Jump to content

VP D4 med strak aksling, skadelig å bruke bare en motor på dobbel installasjon?


primusmotor

Recommended Posts

Utfordringen vil være smøring og kjøling av giret på motoren som ikke er i bruk. Og event kjøling av pakkboks dersom du har pakkboks med tilførsel av kjølevann fra motoren. 
 

Det er kanskje ZF63 eller ZF80 gir det er snakk om? Hva står det i motorens instruksjonsbok?

 

Uten at motoren går vil smøring av giret bare være plaskesmøring fra akslinger og drev som roteret inne i girkassa. Det vil ikke gå olje gjennom oljekjøler i og med at oljepumpa drives av inngående aksel som bare roterer når motoren går. 
 

Jeg tror, understreker tror, dette går helt fint. Men med langvarig drift med bare en motor kan det kanskje være lurt å starte den andre fra tid til annen slik at oljepumpa får trykket rundt olje og at olja får sirkulert gjennom oljekjøler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg kjenner ikke til de girene, men på seilbåter er det en "evig" diskusjon om motoren skal settes i gir for å låse propellen eller om den skal rotetere fritt når man seiler. Konklusjonen er vel at det kommer an på hvilket gis man har og hva produsenten anbefaler, noen får smøring/kjøling uten motorkraft, andre ikke.

Link to post

Er ZF 63 mener jeg, tenkte og på smøring når den ikke roteres av motor, har eget inntak til pakkboks, så den får vann.

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post
primusmotor skrev for 7 timer siden:

Hei har to volvo D4 med strak aksling, er det noe fare å bare bruke den ene motoren? Ser akslingen på den stoppede motoren roterer.

 

null problem i de aller fleste tilfeller. 

Ryktene om at gir som triller sakte rundt uten belasting plutselig kan havare er meget sterkt overdrevet. Men som alltid, les manualen.

 

Har kun sett noen få gir hvor det står at dette ikke bør gjøres. Som regel eldre konstruksjoner basert på gamle automatkasser til bil (girene er relativt lange).

 

De fleste gir kan frihjule helt fint. Twin Disc skriver på noen av sine gir at motor bør startes (bytte motor for de som går for 1 maskin) en gang i løpet av 24 timer.

 

Det er stort sett ZF (HS) 63 som ble brukt på D4. Disse girene (ZF 45-80) tåler frihjuling fint). Som de fleste andre hydrauliske gir vil plaskesmøring fra utgående aksel som roterer dra med seg olje til de andre tannhjulene som er i bevegelse. Resten av giret står stille.

Den hydrauliske pumpa opererer clutsjene som er frikoblet uten oljetrykk, samt sender olje gjennom oljekjøler som det ikke er noe behov for når belastning er tilnærmet null..

 

 

Flere burde bruke 1 motor når man bare skal tusle rundt i 5-7 knop over litt distanse/ tid av flere grunner.

- Ingen motorer liker å gå nesten uten belastning på lavt turtall over lenger tid.

Således vil 1 motor som gå på 1000-1200 rpm ha mye bedre driftsforhold enn 2 stk på 7-800 og tilnærmet null belastning. 

- Man sparer fuel selv om propell 2 roterer med i lav fart. motor 2 bruker endel fuel på tomgang bare for å gå rundt som er så godt som bortkastet om man skal gå i 5-7 kn.

- Man sparer halvparten av gangtimene.

 

Inn/ ut av havn og trangt farvann? Fyr opp nummer to.

Varmtvann? Fyr opp motor som har bereder tilkoblet den siste havparten av turen.

 

Smøring av vannsmurt pakkboks fra motorens sjøvannsystem? Som regel ikke nødvendig i lav fart uanset pga lavt turtall på aksling (enda lavere på den som avstengt). De fleste saktegående båter har ikke vannsmøring.

 

De fleste to-motorsbåter har krysskobling mellom pakkboksene så de vil komme vann uansett.

 

Endel vansmurte pakkbokser har ikke trykk fra motor, men fra en egen skrogjennomføring med et forvovervendt scoop .... Som bare presser vann i høyere hastighet....

 

Det korte svaret er ja, kjør på :flag_bp:

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 58 minutter siden:

 

null problem i de aller fleste tilfeller. 

Hysteriet og fortellingene om at gir som triller sakte rundt uten belasting havarer er meget sterkt overdrevet. Men som alltid, les manualen.

 

Har kun sett noen få gir hvor det står at dette ikke bør gjøres. Som regel eldre konstruksjoner basert på gamle automatkasser til bil (girene er relativt lange).

 

De fleste gir kan frihjule helt fint. Twin Disc skriver på noen av sine gir at motor bør startes (bytte motor for de som går for 1 maskin) en gang i løpet av 24 timer.

 

Det er stort sett ZF (HS) 63 som ble brukt på D4. Disse girene (ZF 45-80) tåler frihjuling fint). Som de fleste andre hydrauliske gir vil plaskesmøring fra utgående aksel som roterer dra med seg olje til de andre tannhjulene som er i bevegelse. Resten av giret står stille.

Den hydrauliske pumpa opererer clutsjene som er frikoblet uten oljetrykk, samt sender olje gjennom oljekjøler som det ikke er noe behov for når belastning er tilnærmet null..

 

 

Flere burde bruke 1 motor når man bare skal tusle rundt i 5-7 knop over litt distanse/ tid av flere grunner.

- Ingen motorer liker å gå nesten uten belastning på lavt turtall over lenger tid.

Således vil 1 motor som gå på 1000-1200 rpm ha mye bedre driftsforhold enn 2 stk på 7-800 og tilnærmet null belastning. 

