 timer siden: Det absolutt vanligste i all tid på ZF (IRM) 220-350 har vært SAE 30. Har ikke sett eller hørt om at noen bruker 15w40 og enda mindre 5 og 10w. på disse girene Jeg har et ZF 325IV-gir som er 20 år gammelt og gått 25000 timer. Har alltid vært brukt 15w-40 og det er ingen tegn til at giret begynder å bli dårlig. Brigg skrev for 6 timer siden: Bare så ikke noen som kommer over denne tråden senere oppfatter det slik at alle ZF gir skal ha motorolje. Les instruksjonsboken for din motor/ditt gir. Ja, det er sant. Men som jeg skrev, så var det bare tipping ut fra opplysningene som var tilgjengelig. Det er alltid viktig å lese i manualen om hvilken type olje som er rett. Sitér dette innlegget Link to post
Stubba Svart 18.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai Takk for alle svarene og hjelpen. Litt grønn på området, men skal prøve å gjøre litt selv fremover, så lærer etter hvert som man gjør. Var SAE 30 som var rett for mitt gir. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.