Jump to content

Suzuki df115a 2013 modell jager på rundt 3000 o/min. Går fint på tomgang.


omhI

Recommended Posts

Suzuki df115a 2013 modell jager/napper på rundt 3000 o/min. Går fint på tomgang.

 

Jeg var en tur og plutselig begynte motor å jage/nappe rundt 3000 o/min. Slakket ned å kom meg hjem på "tomgang". Håpet det var vann i bensinen så jeg sjekke vannutskiller - ikke en dråpe der. Hadde planlagt å skifte bensinfilter i alle fall og gjorde det. Både filter på motor og vannutskiller, men like ille.

Motor jager/napper på 3000 o/min og går fint på tomgang.

Noen som har noen forslag på hva det kan være (håper det :) )

 

https://www.youtube.com/shorts/zj8VmUaBauQ

 

Link to post

Har hatt samme symptomer på DF115 forårsaket av kondens, høytrykksfilter ødelagt av vann og plugger. Alt skjedde i løpet av et par måneder og i rekkefølgen som jeg har beskrevet. De to første problemene var relatert, muligens også pluggproblemene. Eneste problemene jeg hadde med motoren i løpet av 15 år, nå har den gått problemfritt i 3 år på båten til en kamerat. 

 

Link to post
omhI skrev 28 minutter siden:

Kostet det mye å skifte høytrykkfilter ? Kan man gjøre det slev ?


Det er normalt to bensinfilter på en litt større påhenger, og begge er enkle å skifte.
Det ene sitter på motoren og er gjerne av halvgjennomsiktig plast med bensinslanger inn og ut, som typisk er festet med noen enkle slangeklemmer. 
Det andre sitter på

bensinslangen mellom tank og motor, typisk bak motorbrønnen ved bensintanken. Selve filterinnsatsen kan byttes og minner om et stort oljefilter. Det kan skrus av for hånd ev. ved med en oljefiltertang, og skal skrus fast med hånda. 
Det kan bli noe bensinsøl ved skifte av filter, så ha en plastboks til å ta imot søl og ev. en fille. Jeg pleier også å koble fra batteriet når jeg driver med slikt.

Til sammen bør du kunne kjøpe disse filtrene for noen hundrelapper, men her varierer det sikkert. 

Link to post
abbor skrev for 12 timer siden:

Det er tre filtre på større Suzuki, de to du nevner og høytrykksfilteret. Koster vel rundt en tusenlapp. Sitter under innsugningsmanifolden. Slipper å demontere denne, tok kanskje ca 45 min å bytte. 

 

Høytrykksfilteret har papirinnmat som blir til pappmasje hvis det kommer vann dit.

 

Start med pluggene. 

Takk for info! Det tredje filteret var jeg ikke klar over, til tross for at jeg har en Suzuki. Man lærer noe hver dag på dette forumet. 
Jeg ser det har en byttefrekvens på 1000 timer, så med mindre det skjer noe spesielt, jf. over, så vil jo det i praksis innebærer levetiden for mange motorer. 

Link to post

Stopper den på 3000rpm som ei turtall sperre, eller kveles den "jevnt"?

 

Hvis den oppfører seg som ei turtall-sperre, så er mulig årsak ødelagt fri-bryter. Hvis den indikerer at den er i fri konstant, så vil den kutte i det turtallorådet.

 

Hvis så, så vil du mest sannsynlig  også kunne starte motoren når den står i gir. 

 

Hvis den kveles i høyere turtall, så støtter jeg alle tips om problemer med drivstoff. 

Link to post

Da har jeg skiftet plugger og skal oppdatere min erfaringer.

 

1) Vi måtte gjøre vendereis etter at motor begynte å rykke på ca 3000 omdreininger og jeg ville ikke presse den.

 

2) Skiftet vannutskiller filter og bensinfilter som står på motoren. Dog så jeg ikke noe vann. Når det var gjort prøvde jeg den i fri og ruset opp til 3000 o/min og det samme skjer - tydelig rykking og kasting på motor. (var ikke en tur utpå sjøen å sjekket)

 

3) Leste at "gammel" bensin kunne være et problem. Tanken er stor og ifjor brukte jeg båten lite og det har stått mye bensin på tanken i lang tid. Brukte et tips om å ha på oktan booster. Når det var gjort prøvde jeg den i fri og ruset opp til 3000 o/min og det samme skjer - tydelig rykking og kasting på motor. (var ikke en tur utpå sjøen å sjekket)

 

4) Da var det skifte av plugger. Original NGK. Når det var gjort prøvde jeg den i fri og ruset opp til 3000 o/min og det samme skjer - tydelig rykking og kasting på motor. (var ikke en tur utpå sjøen å sjekket)

 

5) SATTE MEG NED OG TENKTE AT;  JEG MÅ JO EN TUR UTPÅ OG SJEKKE ! (ikke bare ruse motor i fri)

BINGO....3000 OMIN - 4000 OMIN OG 5000 UTEN NAPPING. 

Da er motor testet i 10-15 minutter (kort tur)  på nevnte turtall og jeg håper at det vedvarer.

 

6) Når jeg kom hjem og sitter å skriver dette kom jeg på at jeg ikke sjekket den i fri og ruset opp til 3000 o/min og om det samme skjer - (rykking og kasting på motor.) Det skal jeg gjøre, men trolig er dette en form for "turtallsperre"??? Dere får vite hva som skjer.

 

Takk for alle med innspill. :)

Link to post

Alle 4 pluggene var like og så forsåvidt greie ut (dog er jeg ikke fagmann i min vurdering av disse). Tror de har gått max 150 timer.

 

Sånn i ettertid ser jeg at jeg har blitt "lurt" av turtallssperra som slår inn ved 3000 omin i fri. Denne viste jeg ikke noe om og jeg trodde jeg kunne sjekke at motor fungerte ok ved å koble i fri og ruse motoren  (uten å ta meg en tur utpå sjøen)

 

I alle fall  -  nå virker motor fint og la oss håpe i lang tid :)

 

Sist vil jeg nevne at stadig flere snakker om at 95 oktan E10 ikke er bra for denne motoren ? Den er vel laget for å gå på 95 oktan E10  ?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...