Sologsjø Startet 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2024 Etter mye og men og litt prøvekjøring har jeg landet på at jeg ønsker å kjøpe en daycruiser, budsjett maks 200k (viktigst er å gjøre et godt kjøp). Kriterier: Fin å bade fra - badeplattform og badestige som er enkle å bruke også for barn Utenbords motor Gode løsninger for å sole seg OK overnattingsplass for to personer Enkel å legge til med alene (luke i front eller brede dollbord) Mindre viktig med plass til mange. Vil bli mest brukt av 1-4 personer. Heller ikke viktig med kjøkkenfunksjoner men gjerne dusj. Fart ikke veldig viktig (avslører kanskje kjønnet mitt her) Blir mest brukt til dagsturer, ønsker en båt der det er fint å tilbringe litt tid, ikke bare legge til og hoppe i land. Viktig at den er pålitelig men det er vel alle disse? Tar gjerne imot erfaringer med disse. Hva bør jeg tenke på med tanke på motor? Merke, hk, årsmodell? Det er jo ulik pris på disse båtene, men antar det lønner seg med høyere pris/nyere motor? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2024 Hei igjen. Fine båter alle du nevner, men ganske forskjellige. Bella 21 og Yanmarin 59 er rene Daycruisere. Det vil si, normalt ikke dusj, kjøleskap, og og kokemuligheter. Avhengig av ditt behov om det er nødvendig. Enkelt kan jo ha sine fordeler. Gode i sjøen begge, men Bella med to fot lenger vil alltid være en fordel i bølger. Yanmarin er veldig trang i kabinen og mellom setene, generelt liten båt, mens Bella er, med sin enkelhet(mindre som går galt..) en ganske romslig og praktisk båt. Skipsplast og Nor-Dan er mer som ei campingvogn, ofte med toalett, vask, dusj, og kokemuligheter. Skipsplast 655 vil nok være beste valg for en overnattingstur. Skipsplast har dollbord, samt at luke fra kabinen for å komme seg frem ved fortøyning. Kanskje ikke den enkleste løsningen, men fungerer nok. Ibiza er en plass imellom. Smarte løsninger og praktisk i bruk. Eneste negative er kanskje at det er en populær båt, som holder seg godt i pris, noe som fører til at for samme pris, så ender du opp med en noe eldre båt/motor. Men gunstig når du vil selge. Ibiza er vel den eneste av disse som har ekte teak på dekk. Fint, men med årene så har det en tendens å sprekke opp. Den virker trang under dekk, har ikke vert der, så det må du prøve. Båter fra denne tidsepoken har generelt litt trang badeplattform, men Ibiza vinner vel den runden. Ellers ville jeg kikket rundt. Generelt jo nyere jo bedre. Spesielt motor. Jeg liker generelt å handle brukte ting fra privatpersoner. Du vil da ganske fort skjønne om de har tatt vare på båten. Handler du med en megler/forhandler så har jeg inntrykk at de alltid sier den er velholdt og alle servicer er fulgt, selv om de egentlig ikke har peiling… Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.