husky dane 85 Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Eg har suzumar310 med 6hk 2takt,planar med 2voksne,burde vore 8hk men dåfår eg problem med å løfta den(25kg var lettare før) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 tobixen skrev On 20.5.2024 at 8.41: Totakt vs firetakt har mye å si ifht vekt, men er det ikke slik at totaktsmotorer er i ferd med å fases ut av miljøhensyn? Vis hele sitatet Jo, nye små totaktere er vel ikke solgt av norske forhandlere siden 2007. Og nå produseres ikke Evinrude E-tec heller mer. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 husky dane 85 skrev On 20.5.2024 at 9.36: 25kg var lettare før Vis hele sitatet Der sa du det. Jeg måtte over på 0,33 på grunn av halvliteralbue. J-Å skrev On 20.5.2024 at 12.09: Jo, nye små totaktere er vel ikke solgt av norske forhandlere siden 2007. Vis hele sitatet Jeg lette lenge etter Mercury 3,3 hk 2 takt, og prutet ikke da jeg fant en i god stand fra 2006. 13 kg, og ihh til enkelte youtubere kraftigere enn 4 hk. 4 takteren. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Thomas_h Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Førstefender skrev On 19.5.2024 at 22.33: Mercury 270 er absolutt en fullverdig rib Vis hele sitatet Jepp, enig i det. Jeg tenkte mer på enda større rib i forbindelse med kommentaren "15 hk, eller helst mer".. derfor jeg sa jeg trenger 15 fot større moderskip? Førstefender skrev On 19.5.2024 at 22.33: TG2 davit Vis hele sitatet Sett på de, og vil forenkle det med påhenger av og på. Men har alt snapdavitere felt inn under teaken fra fabrikk, så ønsker ikke å ta de av med det første. Førstefender skrev On 19.5.2024 at 22.33: at jeg kjenner Skilsø 34 så godt, så tror jeg vel ikke en jolle og motor på tilsammen 60-70kg merkes noe særlig montert på hekken. Vis hele sitatet Det går nok fint ja. Ser en del av de 270-300 rib'ene ligger rundt 40 kg, og med påhenger mellom 20 og 30 kg er det nok ok. Som jeg skrev så er monteringen på og av med påhengeren en av grunnene til å holde vekten nede. Gullfisk skrev On 19.5.2024 at 22.45: 8hk Yamaha 2t veier ca 25kg 9,9/15 Yamaha 2t ca 36kg Vis hele sitatet Er vel ikke så lett å få tak i 2 takter av nyere dato? Fikk 24 treff på slike motorer på finn nå, men lite av de som er brukandes. Har en 9.9 tohatsu 2 takt stående, som jeg muligens kunne brukt, men veier vel 44 kg? 4 takt veier vel betraktlig mer, så da går plutselig hk ned noe. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 sunod skrev On 19.5.2024 at 22.54: taket fremfor hekken Vis hele sitatet Som andre nevner er dette litt utfordrene med denne båten. Bak er taket kun skyvetak i stoff, og foran det er det kun skyvetak i glass. Vanskelig å se hvor en slik kran kan monteres. Har sett en slik på fly bridge båter men ikke noe sterke punker på mitt tak desverre. Førstefender skrev On 20.5.2024 at 3.44: r hatt jolle i davit på ca 80-90kg på en 35foter Vis hele sitatet Takker for infoen. Kjekt å vite. Sikkert ikke noe problem. Jeg bare føler ræven graver seg så mye ned på den, men det blir sikkert ikke noe forskjell på 100kg mer eller mindre. Merke ikke stor forskjell mellom fulle og tomme tanker og det er jo nesten 1000kg. Var 10 stk i båten i dag, og var lik som vanlig. Barbaria skrev On 20.5.2024 at 7.40: fant ut at små tuber på 38cm eller mindre blir veldig vått med oss ombord, og at 44 cm Vis hele sitatet Skal ta den infoen med videre. Den 310 var bare noen få lapper mer enn den 290 spm ble tipset til over. Ser ut som eneste forskjellen mellom de var pontongene? tobixen skrev On 20.5.2024 at 8.41: Totakt vs firetakt har mye å si ifht vekt, men er det ikke slik at totaktsmotorer er i ferd med å fases ut av miljøhensyn? Vis hele sitatet Trodde ikke de var solgt på evigheter? Mulig noen skrev det over, men hva er den aller letteste 9.8/9.9 hk 4 takt motoren til salgs i dag? Ungene skal også lære seg å føre båt de neste årene, så det blir i denne jollen. Da kan det vel ikke være mer enn 9.9hk heller? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=353787343 Om du bor i nærheten av Harstad hadde jeg hentet denne i kveld.. om så, bare for motoren?? synd den er så langt unna.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
