Jump to content

VP aqad40, bytte 280SP drev med 280DP/290DP?


Scand Lida

Recommended Posts

Jeg har en scand 26 cc med vp aqad40a og aq 280sp 

jeg må bytte drevet da det har havarert og lurer på kan jeg sette er 280 dp uten og måtte bytte masse greier? Og hva vil da utvekslingen bli? Eller vil ett 290 dp gir passe? 
mener og huske at utvekslingen på sp drevet er 1.61:1

 

takker for all hjelp på forhånd

IMG_5237.jpeg

IMG_5235.jpeg

Link to post
Bertramsen skrev for 2 timer siden:

Vet du hvor drevet ditt er havarert? Hvis det er i undervannshuset så kan du bare sette et DP-undervannshus på ditt drev.


eg fant vann i olja da ved oljeskift, vil tru det kommer av at den personen som gjorde det sist har brukt alt for store o-ringer på tappe og på fyllings skruene og det har komt vann inn, eg smakte på olja og den var ikkje salt, nåke eg ville tru den skulle være, olja var heilt hvit men hadde ikkje klumpet/levret seg, eg har funnet ett drev men der er det feil utveksling 2.15:1 sp så lirer eg jo på ka utveksling eg bør ha hvis eg heller setter på ett dp gir, men vil 290 dp gir også passe? Også har eg misstsnke om at det slipper på konen siden eg klare og vri propellen rundt når det står i gir.

Link to post
Bertramsen skrev 11 minutter siden:

Undervannshus fra 290-drev passer på 280 også. Hvis du skal bruke hele 290 drevet, så må du lage nytt, større hull i akterspeilet.

Ok, ja det visste eg at plata har annen fasong på 290, men er ingen forskjell på akslingen eller noe sånt da? Så er det og finne ett 280 dp eller 290 dp undervannshus med eg vil tro 1.95:1 utveksling? Og det er lettere sakt enn gjort 

Link to post
Bertramsen skrev 1 time siden:

Jeg har selv satt et 290 undervannshus på et 280 drev, da passet aksel rett over. Om dette gjelder absolutt alle 290 drev vet jeg ikke. Jeg hadde 1,95:1 på en V8.  1,95 til 2,15 er veldig liten forskjell da, jeg vil tro det finnes propeller som veier opp for dette...?

Her begynne eg og gå ut på dypt vann for har lite peiling på drev litt derfor eg spør, har bare lest meg frem til at på sp drev og diesel motor så må det ver 1.61:1 men ja eg ville jo tru at det kan kompanseres med propell. Og på dp sån eg skjønte det så skulle det ver 1,95:1 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...