Jump to content

NMEA2000 input på Cerbo GX

Haveseiler I

Recommended Posts

Jeg har en Victron Cerbo GX med masse data som den kan sende UT på N2K-nettet mitt. På den måten kan Raymarine-kartplotteren se f eks tanknivåer, batterinivå osv.

MEN: Jeg har også andre givere på NK2-nettet som jeg har lyst til at Cerbo GX skal kunne se - altså NMEA2000 INPUT.

Bakgrunnen for behovet er at jeg har bygd opp et dashboard i Node Red som vises på Cerbo GX. Der kan jeg se og styre alt som Cerbo GX ser, altså alt med strøm, batterier, solpaneler, tanknivåer, bluetooth tempmålere osv... men den ser ikke det som skjer ute på NMEA2000-nettet, eksempelvis fart og dybde fra N2K tridatasensoren, RPM, kjølevanntemp og oljetrykk, vindhastighet og retning, rorindikator, osv osv... Alt dette ser jo kartplotteren min, men Victron Cerbo GX er blind fordi den bare sender NMEA-data. Den har ingen funksjon (som jeg har funnet) for å MOTTA NMEA2000...

Er det noen som ser en løsning på dette? Jeg bruker en Rasperry PI til å vise dashboardene fra Node Red, men det er vel ikke så relevant, siden jeg også kan se dashboardene via remote access direkte på Cerbo GX.

Har en Venus GX men bruker N2K kun til output jeg også, så vet ikke om det er mulig å ta inn data, Venus GX har uansett ikke mye ledig CPU-kraft så det er like greit tenker jeg.
Kan kanskje være en tanke å gjøre dette på RPi'n når du likevel har den, jeg hang min via en slik:  https://copperhilltech.com/pican-m-nmea-0183-nmea-2000-hat-for-raspberry-pi-with-smps/

mvh, Arne
www.tiarora.no

@Mastiff organiserte kjøp av en gateway fra Hatlabs og brukte den til dette formålet med suksess mener jeg - men han må nesten bekrefte. Har en liggende på bordet selv men den ligger langt frem i prosjektkøen dessverre.. I dag sitter jeg med ChatGPT og prøver å installere InfluxDB pakke på en DigitalOcean server og skjønner jeg har tatt meg et helt verdenshav over hodet..

https://shop.hatlabs.fi/products/sh-wg

Takk for svar. En enhet som gir meg N2K inn på Rasberryen vil jo løse noen utfordringer, men hvordan får jeg så Cerbo GX til å se det Rasberryen ser? Her er det kanskje noe jeg ikke skjønner: Greia er jo at jeg kjører Node Red på Cerbo GX og den ser de N2K- enhetene som den selv leverer, men ikke andre (tridata-giver f eks). Hvordan kan den se dem noe bedre hvis Rasberryen ser N2K? Den er jo bare et verktøy for å vise Node Red som kjører på Cerboen... Må jeg kjøre Node Red på Rasberryen istedet, kanskje?

@Haveseiler I Kan ikke Node-RED på Cerboen ta inn MQTT-meldinger? Det er jo en av de grunnleggende funksjonene til Node-RED. I så fall kan du bruke Node-RED på Pi-en til å formatere det riktig og sende det til Cerboen. Ellers ville jeg absolutt kjørt Node-RED i en Docker-container på Pi-en. Det er en veldig enkel og grei løsning å oppdatere også. En annen ting er at jeg tror SignalK på Pi-en kan kjøre inject av NMEA2000, men det er ikke sikkert det funker når det kjører på en Cerbo.

Her er et bilde fra i dag som viser informasjonen jeg får fra NMEA2000, fra Suzuki Engine Interface, i SignalK. Tallene midt på, 3, 688 og 0,90 er tilt, turtall og liter i timen. Tidspunkt, fart, dybde ovenfra og nedover, pluss vanntemperatur på 13,2, kommer fra plotteren, over NMEA 0183. De to nederste tallene er sendt av Node-RED til SignalK, det er spenningen på batteriene framme og bak, hentet fra to av mine ti ESP32, med INA219 (mener jeg å huske).

Måke og mobil.jpg

Mastiff skrev 23 minutter siden:

@Fantino Jo da, den kan vel sende ut det meste av info over det, tror jeg, selv om jeg bare har brukt den til mottaker for Suzuki-interfacen. Men det står jo i første post at Cerboen hans ikke kan ta inn NMEA 2000 fra andre kilder.

