Grønn sektor Startet 18.Mai Del på Facebook Startet 18.Mai Hei! Kjøpte en 27-fots seilbåt fra 1980 for to sesonger siden. Den er blitt mer baktung i vannet, slik at vannlinjen knapt er synlig bak lenger. Så dette i fjor og har inntrykk av at det er enda litt verre i år. Skjønner at sånt kan skyldes at glassfiberen i seg selv absorberer vann? Er det noen som har forsøkt å tørke glassfiberen ved å legge båten i opplag innendørs? Hvordan hindrer man i så fall at det skjer igjen? Forslag til alternative diagnoser? Ser ikke at båten tar inn vann noe sted bak og har ikke fjernet noe last i front som kunne forklart det. Takker for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Mai Del på Facebook Svart 18.Mai Tipper dette må skyldes endring/ flytting av vekt ombord . Glassfiberen kan umulig trekke så mye vann at det er synlig på vannlinja, eller hva sier du @Eika ? Myten om at 30-35 fotere veier flere hundre kg mindre pga vann i glassfiberen når de settes ut om våren kontra når de ble tatt opp på høsten er tilbakevist mange ganger, men blir fortsatt gjentatt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eika Svart 18.Mai Del på Facebook Svart 18.Mai Jeg har hørt at glassfiber kan trekke opp til 1-2%, men hvis båten er prima med epoxy primer før bunnstoff, så er det jo tett. Men det jeg ville undersøkt er om det er noen minimale sprekker og balsa kjernemateriale som trekker vann, det er det mest logiske jeg kommer på hvis ikke det bare er syns bedrag eller flytting av vekt som har skylda Hvor mye vindfang er det i de dumme pinnene(masta) ? Er det sånn at båten kan helle ett par grader kun av forskjellige vind rettninger ? Eller hvis man strammer feil i waierene som går opp til toppen ? "Kjente det var litt slakk bak så stramma 5 runder" også plutselig blir båten mer baktung ? Jeg har null greie på hvor mye den pinnen midt på båten påvirker båten ellers, men jeg har prata med folk rundt på opplagene og noen av de "råeste" regattabåtene justerer de vist spennet i masta under forskjellige forhold osv så har skjønt at det jaktes virkelig knop der også. Men flytter man rundt på spennet i masta så må jo det påvirke tyngdepunktet også, tenker jeg da Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 24.Mai Del på Facebook Svart 24.Mai Da har en bekjent av meg fått inn en jobb med samme symptomer som du har, men der så man heldigvis lekkasjen pga ett par av skruene de hadde festa teaken med gikk imellom glassfiberen på andre siden og det kom brunt vann inn i båten og de så de brune stripene der det rant inn. hvis skruene bare går igjennom det ene laget så er det store områder som kan fylles med vann før man merker noe, hvis man merker noe Etter noen prøveborringer så har de funnet mange kvm med klissvåt og råtten balsa. Kjøp deg en liten plast hammer, slå litt forsiktigt rundt på glassfiberen på båten og se om du kan høre stor forskjell i lyden, hvis lyden plutselig endrer seg og det er samme lyd over ett større område, krabb inn i båten og sjekk fra innsiden om det er en plass det er kjernemateriale. Hvis det er kjernemateriale, borr ett 2mm hull og kjenn på det som kommer ut. Hvis det er tørt så holder det med en "dært" tek7 for å fylle hullet igjen, er det vått så blir det jobb og da er første del av jobben og finne ut av om det er noe forsikringa dekker eller om du må stå for rep selv. På bildene så sjekker jeg kjernemateriale i stiverne på en båt som hadde vært en tur under ett par år tideligere. Alt over 15% vil gi sopp og råte skade i treverket på sikt hvis ikke jeg har misforstått helt. Her kan du se en kontrollmåling på planke som ligger ute og rett på bakken Så dette var en dårlig nyhet Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mai Del på Facebook Svart 24.Mai 5 hours ago, Eika said: Alt over 15% vil gi sopp og råte skade i treverket på sikt hvis ikke jeg har misforstått helt. Det er forskjell på saltvann og "søtvann" her, salt har to egenskaper her, det virker konserverende (slik at man tåler litt mer fukt uten at det blir råteskader), og det sørger for større elektrisk ledeevne - som igjen medfører at måleapparatet viser mer fukt enn hva det i virkeligheten er. Jeg ville ikke fått panikk av å lese 26% dersom det er snakk om saltvannsfukt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grønn sektor Svart 6.Juli Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli Tusen takk for så gode og detaljerte svar! 🙏🙏 Vi får sjekke nærmere i opplag til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli Flytt litt på bagasjen, så ordner det seg nok. Skroget kan nok trekke 3-4 kg, i verste fall. Resten er vekt man bærer ombord selv. Jeg erfarte det sist jeg byttet båt. 3 turer lastet til taket i stor stasjonsvogn, før overlevering av 24 fots snekke. Det blir vekt av slikt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eika Svart 6.Juli Del på Facebook Svart 6.Juli Vi får håpe det ikke lekker inn noen plass, noen mnd til før man tar tak i det kan koste så mye at båten ender opp som usalgbart vrak etterpå. Bare les litt på forumet om de som har måtte bytte balsa pga lekkasjer. Satan for en jobb :/ Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 7.Juli Del på Facebook Svart 7.Juli Har hatt et par gamle seilbåter og har liten tro på at inntregning av vann i glassfiber er noen sannsynlig årsak. Et par andre mer