Jump to content

Har styremekanismen rusta fast? (utenbords)


tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har en 1993 modell Mercury påhenger på båten.

image.png.170cbe6e2d43e89f6241f7ee2c995297.png

 

Tanken er å få sjøsatt båten tirsdag 28 mai, men nå lurer jeg på om det går. Jeg var ute og jobba litt i båten nå og tenkte at jeg skulle dreie litt på rattet. Det sitter dønn fast. Jeg gikk ut av båten og forsøkte å dytte til motoren - sitter like forbanna fast. Hva kan jeg gjøre? Båten har ligget på land i ca 2,5 år, ror har altså ikke vært i bruk på 2,5 år. Har det rusta fast? Er det noe olje som har tørka inn? Eller noe lignende? Takker for all hjelp her :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Det første du gjør er å løsne styrewire fra motor. Da kan du finne ut om det er wire eller motor som sitter fast. Faren min hadde engang en mercury 70hk, 1977 modell som hadde en tendens til å sette seg fast i styrelageret. Din motor ser ut til å være litt nyere enn det. Kanskje tidlige 80-tall. Jeg har aldri hørt om noen andre motorer som satt seg fast på den måten.

Jeg var for liten den gang til å få lov til å prøve å fikse det. Måten far gjorde det på var å stroppe fast en lang stokk i motoren, slik at han fikk en lang vekt stang, og brøyt det hele løs igjen med rå makt.

Måten jeg ville prøvd å fikse det på er å fylle en blanding av diesel, motorolje og vannfast fett på en fettpresse, og skyve det inn på alle smørenipler. I denne sammenhengen er fettets funksjon kun å hindre at olje-diesel-blandingen renner ut før du har fått den inn i lageret.

 

Hvis det er styrewire som sitter fast bør du på et vis få den til å henge med fall hele veien fra ratt-enden til motoren. Har du liten båt kan det gjøres ved å løsne wire fra styresnekka på baksiden av rattet, og lirke den frem slik at du får vendt enden opp. Så løfter du baugen på båten så mye at det blir fall på wire resten av veien bakover.

Kapp så av bunnen på en 1,5 liters brusflaske. Tre flasken over styrewire, med tuten først, helt ned til der hylsa starter. Legg på en fuge rundt wirehylse av f.eks. Biltema Marintett, og tre tuten på flaska over den fugen slik at det blir tett.

Heng wireenden og flaskebunnen opp på en stødig måte. Fyll på noen desiliter med blanding av motorolje og diesel. Brukt motorolje fra en dieselmotor er helt perfekt til dette.

Mens det henger, beveg på styrewireen så mye du klarer. Altså alle steder du kommer til, ta tak i wirestrømpen og prøv å bøye på den så mye du klarer. Prøv også å rotere motor-enden av wire i forhold til hylse. Meningen er å skape bevegelse slik at oljeblandingen jobber seg nedover i wire.

Når du føler du har laget så mye bevegelse du klarer, sjekker du at det fortsatt er endel olje i flasken, og lar det henge et døgn. Du må lage et lokk til flaska. Teip fast en plastpose over den slik at det ikke kommer vann eller skitt oppi.

Neste dag, sjekk at det fortsatt er olje på flaska, og lag bevegelse på wire så mange steder du klarer.

La det henge en dag til. Og gjenta.

 

Da jeg gjorde dette på min evinrude 60hk tok jeg wire helt ut av båten, og oppdaget at den nye wire jeg hadde kjøpt og skulle putte inn var feil. Og siden jeg ikke hadde lyst til å vente på å få byttet wire endte jeg med å prøve reparasjonen. Jeg hang da wire ned fra mønet på huset, slik at jeg hadde veldig godt fall hele veien. På den 4. dagen løsnet wire fra hylsa. Den båten hadde da ikke vært i bruk på 4 år. 3 år senere er den styringen fortsatt fin.