Aaaah 😁🫣 En aldri så liten men viktig detalj.. Jeg tenkte omvendt.. 

Jeg har aldri satt mine bein i en egen Linux server i skyen før nå heller. Og nå har jeg visst kjørt den smekkfull.. Står konstant på 100% CPU… Dette har jeg aldri gjort før så det får jeg sikkert til… 😳

Mastiff skrev for 1 time siden:

Huff, skyen... Liker den nesten like dårlig som ChatGPT og annen kunstig "intelligens".

Jeg har mast så mye på ChatGPT i dag at jeg er midlertidig nedgradert fra 4.0 til versjon 3.5 😂😂 Og hadde ærlig talt ikke kommet meg en millimeter på vei uten heller..

Du burde forresten teste den på å skrive kode! Den spyr ut de herligste Arduino-rutiner bare du forklarer hva du vil ha. Knekte koden for meg på generering av ‘cyclic redundancy code’ for Modbus. Så er ikke bare tull da. 

Takk for alle konstruktive svar. Når det gjelder KI, så vil jeg anbefale Inga Strümkes utmerkede (norske) bok om temaet - både for de som er skeptiske og de som tror KI er "redningen" :-)

Tilbake til dumme bokser. Jeg kan sikkert kjøre Node Red lokalt på Rasberryen min. Med et NMEA-interface kan den nok også lese alt som kommer ut av både tridata, kartplotter og i tillegg det som kommer ut av Cerbo GX, siden den har jo tross alt har NMEA-ut.

Men da møter jeg jo nye problemer... Når jeg kjører alt lokalt på Cerboen, så er det jo veldig kjapp respons, i tillegg til at jeg kan se og programmere alt via victron-nettsidene. Det spørs om jeg får like kjapp tilgang på data når det først skal ut av Cerboen og ut på N2K-nettet og så tolkes inn igjen på N2K-grensesnittet til Rasberryen...

Kompromisser, altså... Den som hadde laget en Cerbo GX med NMEA inn...

@Haveseiler I Jeg er ikke skeptisk, jeg er livredd for at jeg som 60-åring skal måtte finne enn ny jobb enn den oversettelsen jeg har drevet med stort sett hele arbeidslivet! :cryin:

Da begynner jeg å skjønne oppsettet for den greia. Den har altså NMEA2000 ut, men ikke nettverk inn eller ut, så den kan ikke ta imot MQTT til Node-RED som kjører på den? Men hvordan oppdateres da Node-RED?

Og responstiden ved å kjøre inn til Pi-en vil jeg tro vil være så kort at du ikke merker forskjellen. Ulempen er selvsagt det du sier om å programmere Victron-nettsiden, men med et kjapt søk ser det ut til at det iallfall er laget en egen node for greiene. Og på Pi-en kan du jo også kjøre en Docker-container med Home Assistant, på denne siden fra Victrons forum ser det ut som om det skal fungere å styre greiene derfra.

Apropos MQTT: Jeg har aldri gravd meg ned i denne verdenen, men det er sikkert på tide... Hvis jeg forstår deg riktig, så kan jeg sette opp en MQTT-broker på Rasberryen og så bruke en eller flere MQTT-noder på Cerboen til å sende/motta data? Det hjelper meg kanskje ikke med tridata-sensoren, men det vil jo gjøre det mulig å snakke med Rasberryen - noe jeg ikke får til på noen fornuftig måte idag.. 

Så dette kan jo være et (delvis) alternativ til å flytte Node Red over på Rasberryen... Da kan jeg eksempelvis (kanskje) få tak i GPIO og annet snacks som Rasberryen ser. Kanskje det til og med finnes en N2K-MQTT gateway som jeg kan kjøre på Rasberryen (når den får egen N2K-inngang...

Mastiff skrev 2 minutter siden:

@Haveseiler I Jeg er ikke skeptisk, jeg er livredd for at jeg som 60-åring skal måtte finne enn ny jobb enn den oversettelsen jeg har drevet med stort sett hele arbeidslivet! :cryin:

Da begynner jeg å skjønne oppsettet for den greia. Den har altså NMEA2000 ut, men ikke nettverk inn eller ut, så den kan ikke ta imot MQTT til Node-RED som kjører på den? Men hvordan oppdateres da Node-RED?