tobixen Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Thomas_h skrev On 20.5.2024 at 19.31: Jepp, enig i det. Jeg tenkte mer på enda større rib i forbindelse med kommentaren "15 hk, eller helst mer".. derfor jeg sa jeg trenger 15 fot større moderskip? Vis hele sitatet Jeg har mest erfaring med jollstørrelser som bikker tretallet og moderne tung firetakters motor. Dersom man kan komme opp i plan med langt mindre motor med 2.7m jolle og totakters, så tar jeg det til etterretning, det er nyttig informasjon for min del. (Post-edit): det er kanskje 2-takt vs 4-takt som er det store skillet her. Med mye vekt helt i hekken på jolla, trenger man mer kraft for å komme opp i plan. Mon tro om en kraftig Torqueedo og batterivekt i baugen av jolla kan være en løsning). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Thomas_h skrev On 20.5.2024 at 19.49: Ungene skal også lære seg å føre båt de neste årene, så det blir i denne jollen. Da kan det vel ikke være mer enn 9.9hk heller? Vis hele sitatet Det er vel nettopp derfor det står "9.9" og ikke "10.0" på disse motorene. I praksis slipper man nok unna med 15 hk. En del motorer med påskrift 9.9 er i realiteten 15hk-motorer med noe form for sperre, dersom man vet hva man gjør kan man (etter hva jeg har hørt) fjerne sperren, slik at man har en 15hk-motor med påskrift 9.9 hk. Forøvrig, en ting er å "kjøre" i planfart, en annen ting er å "klatre" seg opp i plan. Det er det siste man trenger motorkraft til. Som andre har nevnt, men en underdimensjonert motor kan man tidvis greie å "tippe" båten opp i plan ved å flytte vekt forover i båten (men har man for mye vekt ifht motorkraft, så ender man imidlertid opp med at båten sant nok ligger horisontalt i vannet, men man "brøyter" seg frem i stedet for å reelt sett plane). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Swingswong Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Ville helt klart valgt en 290 fremfor 270. 290 planer mye lettere og er bedre i sjøen. Har hatt begge. Alu skrog som Highfield har er fint. Hadde en 270 med finerplater i bunn. Den veide 50kg. Highfield 290 er under 40kg. 270’n med finerbunn planet med 6hk og 120kg. Om det var bølger ble det vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Har en 310 classic fra Highfield og en 20 HK Honda. Ligger mye i uthavn og har ofte noen nm inn til nærmeste butikk, så den blir mye brukt. Jolla har god lasteevne og tar bølger veldig bra. Samlet vekt er ca. 100 kg. Som alt annet "buy once, cry once". Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Thomas_h skrev On 20.5.2024 at 19.49: Mulig noen skrev det over, men hva er den aller letteste 9.8/9.9 hk 4 takt motoren til salgs i dag? Vis hele sitatet Tohatsu 9.8 veier 37 kg. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 5nacks skrev On 21.5.2024 at 7.02: 310 classic fra Highfield og en 20 HK Vis hele sitatet Jeg sett litt på 310 UL, den virker bra. Sendte mail til Bakken Motor om den og andre båter tilsvarende. Finner ikke mye av denne typen rib på finn for tiden. Får sette opp et søk. Overraskende lite påhenges på finn også, og de som er der har holdt seg bra i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Vestkystseiler skrev On 21.5.2024 at 9.35: Tohatsu 9.8 veier 37 kg. Vis hele sitatet Takker for info. Noen lettere? .. Det er vel også forskjell på om det er orginalt en 15 eller 20 hester som er begrenset. Da blir de vel en del tyngre. De som er 9.8 er vel ofte max utnyttet? Eller har jeg misforstått? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Thomas_h skrev On 21.5.2024 at 10.14: Takker for info. Noen lettere? .. Det er vel også forskjell på om det er orginalt en 15 eller 20 hester som er begrenset. Da blir de vel en del tyngre. De som er 9.8 er vel ofte max utnyttet? Eller har jeg misforstått? Vis hele sitatet Ligger flere 2t 8hk og Vmax på finn nå. 2007 er vel siste år det ble solgt nye 2t tror jeg, men mange gode motorer fortsatt. Vmax har blitt omsatt for mellom 15 og 20k ca avhengig av årsmodell og tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Fikk nå svar fra en selger, hvor de anbefaler "Mercury F 10 MH EFI 4-takt", da denne kan du oppgradere fra 10, 15 eller 20 hk. Denne veier 47 kg, så er jo litt å flytte over fra hekken. Får lage en kran ? eventuelt begynne å trene litt mer. De hadde også salg på Zodiac cadet 300 alu. Er det noen med erfaring på den? Fortsatt i tenkeboksen. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Thomas_h skrev On 21.5.2024 at 10.14: Det er vel også forskjell på om det er orginalt en 15 eller 20 hester som er begrenset. Da blir de vel en del tyngre. De som er 9.8 er vel ofte max utnyttet? Eller har jeg misforstått? Vis hele sitatet Nei, du har ikke misforstått. Tohatsu 9.8 har et sylindervolum på 208 cc, mens f.eks 15 hesteren til Tohatsu har 333cc (samme som Mercuryen du fikk anbefalt), så Tohatsu 9.8 er ikke en strupet 15hk 15 hesteren til Tohatsu veier 43 kg. En annen forskjell på Tohatsu 9.8 og Mercury eller Suzuki 9.9, er at Tohatsuen har forgasser, mens de andre har elektronisk innsprøyting. