Swingswong Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Jeg har forsøkt å skrive ls -l og noen flere bokstaver. Er helt grønn på ssh så hjelp til hvilke kommandoer som gir meg noe data er fint :) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Hvis du ikke får noe på ls, er det noe rart her. Prøv å skrive cd og enter, da kommer du til rotkatalogen. Ellers kan det være at du er innlogget som en bruker som ikke har rett til å se noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Du må gi deg litt rettigheter først, da: Deretter logge inn via ssh med root og det passordet du satte over her. Change directory (cd) til rotnivå: cd / Deretter kan du liste katalogene med ls andre kommandoer er df som vil liste filsystemet, ledig og totalt plass, osv. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Swingswong Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Flott! Takk! superuser og ssh er aktivert. Da skal jeg teste cd /. Jeg forsøkte cd.. som henger igjen fra dos. Hva skriver jeg for å komme inn i en mappe og eventuelt slette filer? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 samme som i DOS mye egentlig. cd.. funker ikke, må i tilfelle skrive cd .. (altså cd mellomrom ..) for å gå inn i en katalog er det likt som i dos, cd <katalognavn> slette fil: rm <filnavn> slette hele katalogstrukturen uten mer dill og dall, med filer og alt: rm -rf <katalognavn> https://recoverit.wondershare.com/file-recovery/force-remove-directory-linux.html Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Mastiff Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Oi, jeg ser at / forsvant fra min versjon. Det skal selvsagt være cd / for å komme til rotkatalogen på *nix. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Jeg endte med å bruke filene på den ene siden og boote opp med usb minnepinne. Da slettet signal-k seg og jeg kunne opprette nytt passord. systemet er nå oppe å kjører med node red i signal-k. Det fungerer som det skal og jeg har deaktivert standard node red. Jeg sliter imidlertid med enkel tilgang til node red dashboard. For å komme til dette når jeg ikke er på nettet i båten, må jeg gå inn i VRM, velge large features, velge signal-k velge apps, velge node red, velge dashboard og så trykke på linken til dashbord. Tungvint måte. Finnes det noen måte det kan forenkles? Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 27.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 Det ble en artig tråd, dette :-) Nå har jeg bestilt en sånn WIFI-N2K til Rasberryen min, så får vi se om jeg ikke får liv i resten av nettverket også. De kan vel hende det regner på fjorden en dag eller to i sommer, så da får jeg nok tid til å installere. Ellers har jeg eksperimentert med MQTT, satt opp en broker på Rasberryen og fått kontakt med den fra Cerbo GX med Node Red. Tanken er vel kanskje å bruke dette til å få sendt N2K over til Node Red (eller evt. Signal K). Er det noen som har gode erfaringer med MQTT-klienter som kjører på Rasberry? For de uinnvidde må jo denne tråden se ut som komplett galskap, men jeg synes det er artig å "nerde" framfor å kjøpe nøkkelferdige Raymarine/Simrad/Garmin-løsninger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 27.