sannsynlige årsaker: En del båter har en ferskvannstank under forpiggen. Hvis ferskvannet brukes opp, da vil nesa stille litt mer opp enn bakparten. På to av mine tidligere båter så var dette nokså tydelig. En annen faktor som kan påvirke det er jo om man har lagt til eller fjernet anker eller ankerkjetting. Hadde akkurat dette problemet på en av mine tidligere seilbåter - Hvorfor har den blitt så baktung? Da var det bare å fylle opp ferskvannstanken med de 50 kg'ene, så var alt som normalt. En tredje faktor det er hvis det har lekket inn vann i området rundt propellaksling, hvis det finnes noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 7.Juli Del på Facebook Svart 7.Juli Arne2 skrev for 1 time siden: Har hatt et par gamle seilbåter og har liten tro på at inntregning av vann i glassfiber er noen sannsynlig årsak. Så du har ikke trua på at skruer fra teaken og div annet kan lekke inn ? Eller at det er en sprekk her eller der som man ikke har funnet og som lekker inn ? Balsa'n suger til seg vann Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 8.Juli Del på Facebook Svart 8.Juli 21 hours ago, Eika said: Så du har ikke trua på at skruer fra teaken og div annet kan lekke inn ? Eller at det er en sprekk her eller der som man ikke har funnet og som lekker inn ? Balsa'n suger til seg vann Den første båten jeg hadde (Oksøy/ADA 32), hadde ligget ute på sjøen i mange år etter at siste eier hadde gitt den opp. Det var masser av osmose og mange steder at gelcoaten var helt borte slik at polyester/glassfiber lå helt ubeskyttet mot sjø. Spesielt roret var mye oppspist med store og dype kratere. Ikke noen tegn til vannintregning i et slikt omfang at det ga endring i vekt. Tok den på land og tørket den opp, sparklet og la på nye glassfibermatter/polyester over de verste skadene, og fikk den til å se rimelig OK ut. Regnet dette som en leksjon 1 i reparasjon av glassfiberbåt, men 5 år senere, så oppdaget jeg til min forbauselse at alle reparasjonene hadde holdt 100% og at skroget så helt fint ut. (Men da hadde motoren sitt havari no 2, og da ble det "ny" båt.) På den båten så var i alle fall ikke inntregning av vann polyester i så stort omfang at det ga noen merkbar endring i vekt noen problemstilling, selv om båten lå ute i flere år med forholdvis store skrogskader, der sjøvannet var i deirekte kontakt med polyesteren. Det som går inn av vann i polyesteren kan ikke dreie seg om mer enn ganske få prosent av vekten. Det var en vedig bra sjøbåt i de 5 årene jeg hadde den i bruk, og mange av turene ble gjennomført i det dårligste været som var mulig å finne langs kysten. Mulig at det kan være en helt annen problemstilling hvis det er brukt balsa som distansenateriale i en "sandwich". men det er vel opp mot dekket man eventuelt bruke en slik løsning? (Med balsa som distansemateriale.) Skal tro om båter med divinycell eller den type distansemateriale, vil kunne være utsatt for vannintregning i distansematerialet? (Vet det ikke.) Når det glelder seilbåter av plast så mener jeg at det er å foretrekke båder som er laget av ett lags massivt polyester/glassfiber, så kan man ha noså store skader i overflaten med mulighet for vanninntregning i polyesteren, uten at det nødvendigvis har oppstått skader som ikke er godt reparerbare. Har på den annen side også vært og sett på en båt som var annonsert som "nesten strøken". En kikk ned på laminatet ned mot innfestingen av kjølen, viste imidlertid oppsprekking med innstrtegning av vann gjennom skroget. (H.Linge - Gambler) At polyeteren skulle trekke så mye vann at det ville gi noen større eller merkbar endring i vekt, det tror jeg ikke en gang ville skjedd om man slipte vekk gelcoaten over hele skroget og lot det ligge ubeskyttet et års tid. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Juli Del på Facebook Svart 8.Juli 2 hours ago, Arne2 said: På den båten så var i alle fall ikke inntregning av vann polyester i så stort omfang at det ga noen merkbar endring i vekt noen problemstilling, selv om båten lå ute i flere år med forholdvis store skrogskader, der sjøvannet var i deirekte kontakt med polyesteren. Det som går inn av vann i polyesteren kan ikke dreie seg om mer enn ganske få prosent av vekten. Det er korrekt at et rent polyester/galssfiberskrog ikke trekker signifikant med vann - men polyester er ikke det samme som balsa. Her er det snakk om en sandwichkonstruksjon hvor man har balsatre innkapslet i glassfiber/poylester. Denne typen konstruksjon har den store svakheten at dersom vannet først får trenge inn, så blir det sugd opp og innesperret. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
oyster Svart 5.August Del på Facebook Svart 5.August Det er nok ganske usannsynlig at skroget i seg selv har trukket så mye vann at det vises på vannlinja. Laminatet har i seg selv en egenvekt som ligger nært oppunder egenvekten til vann. Om det trekker så mye vann at det vises på vannlinja, må effekten være så stor at det endrer på båtens deplasement. Det skal til noen liter, og du vil se at skroglaminatet hare svellet kraftig. Om det er et eller annet kjernemateriale, som for eksempel balsa, som trekker vann, blir det noen liter, men uansett ikke nok til at det bler merkbart (men da har du uansett et kjempeproblem). Tror du må lete etter feilen annetstedshen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.