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Thomas_h skrev On 21.5.2024 at 11.33: Fikk nå svar fra en selger, hvor de anbefaler "Mercury F 10 MH EFI 4-takt", da denne kan du oppgradere fra 10, 15 eller 20 hk. Denne veier 47 kg, så er jo litt å flytte over fra hekken. Får lage en kran ? eventuelt begynne å trene litt mer. De hadde også salg på Zodiac cadet 300 alu. Er det noen med erfaring på den? Fortsatt i tenkeboksen. Vis hele sitatet Jeg har både 8hk Yamaha 2t på 25 kg og Vmax 2t på 35 kg ca. 8 hestern føles som halve vekta, mens Vmaxn er helt i grenseland for meg føler jeg. 47kg blir tungt å løfte. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 J-Å skrev On 20.5.2024 at 12.09: Jo, nye små totaktere er vel ikke solgt av norske forhandlere siden 2007. Vis hele sitatet Er dette EU-regler eller særnorske regler? Er det enklere å få kjøpt små totaktere i utland, mon tro? Eventuelt bare vente til det kommer raske elektriske joller på markedet. En katamaranjolle med kraftig elektrisk motor burde vel være i stand til å oppnå litt fart? Jeg ønsker meg tilbake til å ha en jolle som bl.a. gjør det enkelt å handle melk selv om man har ankret opp langt unna nærmeste butikk - men forrige jolle endte opp med å bare være slepejolle. I kraftig medvind og mange meters høye bølger er det ikke helt trivielt å ha med seg slepejolle. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 tobixen skrev On 24.5.2024 at 9.54: Er dette EU-regler eller særnorske regler? Vis hele sitatet Jeg tror det vat EU, men flere land har fulgt etter. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 tobixen skrev On 24.5.2024 at 9.54: Er det enklere å få kjøpt små totaktere i utland, mon tro? Vis hele sitatet Blant annet i Australia og New Zealand får man kjøpt splitter nye totaktere fra Yamaha (ut fra bildene har de ikke utviklet seg særlig siden 2007, men gjerne like greit, never change a winning team sier de?). Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Jeg fant akkurat på samme tidspunkt frem til samme webside, og skulle til å kommentere at de fortsatt er i produksjon :-) Australia og New Zealand er litt langt unna, Georgia, Tyrkia, Montenegro, Bosnia, Egypt, Albania og Tunisia er innenfor rekkevidde (og sikkert en del andre land jeg har glemt i farta) :-) (Ukraina og Russland er forsåvidt også innen geografisk rekkevidde akkurat nå, men det frister ikke mye å seile dit med dagens situasjon. Moldovia har vel noen meter med havnearealer mot en del av Donau uten bruer, men tror ikke jeg skal dit). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Thomas_h Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 En liten oppdatering på denne: 1: Om det blir tung motor, da må jeg nok bytte davitter til slik at båten kan ligge flatt. 2: En bekjent gir vekk (eller billig salg) av en defekt Suzuki DF6. Var problemer med ventilene pga E10 bensin, men da det ble fikset ble "crank shaft" pakning ødelagt. Denne gadd han ikke fikse å kjøpe ny motor. Ny pakning er vel 350 kr, men mye arbeid. Så jeg vurdere denne. Noen som har erfaring med denne motoren. Han hadde mye problemer med den, men som sagt pga irring og E10 Bensin. 3: Noen med erfaring på den Zodiac 300 Alu? Denne er på salg, så er fortsatt på radaren. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Har erfaring med Suzuki DF6, men ikke siste modell. Planer med denne på Mercury dynamic 300 og drøyt 100 kg ombord. Har dessverre hatt problemer med å få den til å gå skikkelig. Blir nytt forsøk i sommer med 98 bensin. Det er noen år siden jeg hadde den på, gøyere med 15 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Jeg sliter med å få min high field ul 290 i plan med min 6hk 4 takter Suzuki. Da bar jeg kun meg ca 100 kg bensintank og slepetau og 2 seter og fiskeutstyr ombord. Tanken er satt foran i båten. Hva gjør jeg galt er det feil propell? Burde vel kunne planene med kun meg og litt ting ombord. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 100kg bensintank på en sekshesters!? Det må vel være skrivefeil, mente kanskje 10kg? Trolig er det ikke mulig å få en HF 290 i plan med en 6hk 4-takter Suzuki fordi motoren blir for tung. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.