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2024 @Haveseiler I Og ikke minst er det mye billigere å få til ting selv. Det opplegget jeg har i båten, sammen med det jeg har planlagt, ville koste en god del titusener i ferdige løsninger. Keyless start-systemet til Suzuki koster vel 5000, eller så, mitt er to ESP32-er til rundt 50 kroner hver (ett med relestyring og ett med ESPresense for å føle at mobilen min er i båten) og noen releer til 100 kroner. Og MQTT-klienter er jo alle programmer som kjører MQTT. Men hvis du mener noe som kan se alle meldinger, er det jo bare å sette opp en MQTT Node med debug. Her er en som bare mangler å velge MQTT broker og så kan du enten kjøre hele meldingene eller bare payload, eller begge deler: Sitat [ { "id": "518a2f6a8b4887d4", "type": "mqtt in", "z": "7ab3c919db455b4f", "name": "Vis alle MQTT-meldinger", "topic": "#", "qos": "2", "datatype": "auto-detect", "broker": "", "nl": false, "rap": true, "rh": 0, "inputs": 0, "x": 790, "y": 520, "wires": [ [ "550d33a170314ab4", "7f9740770b5f749e" ] ] }, { "id": "550d33a170314ab4", "type": "debug", "z": "7ab3c919db455b4f", "name": "debug 63", "active": true, "tosidebar": true, "console": false, "tostatus": false, "complete": "payload", "targetType": "msg", "statusVal": "", "statusType": "auto", "x": 1000, "y": 500, "wires": [] }, { "id": "7f9740770b5f749e", "type": "debug", "z": "7ab3c919db455b4f", "name": "debug 64", "active": true, "tosidebar": true, "console": false, "tostatus": false, "complete": "true", "targetType": "full", "statusVal": "", "statusType": "auto", "x": 1000, "y": 540, "wires": [] } ] Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Da har jeg fått og installert en WIFI-N2K. Jeg har hengt den på NMEA2000 nettverket, og det tok meg vel omtrent like kort tid å installere den som å konfigurere den. La oss kalle det 10 minutter, da. Så satte jeg den opp til å levere NMEA2000-data over UDP. Det virket som den greieste løsningen sånn i starten. Så kom den frustrerende biten: det ser ikke ut til å være noen enkel vei til å tolke alle de rare dataene som kommer over UDP. Sånn så det ut: msg.payload : string[78] "$IIDPT,5.6,0.0*43↵$IIDBK,18.3,f,5.6,M,3.1,F*35↵$VWVHW,,T,,M,0.0,N,0.0,K*54↵" 2.6.2024, 09:36:42node: 8a37d5ff8df5e564 msg.payload : string[78] "$IIDPT,5.6,0.0*43↵$IIDBK,18.3,f,5.6,M,3.1,F*35↵$VWVHW,,T,,M,0.0,N,0.0,K*54↵" 2.6.2024, 09:36:42node: 8a37d5ff8df5e564 msg.payload : string[78] "$IIDPT,5.6,0.0*43↵$IIDBK,18.3,f,5.6,M,3.1,F*35↵$VWVHW,,T,,M,0.0,N,0.0,K*54↵" 2.6.2024, 09:36:43node: 8a37d5ff8df5e564 Jeg skjønte jo at den derre "5,6, M" langt inni der måtte være at det var 5,6 meter dypt der jeg lå, men hvordan få ut akkurat dette hersens tallet? Mid? Len? Str? ARGH!! Dermed var det igang med prøving og feiling. Til slutt klarte jeg å lage denne klossete flowen i Node-Red: CSV får det til å se slik ut: { col1: "$IIDBK", col2: 18.3, col3: "f", col4: 5.6, col5: "M" … } 2.6.2024, 09:38:20node: 8a37d5ff8df5e564 Og msg.payload.col4 gir meg dermed "5.6" Så koblet jeg denne til en viser, og NÅ ENDELIG kan jeg se dybde under kjøl på Node-RED!!! Men for et grisete oppsett. Jeg har sikkert brukt tre-fire frustrerende timer på å få dette til å virke, men nå har jeg ihvertfall "fasit" for å få til temp, fart og andre ting også... Og ja: det finnes helt sikkert enklere veier enn denne, men det virker, ihvertfall :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 @Haveseiler I Oi, sånt gjør man jo med en function node. Synd du ikke la det ut her før du jobbet med det, for jeg har akkurat det du trenger. (Men jeg har også en tendens til å ville finne ut av tinge selv og bruke flere timer før jeg poster på et forum...) Trekk ut en function node, og kopier inn denne teksten: Sitat msg.payload = msg.payload.split(',')[1]; return msg; Da tar du det som står etter det første kommaet og før det andre kommaet (1). Det kan brukes til hva som helst i den strenga. Her har jeg laget en veldig enkel flow med en inject-node