omhI Startet 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2024 Suzuki df115a 2013 modell jager/napper på rundt 3000 o/min. Går fint på tomgang. Jeg var en tur og plutselig begynte motor å jage/nappe rundt 3000 o/min. Slakket ned å kom meg hjem på "tomgang". Håpet det var vann i bensinen så jeg sjekke vannutskiller - ikke en dråpe der. Hadde planlagt å skifte bensinfilter i alle fall og gjorde det. Både filter på motor og vannutskiller, men like ille. Motor jager/napper på 3000 o/min og går fint på tomgang. Noen som har noen forslag på hva det kan være (håper det :) ) https://www.youtube.com/shorts/zj8VmUaBauQ Sitér dette innlegget Link to post
autohelm Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Disse motorene har sperre på 3000 rpm som sier att noe er galt og mest sansynlig elektrisk,sensor ect.Du har ikke tilgang på sds? En dyse som ikke henger helt med kan også lage slike symptomer hvis motoren ellers fungerer som normalt. Er det noen feilkoder /alarmer? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 omhI skrev for 2 timer siden: Suzuki df115a 2013 modell jager/napper på rundt 3000 o/min. Går fint på tomgang. Går den fint på høyere turtall enn 3000, eller får du ikke over 3000? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Tilgang til SDS? Nei det har jeg ikke. om den går fint over 3000 vet jeg ikke - tørr ikke prøve å presse motor. Tenkte å skifte plugger ? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Har hatt samme symptomer på DF115 forårsaket av kondens, høytrykksfilter ødelagt av vann og plugger. Alt skjedde i løpet av et par måneder og i rekkefølgen som jeg har beskrevet. De to første problemene var relatert, muligens også pluggproblemene. Eneste problemene jeg hadde med motoren i løpet av 15 år, nå har den gått problemfritt i 3 år på båten til en kamerat. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Litt sånn den oppførte seg når min 200 df hadde en kaputt plugg! Prøv å bytte plugger først! Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Ja jeg skal kjøpe nye plugger å skifte når helga er over. Takk for gode innspill :) abbor skrev for 2 timer siden: høytrykksfilter ødelagt av vann og plugger. Kostet det mye å skifte høytrykkfilter ? Kan man gjøre det slev ? Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 omhI skrev 28 minutter siden: Kostet det mye å skifte høytrykkfilter ? Kan man gjøre det slev ? Det er normalt to bensinfilter på en litt større påhenger, og begge er enkle å skifte. Det ene sitter på motoren og er gjerne av halvgjennomsiktig plast med bensinslanger inn og ut, som typisk er festet med noen enkle slangeklemmer. Det andre sitter på bensinslangen mellom tank og motor, typisk bak motorbrønnen ved bensintanken. Selve filterinnsatsen kan byttes og minner om et stort oljefilter. Det kan skrus av for hånd ev. ved med en oljefiltertang, og skal skrus fast med hånda. Det kan bli noe bensinsøl ved skifte av filter, så ha en plastboks til å ta imot søl og ev. en fille. Jeg pleier også å koble fra batteriet når jeg driver med slikt. Til sammen bør du kunne kjøpe disse filtrene for noen hundrelapper, men her varierer det sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Det er tre filtre på større Suzuki, de to du nevner og høytrykksfilteret. Koster vel rundt en tusenlapp. Sitter under innsugningsmanifolden. Slipper å demontere denne, tok kanskje ca 45 min å bytte. Høytrykksfilteret har papirinnmat som blir til pappmasje hvis det kommer vann dit. Start med pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 abbor skrev for 12 timer siden: Det er tre filtre på større Suzuki, de to du nevner og høytrykksfilteret. Koster vel rundt en tusenlapp. Sitter under innsugningsmanifolden. Slipper å demontere denne, tok kanskje ca 45 min å bytte. Høytrykksfilteret har papirinnmat som blir til pappmasje hvis det kommer vann dit. Start med pluggene. Takk for info! Det tredje filteret var jeg ikke klar over, til tross for at jeg har en Suzuki. Man lærer noe hver dag på dette forumet. Jeg ser det har en byttefrekvens på 1000 timer, så med mindre det skjer noe spesielt, jf. over, så vil jo det i praksis innebærer levetiden for mange motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Stopper den på 3000rpm som ei turtall sperre, eller kveles den "jevnt"? Hvis den oppfører seg som ei turtall-sperre, så er mulig årsak ødelagt fri-bryter. Hvis den indikerer at den er i fri konstant, så vil den kutte i det turtallorådet. Hvis så, så vil du mest sannsynlig også kunne starte motoren når den står i gir. Hvis den kveles i høyere turtall, så støtter jeg alle tips om problemer med drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 20.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 TAKK FOR GODE INNSPILL :) I morgen skal jeg kjøpe originale plugger og skifte. Gjør det selv. Om det gjør susen blir spennende å se. Dere skal få hører. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 22.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Da har jeg skiftet plugger og skal oppdatere min erfaringer. 1) Vi måtte gjøre vendereis etter at motor begynte å rykke på ca 3000 omdreininger og jeg ville ikke presse den. 2) Skiftet vannutskiller filter og bensinfilter som står på motoren. Dog så jeg ikke noe vann. Når det var gjort prøvde jeg den i fri og ruset opp til 3000 o/min og det samme skjer - tydelig rykking og kasting på motor. (var ikke en tur utpå sjøen å sjekket) 3) Leste at "gammel" bensin kunne være et problem. Tanken er stor og ifjor brukte jeg båten lite og det har stått mye bensin på tanken i lang tid. Brukte et tips om å ha på oktan booster. Når det var gjort prøvde jeg den i fri og ruset opp til 3000 o/min og det samme skjer - tydelig rykking og kasting på motor. (var ikke en tur utpå sjøen å sjekket) 4) Da var det skifte av plugger. Original NGK. Når det var gjort prøvde jeg den i fri og ruset opp til 3000 o/min og det samme skjer - tydelig rykking og kasting på motor. (var ikke en tur utpå sjøen å sjekket) 5) SATTE MEG NED OG TENKTE AT; JEG MÅ JO EN TUR UTPÅ OG SJEKKE ! (ikke bare ruse motor i fri) BINGO....3000 OMIN - 4000 OMIN OG 5000 UTEN NAPPING. Da er motor testet i 10-15 minutter (kort tur) på nevnte turtall og jeg håper at det vedvarer. 6) Når jeg kom hjem og sitter å skriver dette kom jeg på at jeg ikke sjekket den i fri og ruset opp til 3000 o/min og om det samme skjer - (rykking og kasting på motor.) Det skal jeg gjøre, men trolig er dette en form for "turtallsperre"??? Dere får vite hva som skjer. Takk for alle med innspill. :) Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Som @Sørlandet2 skriver, det er en bryter på giret som setter på turtallssperre når den står i fri. Utifra symptombeskrivelsen kan det høres ut som den bryteren fusker litt? Turtallssperrer pleier ikke å medføre pen gange når de slår til, hensikten er å beskytte motoren, ikke å gå pent. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2024 Turtallsperren slår inn ved 3000 rpm i fri. Og ja den vil jage litt når den slår inn. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 23.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Slik ser motor ut i fri med 3000 o/min (turtallssperre slår inn) https://youtube.com/shorts/VOyNlZ0t6A0?feature=share Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 23.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 omhI skrev for 4 timer siden: Slik ser motor ut i fri med 3000 o/min (turtallssperre slår inn) https://youtube.com/shorts/VOyNlZ0t6A0?feature=share Det virker da akkurat slik det skal det? Som jeg har prøvd å spurt, i tidligere tråd, er det slik den fusker når du er ute å kjører? I din forrige tråd var det ikke lett å forstå hva som skjedde. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 23.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Ja, turtallsperren i fri virker akkurat som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 23.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2024 Har du kikket på de gamle pluggene om en av dem skilte seg veldig ut i farge, iforrhold til resten? Hvis 3 er like og en er anderledes, var det nok en defekt plugg! Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 24.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Alle 4 pluggene var like og så forsåvidt greie ut (dog er jeg ikke fagmann i min vurdering av disse). Tror de har gått max 150 timer. Sånn i ettertid ser jeg at jeg har blitt "lurt" av turtallssperra som slår inn ved 3000 omin i fri. Denne viste jeg ikke noe om og jeg trodde jeg kunne sjekke at motor fungerte ok ved å koble i fri og ruse motoren (uten å ta meg en tur utpå sjøen) I alle fall - nå virker motor fint og la oss håpe i lang tid :) Sist vil jeg nevne at stadig flere snakker om at 95 oktan E10 ikke er bra for denne motoren ? Den er vel laget for å gå på 95 oktan E10 ? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 24.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Ja, det er en turtall sperre når den står i fri. Jeg fikk inntrykk av den også fusket ved ca 3000 rpm også når den sto i gir, under normal kjøring. Var det tilfelle? Hvis den sviver normalt i gir, under kjøring, så er det bare å gi gass og kos deg 😎 Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 24.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2024 Sørlandet2 skrev 46 minutter siden: Hvis den sviver normalt i gir, under kjøring, så er det bare å gi gass og kos deg 😎 Ja nå har jeg vært på liten testtur utpå og motor fungerer flott - gir gass og koser meg - la oss håpe det varer lenge :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.