- Man sparer fuel selv om propell 2 roterer med i lav fart. motor 2 bruker endel fuel på tomgang bare for å gå rundt som er så godt som bortkastet om man skal gå i 5-7 kn.

- Man sparer halvparten av gangtimene.

 

Inn/ ut av havn og trangt farvann? Fyr opp nummer to.

Varmtvann? Fyr opp motor som har bereder tilkoblet den siste havparten av turen.

 

Smøring av vannsmurt pakkboks fra motorens sjøvannsystem? Som regel ikke nødvendig i lav fart uanset pga lavt turtall på aksling (enda lavere på den som avstengt). De fleste saktegående båter har ikke vannsmøring.

 

De fleste to-motorsbåter har krysskobling mellom pakkboksene så de vil komme vann uansett.

 

Endel vansmurte pakkbokser har ikke trykk fra motor, men fra en egen skrogjennomføring med et forvovervendt scoop .... Som bare presser vann i høyere hastighet....

 

Det korte svaret er ja, kjør på :flag_bp:

Tusen takk for god forklaring🫡👍

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

 

 

 

Link to post

Hvis den ene motoren stoppes og kun den andre driver båten så husk å steng vanninntaket til den avslåtte motoren!

Hvis ikke kan motoren fylles med vann.

Rart ikke dette er nevnt av andre i tråden....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Tranen2 skrev 8 minutter siden:

Hvis den ene motoren stoppes og kun den andre driver båten så husk å steng vanninntaket til den avslåtte motoren!

Hvis ikke kan motoren fylles med vann.

Rart ikke dette er nevnt av andre i tråden....

Ikke mulig på den installasjonen jeg hadde. D-serien har SW-deplastementspumpe og man kan ikke trykke vann gjennom denne og inn i motoren i 5-6 knop.

Link to post
Tranen2 skrev 29 minutter siden:

Hvis den ene motoren stoppes og kun den andre driver båten så husk å steng vanninntaket til den avslåtte motoren!

Hvis ikke kan motoren fylles med vann.

 

Har kjørt mange timer for 1 motor og aldri opplevd eller hørt om dette som noe reelt problem. 

 

Som @Chiefengineer skriver så trykkes ikke vann gjennom en impellerpumpe uten videre i 5-7 kn. I så fall burde de fleste seilbåter fått problemer under seil, båtene redningsselskapet sleper osv osv.

 

I praksis et ikke-problem på de typiske installasjonene det er snakk om.

Mvh. SAP

Link to post
Gabi skrev 39 minutter siden:

Er det lov å spørre om hvordan det hadde vært om det var drev? Feks dph?

 

Bare å skru av. Selv om vann hadde fosset gjennom sjøvannskretsen (som det ikke gjør) hadde det bare rendt ned eksoskrøken og  ut  i motsetning til endel akslinginstallasjoner som har løftepotter og/eller eksoslange i svanehals.

 

Servoen sitter på ene motoren (hydr) versjon, så blir tung på rattet uten. Pleide å bruke AP på lengre strekk med motor uten servo. Brukte motor med servo der man følte for å ratte manuelt (som feks nedover E6 i Bohuslän eller blindleia).

 

Elektrohydraulisk fly by wire på nyere DPH og DPI bryr seg ikke om hvilken motor som er i drift.

Samme med IPS.

 

DPH/ DPI styrer veldig bra for 1 maskin.

 

Tranen2 skrev for 10 timer siden:

Står i brukermanualen på min båt med 2 x VP D3-190/HS45AA. Poengtert som meget viktig.

Sikkert variasjon fra installasjon til installasjon

 

Må være noe slikt ja, for i praksis har jeg aldri hørt om det som et reelt problem. Evt at manual beregnet for det amerikanske markedet hvor man kan bli saksøkt for millioner om det ikke står skrevet at man ikke skal tørke katten i microbølgeovnen eller at kaffen faktisk er varm :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Underlig det med at motoren skal kunne fylles med vann. Jeg har aldri hørt om noen seilbåter, med eller uten drev, som må stenge vanninntaket. 


Jeg har seilt endel, og snakket med mange seilere. Jeg har aldri hørt om noen som stenger vanninntaket når de seiler. 
 

Masse diskusjon om det er greit at akslingen roterer mens man seiler, men aldri hørt snakk om problemer med vann. 
 

I min manual står det at jeg skal starte motoren hver 4. time (eller deromkring) og kjøre litt, dersom akslingen roterer mens jeg seiler. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Gabi skrev 12 minutter siden:

Supert! Skal gå Gøta Kanal i sommer og da kan det kanskje være greit med 1 motor med fartsgrense 5 knop!

 

Ja, sakte transport-strekker i kanalen er det helt greit å bruke en motor siden drev styrer såpass godt. Men du vil nok foretrekke den motoren med servo vi jeg tro. Den andre kan jo brukes på andre og rettere strekninger i kombinasjon med AP senere for å balansere timetallet. 

Man sparer jo endel gangtimer på dette pluss at motoren som går har bedre driftsforhold. Skjønner egentlig ikke at ikke flere gjør dette siden markedet ofte er så opptatt av gangtimer.

 

Men dette med gir som ikke skal tåle det, samt risk for  å fylle motoren med vann er de mange som nevner og har nevnt i all tid, som oftest uten at det foreligger noen konkrete eksempler på det som fortelles.

Mange virker  å tro at motor dævver og båten går ned om man skulle finne på å gå for en motor, uten at de samme folkene reflekterer over feks seilbåter under seil eller slep med RS som ofte foregår fortere enn man typisk går for 1 maskin. 

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...