som sender inn den tekststrengen din, og så sender ut 5.6: Sitat [ { "id": "37edc0c97a43e8ad", "type": "function", "z": "1ff2c33c.c249bd", "name": "function 1", "func": "msg.payload = msg.payload.split(',')[1];\nreturn msg;", "outputs": 1, "timeout": 0, "noerr": 0, "initialize": "", "finalize": "", "libs": [], "x": 280, "y": 2800, "wires": [ [ "dfd80b6719396300" ] ] }, { "id": "dfd80b6719396300", "type": "debug", "z": "1ff2c33c.c249bd", "name": "debug 64", "active": true, "tosidebar": true, "console": false, "tostatus": false, "complete": "false", "statusVal": "", "statusType": "auto", "x": 440, "y": 2800, "wires": [] }, { "id": "e13a2847369a191b", "type": "inject", "z": "1ff2c33c.c249bd", "name": "", "props": [ { "p": "payload" }, { "p": "topic", "vt": "str" } ], "repeat": "", "crontab": "", "once": false, "onceDelay": 0.1, "topic": "", "payload": "$IIDPT,5.6,0.0*43↵$IIDBK,18.3,f,5.6,M,3.1,F*35↵$VWVHW,,T,,M,0.0,N,0.0,K*54↵", "payloadType": "str", "x": 110, "y": 2800, "wires": [ [ "37edc0c97a43e8ad" ] ] } ] Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Ja, det var jo betydelig enklere! Takk! Men jeg trenger den neste 5,6, ikke den første, altså denne: $IIDPT,5.6,0.0*43↵$IIDBK,18.3,f,5.6,M,3.1,F*35↵$VWVHW,,T,,M,0.0,N,0.0,K*54↵ (her står dybden i fot, meter og favner) Det første tallet, altså det etter IIDPT, hopper opp og ned mellom 0 og 5,6, mens det andre tallet er stabilt. Kan .split brukes til å hente ut dette også? altså til å ta teksten etter tredje komma etter "IIDBK"? Jeg har vel vært borti split i et python-kurs en gang, men skjønte ikke at man kan bruke den i en function :-) Men som du sier, jeg har en tendens til å prøve litt for lenge før jeg spør, men man lærer litt på den måten også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Bare tell kommaer, du. Med din rekke fikk jeg det til med fem kommaer. Det har ikke noe å si hva som er imellom dem. Sitat msg.payload = msg.payload.split(',')[5]; Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Ja, der satt den, det var etter komma nr. 13. $VWVHW,,T,,M,0.0,N,0.0,K*54 $IIDPT,5.6,0.0*43 $IIDBK,18.3,f,5.6,M,3.1,F*35 Men jeg måtte filtrere på IIDPT, for ellers så leter den blindt i alt den får inn etter tallet etter komma nr. 13. Det løste jeg med en switch-node som ignorere alle andre meldinger enn de som inneholder IIDPT. Men det kunne kanskje vært gjort direkte i function-noden også? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Aha, jeg så på feil 5.6, beklager. Og sånt er faktisk enklere å ta i en switch-node, det ville jeg selv også gjort. Jeg har masse switch-noder som slipper igjennom på "contains". Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 KUULT! Jeg har holdt på med å få tak i dette dybde-tallet i nærmere tre år, så det er nesten så jeg burde sprette sjampanjen her... selv om det er søndag formiddag. Da kan jeg lete rundt med switch og split etter flere nyttige data nå som PIen endelig ser N2K.. Tusen takk for all hjelp Mastiff :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Ikke noe problem! Bare hyggelig å kunne hjelpe, jeg har selv vært helt avhengig av hjelp opp igjennom for å få til de tingene jeg har gjort. Og skål! Jeg holder meg til godt øl fra polet, gjerne blonde eller hveteøl. Sitér dette innlegget Link to post
Haveseiler I Svart 2.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Skål! Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2024 I stedet for å tippe hva strengen inneholder, les spesifikasjonen. ;-) https://gpsd.gitlab.io/gpsd/NMEA.html#_dpt_depth_of_water Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.