Og responstiden ved å kjøre inn til Pi-en vil jeg tro vil være så kort at du ikke merker forskjellen. Ulempen er selvsagt det du sier om å programmere Victron-nettsiden, men med et kjapt søk ser det ut til at det iallfall er laget en egen node for greiene. Og på Pi-en kan du jo også kjøre en Docker-container med Home Assistant, på denne siden fra Victrons forum ser det ut som om det skal fungere å styre greiene derfra.

Synes fremdeles KI-oversettelser har et godt stykke igjen før de er gode nok. Vet ikke hva du oversetter, men hvis det er film eller bøker, så vil jeg ha meg frabedt at du blir erstattet av KI med det første :-)

Rasberryen og Cerboen henger på det samme ethernettet og har begge tilgang til internett. Jeg hadde jo håpet at det skulle hjelpe, men jeg har ikke funnet noen vei igjennom ennå. 

Mastiff skrev 4 minutter siden:

Takk for tilliten! :thumbsup: Det er tv, faktisk, med både film og serier. Blant annet den iblant ganske maritime "NCIS" på TV3.

Og hvis de har kontakt på ethernett må det gå an å kjøre MQTT inn som en del av det, jeg kan ikke fatte noe annet. MQTT er jo en av grunnfunksjonene til Node-RED!

Keep up the good work!

Ja, jeg skal teste ut MQTT-ruta. Det kan jo være nyttig å forstå MQTT uansett om jeg får noe fornuftig ut av det eller ikke...

Takk, takk! Og MQTT er faktisk forbausende nyttig til veldig mye forskjellig. Det lille jeg ikke kan bruke det til mellom de mer "smarte" enhetene jeg bruker (de enkleste kommuniserer jo over Z-Wave eller 433mHz eller ZigBee), har jeg fikset med en REST-node i Node-RED og REST-plug-in for Home Assistant. Da kan man sende oppkall til nettsider.

On 5/19/2024 at 2:24 PM, Haveseiler I said:

Takk for svar. En enhet som gir meg N2K inn på Rasberryen vil jo løse noen utfordringer, men hvordan får jeg så Cerbo GX til å se det Rasberryen ser? Her er det kanskje noe jeg ikke skjønner: Greia er jo at jeg kjører Node Red på Cerbo GX og den ser de N2K- enhetene som den selv leverer, men ikke andre (tridata-giver f eks). Hvordan kan den se dem noe bedre hvis Rasberryen ser N2K? Den er jo bare et verktøy for å vise Node Red som kjører på Cerboen... Må jeg kjøre Node Red på Rasberryen istedet, kanskje?

RPi'n kan jo gjøre alt den GX'en kan gjøre og mere til med et N2K-interface, og sannsynligvis vesentlig raskere også?  Kjør opp Node Red, SignalK, whatever på RPi og hack det som trengs der vel?  Skjønner at du ikke får presentert alt i Victron-portalen men det er en annen sak..

mvh, Arne
www.tiarora.no

Kjør heller SignalK og Node-RED som separate Docker-containere. Så bruker du plug-in for SignalK som heter Signal K - MQTT Gateway og velger å sende de stiene du trenger. Jeg har blant annet navigation.position, navigation.speedOverGround, environment.water.temperature, environment.depth.belowTransducer og propulsion.port.fuel.rate, pluss noen til. propulsion kommer jo fra motoren, og det er N2K.

@Swingswong Fra dokumentasjonen:

If you have lost the password

You can reset Signal K security by:

1. Open a terminal
  2. Delete the existing file: /home/pi/.signalk/defaults.json
  3. Run the setup sudo signalk-server-setup. Accept the update option rather than configuring from scratch. Select no for port 80 and SSL
  4. Navigate to the login page with a browser. Note that the option is now not to login but instead to create an administrator account. Once you do that you will be offered the login page.
16 hours ago, Swingswong said:

Problemet mitt er at dette er i en Cerbo og jeg får ikke sett en eneste directory. Mulig jeg skriver noe feil, men det er liksom helt blankt

Du får listet katalogstrukturen om du logger inn vha SSH?
Kan prøve å sjekke under /data/home/ om det ligger på samme nivå som nodered?

https://www.victronenergy.com/live/venus-os:large

Edit: Står mer om katalogstrukturer og reset her:
https://www.victronenergy.com/live/venus-os:large#backup_reset_to_factory_defaults

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...