 

 

(Jeg tar alltid vare på brukt motorolje fra dieselbilen for bruk til rustløsning. Den er en ferdig blanding av motorolje og diesel. Det løsner absolutt alt som har rustet, bare det får noen dager på seg. Brukes på båt, snøscooter, understell på bil, traktor, skiheis, tråkkemaskin.... Brukes også som kjedeolje på motorsag. Det er den aller beste rustløser, men den trenger noen dager på seg, og ofte flere behandlinger hvis man ikke klarer å lage et reservoar som det kan renne fra.)

Link to post

Da har jeg i det minste fått lokalisert hvor problemet er. Wiren har ikke rustet fast. Når alt var skrudd løs gikk det fint å dreie på rattet, og det brune røret (de 2 siste bildene) gikk fram og tilbake.  Derimot er det delen markert med rød pil i bildene som ikke lar seg rikke. Det vil si: Den går rundt (begge rørene) men går ikke å skyve fram og tilbake. 

005x.jpg.320aac00a0cdd06a7e2909f739a63fdd.jpg

- Det er denne delen som sitter bom fast. Sett bakfra og innover i motorbrønnen.

003x.jpg.854f42886a5688871b6ebf7405658ed1.jpg

sett fra inne i motorbrønnen og utover.

001x.jpg.3fb12260842ef89946e29cd53aa1039c.jpg

 

002x.jpg.c16d8ebe216c552a7ca359f04543f95f.jpg

Dette røret beveger seg fram og tilbake når jeg dreier på rattet. Her skrudd fast som det skal være.

004x.jpg.1e6929ff51e749a47cf59b40417510ec.jpg

Her løsnet.

 

Noen som har en ide om hvordan dette kan fikses? Kanskje best å la Fuglevik Marina se på det?

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Eika skrev 1 time siden:

Hvis du vil bli kvitt problemet en gang for alle, sjekk hvor mye de skal ha for en baystar styring eller noe annet tilsvarende som er godkjent til 150hk

hva er en "baystar" styring? Men jeg regner med at når tipset kommer fra deg er det meget bra :thumbsup: TAKKER

 

(jeg skal høre om marinaen kan montere det og hva det evt koster)

jeg tørker ut på land....!

Link to post

Klassisk og svært vanlig tilfelle av rustet "tiltrør" Du får bare forsøke å slå eller presse styrestaget ut, (når mutteren er løs på motsatt side) selv om det er litt trangt å komme til. Deretter må rusten i røret bores ut eller skrapes vekk så godt det lar seg gjøre, igjen litt vanskelig når motor er montert.. For å bevare det lengst mulig når det er montert, kan man installere en såkalt "tilt tube grease nut" Vet ikke om noen i Norge har det, men finnes i allefall i utlandet. Baystar eller tilsvarende er hydraulisk styring, ligger på mellom 5000-10000 avhengig av merke. Enkleste er å la noen med litt erfaring ta seg av dette, men det ryker fort noen timer hvis det skal gjøres skikkelig.

Link to post

På forrige båt var jeg lei av den wirestyringa som var tung og virket nesten bare til en side! Bytta til Hydraulisk og det ble en helt annen båt å manøvrere og kjøre aktivt med! Anfra på at jeg ikke gjorde det flere år tidligere! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Her ser man også tydelig at båten bør lagres med motoren svingt til babord (slik at båten ville svingt til babord). Da vil yttersylinderen fylle nesten hele tiltrøret. Det er selvsagt tyngre å skyve  yttersylinderen inn i området hvor det har stått kun innersylinder, slik at det kan samle seg rust og gammel grease i mellomrommet. Av den grunn er det også lettere å slå sylinderen ut til babord, hvis man altså kasserer kabelen. Og det kan være lurt,. Jeg opplevde etter å ha renovert et litt rustent kabelsett., at selve kabelen løsnet i festet inni yttersylinderen. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...