morgull Startet 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2024 Hei. Har nylig kjøpt en 2005 Uttern S55 med 115 hk Mercury EFI 4-takt (også fra 2005). Det står en sliten alupropell på den idag. Klarer ikke se nummer / stigning på den. oppnår 30 knop når jeg har maks turtall 5000 o/min. denne skal ha maks turtall på 6000 o/min etter det jeg har funnet ut. Skal også ha toppfart på underkant av 40 knop med 115 hk’en ifølge brosjyre. Er det noen som har tilsvarende båt og motor og som oppnår 35+ knop og riktig turtall som kan gi tilbakemelding hva slags propell de kjører med enten det er alu- eller stålpropell? Eventuelt har noen anbefalinger? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
ivar Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Om du tar av propellen så står ofte dim presset inn i bosset Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 jeg har tilvarende motor i yamaha drakt på min yamarin, gjør 35-36 knop ved 6000 rpm med yamaha alu 13x19. Utveksling på denne er 2.15. Finner på nett at Mercuryen har 2.07 i utveksling, dvs kan teoretisk oppnå opp mot 40 knop med 19" stigning. Og S55 er vel 1 fot kortere og noe lettere Høres jo ut som at propellen du har på er så medtatt at bortimot hvilken som helst ny prop i størrelsen 17-19" burde gi en merkbar forbedring i ytelse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
morgull Svart 21.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Takker for tips Ivar! Visste ikke at det fantes en tilsvarende motor i Yamaha drakt 😊. Jeg har en gammel Mercury rekkesekser stående med en fin 19’’ alu propell. Propellene på disse motorene tror jeg ‘går om hverandre’. Skal teste den på Uttern til helgen. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
-morten- Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 Hadde en Askeladden 585, som kansje er litt mer tungdrevet, men hadde Merc/Yamaha 115hk og 17" propell gjorde vel 30-32 GPS knop på en god dag. 35 på innebygget knopmåler. Synes 115 var for lite til den båten. Føltes litt daff Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 21.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2024 morgull skrev for 6 timer siden: Visste ikke at det fantes en tilsvarende motor i Yamaha drakt Er nok mer korrekt å si at de har samme motorblokk. Dvs de bør gi ganske sammenlignbar ytelse. God ide å teste med propen fra den andre motoren Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
morgull Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Hei. Da har jeg endelig fått testet med ny propell. Den er på 3 x 13 1/4 x 19’’. Får samme fart og omdreininger som sist (30 knop v/5000 o/min). Sjekket også med Uttern forhandler hva denne båten med 115 hk ble levert med i sin tid og det er samme propellen som jeg nå har på. Motor oppfører seg helt normalt og går veldig fint ellers, men mangler 500 - 1000 o/min for å få maks turtall. Jeg får se om det er en 17’’ propell å få tak i som jeg kan teste med. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Teerex Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Jeg får ca 30 knop med motor helt inntrimmet, og 43-44 knop med korrekt uttrimming. Det kan kanskje være en ledetråd? 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115. 4-blads alu eller stålpropell (har begge deler, skiller 1 knop toppfart), 12,7x19P. Uttern S55 bør klare oppimot 40 knop med 115 hk. Ifølge denne tråden var den testet med Optimax 115 til 39,6 knop med 19P alupropell: Det er så vidt jeg vet 2,07:1 utveksling i stort sett alle Mercurys 115-hestere. https://www.maringuiden.se/forum/topic/40117-hjälp-uttern-s55/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
morgull Svart 23.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Når motor er trimmet helt inn så oppnår jeg ikke 30 knop. Det er først når jeg trimmer ut til det jeg mener er optimal trim den kommer opp i 30 knop. Trimmer jeg mere ut da begynner propellen å kavitere og farten avtar. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.