Jump to content

Hvor bør poden ta båtførerbeviset på nett?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Ungdommen ønsker å ta båtførerbeviset,  og da via nett-undervisning og eksamen. Hvor anbefaler du at han melder seg opp og gjør dette online, og hvorfor?

Pris er viktig, men også at opplæringen er god.

Praktisk båtliv lærer han av meg. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Poseidon har vel sluttet med båtførerkurs? Forsto det slik at siden det nå tilbys såpass mange kurs der man kan ta lappen på en dag, med «beståttgaranti», valgte han å heller fokusere på D5L, D6 og andre mer omfattende sertifikater. Støtter ellers anbefalingen, hos ham får man det man trenger, og mer til. Tok D5L hos ham for et par vintre siden, og er veldig fornøyd.

Grand Banks jr skrev for 4 timer siden:

men også at opplæringen er god.

da bør du laste ned pensum, det lærer en ikke på et kveldskurs  med beståtteksamen. 

https://www.sdir.no/veiledninger/pensum-til-batforerproven/

Elever på ungdomsskolen kan ta båtførerbevis som valgfag som del av faget "Natur, miljø og friluftsliv", dersom skolen legger til rette for dette.

https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/batforerbevis/batforerbevis-som-valgfag-i-ungdomsskolen/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg takker for svært mange gode tilbakemeldinger, både her og ellers.
Når det gjelder båtførerkurs har utviklingen vært skremmende, det har utviklet seg til et 3-hjulsykkelsertifikat uten noe reell lærdom og innhold  -  stort sett.
Dette vet Sjøfartsdirektoratet helt utmerket, men sitter allikevel med hendene i fanget og ser på.
Her er min kommentar til denne "galskapen" slik som den kom på trykk i Stavanger Aftenblad for en tid tilbake. (Merk at dette er skrevet før "høyhastighetsbevis" ble et tema.)

Galskap.jpg

Med vennlig hilsen POSEIDON

@Poseidon Jeg har hørt om dine D5L kurs og at de skal være veldig bra, men tok det med NMKS siden forstod det som at du ikke har noe kurs før høsten etter at jeg ringte i desember.

Når det gjelder båtfører prøven så tok jeg det i 2017 da jeg kjøpte Alicraft via ett selskap som arrangerte kurs i Skien og det var nærmest som du beskriver i avisartikkeln. Men altså ikke noe bestått garanti det var seriøse spørsmål og ingen av folka fikk ta opp mobiler ol. så det var ekte teori eksamen men ikke veldig givende i form av lærte ting siden folk flest øvde vel på muliplechoice spørsmål hjemme. Men siden det avvikles på samme måten med EASA ATPL(A) eksamner for fly så er vel multiplechoice pugging godkjent metode i verden. 

Det var derimot god læring i D5L kurset selv om skulle hatt mer om motor og annet praktisk. Det var også veldig fin praktisk bit med Storebro 500. Når det gjelder D5LA synes jeg det ble "lite matnyttig" teori staten har lagt opp til i pensum. Det burde nok være ett ekstra sertifikat mellom D5L og D5LA for de som skal utenfor Norge men ikke over atlantern med litt mer "matnyttige" ting.

Vet ikke hva som er med på ditt kurs men tok det som var tilgjengelig siden ville ha D5L i tilfelle tilbud på båt jeg kan kjøpe før høsten.

Roger jo skrev for 4 timer siden:

da bør du laste ned pensum, det lærer en ikke på et kveldskurs  med beståtteksamen. 

Er kursene bare en kveld nå? Jeg har ærlig talt ikke lest meg opp på hvordan kursene er nå. Forventet at de gikk over mange kvelder og har skikkelig innhold...

Tok selv båtførerprøven på ungdomsskolen den gang det var ganske nytt en gang på starten av 90-tallet, nesten ett år før jeg kunne få papiret. Den gangen lærte vi det grundig,  og det synes vi var moro.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Mulig at din lokale seilklubb er bra, men jeg vil tro det kan være store lokale variasjoner med hvor flinke de er til å formidle kunnskapen til deltakerne. 

Dette online greiene har noen fordeler også, som feks gode muligheter for animasjon/eksempler, mulig å repetere hva man vil, når man vil..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...