allesklappt Startet 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2024 Hei. Jeg er ganske fersk med båter som inneholder elektronikk. Har kun brukt påhengs med snor tidligere. Det skjer absolutt ingenting når jeg vrir om nøkkelen til "start" posisjon på kontrollboksen. Drar jeg i snora med nøkkelen i "på" poisisjon så starter den fint. Kan også stoppe motoren ved å sette nøkkelen i "av" posisjon. Giret på kontrollboksen fungerer også fint. Har avisolert og koblet minus og pluss på nytt på batteriet, nye polsko samt renset polene på batteriet. Batteriet er ladet og måler 12.93V Har koblet ut alt annet av ledninger, kun pluss og minus fra motoren er koblet på batteriet. Har funnet en stk rør sikring på venstre side av motor nær starter. Denne ser fin ut, når jeg tar den ut og setter den inn igjen så piper det fra kontrollboksen så jeg vet at det går strøm til den. Dødmansknappen sitter på kontrollboksen. Kan det være flere sikringer på motoren jeg burde sjekke? Har et multimeter, hva og hvor burde jeg evt. måle spenning? Her er bilde av kontrollboks, lik min. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Det kan være mikro svitsjen, som skal kutte tenningen ved shalting. dette er kun et kort øyeblikk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
allesklappt Svart 17.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Faxen skrev 46 minutter siden: Det kan være mikro svitsjen, som skal kutte tenningen ved shalting. dette er kun et kort øyeblikk. Takk for svar! Hvor sitter denne og hva bør jeg sjekke? Hva er shalting? Google hjalp meg ikke Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Shalte=å gire Microswitch: kan til og med være to stykker på din motor, en sitter inne i kontrollboksen og føler når motoren står i fri. En sitter lavt inne i "motorrommet" den den tynne akselen som overfører girbevegelsen fra spak/girwire til ned i girhuset/undervannshuset. Den lille bryteren skal sikre at motoren ikke står i gir når den startes. Sitér dette innlegget Link to post
Almvik Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Da du ikke sier at det klikker mistenker jeg noe feil i kretsen til startmotorrelæ. Prøv å koble en ledning mellom plus på startmotorsolenoiden og den lille kabelen på den samme solenoiden. Da får du testet startmotor og startrelæ. Fant en bilde på nett. Ser ut som det er skjult bak et plastdeksel på styrbord side på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2024 Så dette var din første tråd.. Velkommen til Forumet Takk for at du har lest reglene og laget en meget god trådtittel, fortalt litt om deg selv, delt riktige detaljer om motor og utstyr, og gitt en god og systematisk beskrivelse av problemet ditt. Knallbra 👍🙂 Håper mange av de eldre og "erfarne" her inne kan lære av ditt gode eksempel... 👍 Sitér dette innlegget Link to post
allesklappt Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 dieselfan skrev On 17.5.2024 at 12.19: Så dette var din første tråd.. Velkommen til Forumet Takk for at du har lest reglene og laget en meget god trådtittel, fortalt litt om deg selv, delt riktige detaljer om motor og utstyr, og gitt en god og systematisk beskrivelse av problemet ditt. Knallbra 👍🙂 Håper mange av de eldre og "erfarne" her inne kan lære av ditt gode eksempel... 👍 Mange takk :D Sitér dette innlegget Link to post
allesklappt Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Almvik skrev On 17.5.2024 at 11.54: Da du ikke sier at det klikker mistenker jeg noe feil i kretsen til startmotorrelæ. Prøv å koble en ledning mellom plus på startmotorsolenoiden og den lille kabelen på den samme solenoiden. Da får du testet startmotor og startrelæ. Fant en bilde på nett. Ser ut som det er skjult bak et plastdeksel på styrbord side på motoren. Kan ikke høre noen klikking nei, skal få testet ledning på solenoiden! Regner med det er dekselet hvor jeg også fant denne sikringen, nær starteren. Takk for tipset :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.